Peugeot 308 SW XS Premire 1.6 HDiF 110pk (2009)

autoreview

Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SW adsPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SW ads

Signalement

Uitvoering308 SW XS Première 1.6 HDiF 110pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst80.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor mijn werk rijd ik een lease auto en nadat de VW Touran aan zijn kilometers zat had ik de uitdaging een alternatief te zoeken met lagere maandlasten en beter energielabel. Na veel puzzelen en vergelijken kwam ik op de Peugeot uit. Binnen het gestelde budget kon ik een vrij luxe uitvoering kiezen omdat het prijsverschil met een nieuwe Touran wel erg groot is. Veel en variabele ruimte achterin was belangrijk. Een punt van aandacht was een vlakke en lage toegang tot de laadruimte omdat ik af en toe grote en zware voorwerpen maar ook regelmatig collega's of relaties meeneem.
De Touran was een heel erg ruime en betrouwbare auto. Na 160000 km zonder noemenswaardige problemen heb ik hem ingeleverd en begon aan een nieuw avontuur. Dit avontuur startte in november 2009 en de Peugeot heeft me nog geen dag teleurgesteld. Vanaf de eerste kilometers viel me op dat de auto veel rustiger en comfortabeler reed, stiller van binnen , fraaier interieur, helaas een iets lagere zit. Bij de aanschaf van een volgende auto let ik hier wel weer op. Het is geen probleem maar iets hoger zitten ervaar ik als prettiger. De volgende auto moet ook weer een panoramadak hebben. Dat is echt heel plezierig, veel licht in de auto niet gedacht dat ik dat zo zou waarderen of zelfs als `must have`zou ervaren.

De Peugeot geeft mij veel meer rijplezier dan de VW. De rust het doorzichtige dak, fraaie dashboard , alle automatische functies, verlichting, ruitenwissers, achteruitrijsignalering, verwarmde spiegels maken het iedere dag weer een feestje om mee op pad te gaan. Ook het verbruik is gunstiger, hoewel dit geen item was bij de keuze ervaar ik het toch als verantwoord om met een zuininger auto rond te sturen.
Zijn er geen nadelen? Of ben ik niet kritisch? Natuurlijk wel het is een goedkopere auto. In het begin had ik het gevoel dat de verlichting een raamwisser schakelaars aan het stuur er zo af zouden breken. Door alle automatische functies hoef je ze nauwelijks te gebruiken en los daarvan gebeurt dat natuurlijk ook niet. De ranjes van de cruise control en radio bedienning voelen hard en soms scherp aan. Standaard staat de Peugeot op Michelin Energysavers. Deze banden heb ik al twee keer stuk gereden, zijwangen opnegesneden. 1 x bij een vluchtheuvel en 1 x op een smal binnendoor weggetje, twee wielen in de berm en bij het terugsturen de weg op, PFFFF. Toeval, pech? Ik rij al 30 jaar auto en heb het nooit eerder meegemaakt. Ook bij sneeuw en ijs, helemaal GEEN grip. Ik had tot een maand terug een uitgesproken mening over winterbanden maar ben nu wel blij met een setje winterbanden. Bij extreme weersomstandigheden maken ze wel verschil.
Ook het gecombineerde navigatie, radio, bleu tooth telefoon connect systeem functioneerd niet goed. Bij ontvangst van de auto had ik een HP Ipaq telefoon en die gaf via de auto een uiterst slecht verstaanbaar en vervormd geluid. Na een software update was dit probleem verholpen. Dit heeft echter een paar maanden geduurd voordat dit mogelijk was. Bij vervanging van de telefoon naar een HTC ging het weer mis. De pairing met de auto blijft in 90% van de verbindingspogingen niet in stand en bevriest mijn telefoon een minuut. Heel erg vervelend en ondanks alle inspanningen van de dealer lijkt het erop dat ze dit euvel niet kunnen oplossen. Dat vindt ik slordig en rijd nu weer met een bleu tooth oortje in zoals ik dat ook in de Touran deed. Jammer dat moet anders kunnen. Maar los daarvan heb ik nog geen dag spijt dat ik voor een Peugeot heb gekozen. Ik durf mezelf terecht een blije rijer te noemen.
Los van de vele opties die al op een Style uitvoering zitten is er metalliclak op gekomen (Vapor Grey), extra getinte ramen, geintegreerd radio navigatiesysteem, afneembare trekhaak. Voor dit geld zijn er weining alternatieven te vinden met zoveel opties en rijplezier. Echte aanrader deze auto. (Moet je vrouw hem wel mooi vinden als je er ook prive mee wil rijden. Daarom hebben wij nog een prive auto bij)

Helemaal TOP

  • 60.000 km

De auto moet voor de tweede keer voor een "grote onderhoudsbeurt"naar de garage.
En ik heb helemaal GEEN opmerkingen. De Peugeot doet probleemloos alles zoals het hoort. Geeft nog steeds onvermindert rijplezier en rijdt als nieuw. 1 miniscuul detail het pennenbakje in het dashboard heeft een los rubber afdekplaatje wat in het midden iets omhoog krult. Nou nou.....
Ook lijkt het of een aandrijfsnaar aan vervanging toe is. Hoorde het geluid in de auto niet maar buiten de auto hoor je hem een geluidje maken. Maar dat is komende week verholpen. Op naar de volgende 30000 km. Van mij mag hij zo doorgaan! Beste koop sinds jaren.
ps. Het verbruik volgens de boordcomputer is 5,3 l/100km. Ik houd het verbruik ook bij op deze site en daaruit blijkt hij 5,7 l/100km te verbruiken.

De helft

  • 80.000 km

Volgens het contract zit ik op de helft van de 4 jaar of 160000 km. En nog steeds probleemloos. Hoewel 1 x tussendoor met een rammeltje in de wielkast naar de garage geweest. Loszittende stabilisatiestang, binnen een half uurtje was ik weer weg.
Kon bij het afspreken van de grote beurt gelukkig melden `geen bijzonderheden`. Met de vorige auto (VW Touran) was dat ook zo en werd bij de overstap naar Peugeot gewaarschuwd dat ik wel een innige relatie met de garage zou krijgen maar niets is minder waar. Beleef er iedere dag nog veel plezier aan om met deze auto rond te sturen.
Jammer dat ik hem wegens een verandering van functie ga inleveren dus mijn verslagen over deze auto stoppen. Dus nogmaals, heerlijke auto. De oude reclame slogan "je voelt je lekkerder in een Peugeot"is helemaal waargemaakt. Overweeg zelfs om er prive ook een aan te schaffen.Zal dan wel een benzine versie worden. Met die nieuwe neus is hij ook acceptabeler geworden voor mijn vrouw.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.