Peugeot 308 SW XS Première 1.6-16V HDiF 110pk (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW XS Première 1.6-16V HDiF 110pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 39 km |
KM-stand laatst | 10.279 km |
ERVARINGEN
- 10.279 km
Na bijna 800 fijne kilometers te hebben gereden in deze Peugeot 308 SW werd het wel eens tijd om een review te schrijven.
Nadat wij op woensdag 2 Juli 2008 deze auto hebben mogen ophalen hebben we tot nu toe alleen maar goede woorden over voor deze auto.
Wij zijn bij de keuze voor deze auto vooral gevallen voor de voorkant van de auto (kwestie van smaak) de auto heeft een stoere neus die veel aanzien geeft en dat merk je vooral op kleine (land)weggetjes waar de mensen voor je aan de kant gaan,
wat een puntje van kritiek is aan de buitenkant van deze auto is de achterzijde, wij hebben al gelezen dat veel mensen deze niet mooi vinden, en wij zelf vinden het ook niet de mooiste maarja als je erin rijdt zie je de achterkant toch niet.
Het interieur.
De binnenzijde van de auto bestaat voornamelijk uit hoogwaardige materialen.
De stoelen zijn zeer comfortabel en zitten lekker. In deze stoelen kan je het uren volhouden zonder moe te worden.
Het dashbord is gemaakt van kunstof maar voelt aan als stof, het is niet zo als de Opel Astra waar wij het dashbord van het allerhardste plastic vonden (overigens een mooie auto waarin wij ook met veel plezier in hebben gereden). Verder bestaat het dashbord uit de Grijze kunstof omlijsting bij de Radio/Cd/Mp3 speler en Climate Control.
De Uitrusting.
Wij hebben gekozen voor de XS Première in de kleur Gris Cendrè.
Het uitrustingsniveau van deze Première bestaat uit de opties die de meeste mensen willen, hieronder verstaan wij:
-3 losse stoelen op de tweede zitrij
-Aluminiumkleurige dakstangen
-Climate Control (gescheiden regelbaar)
-Cruise control instelbare snelheidsbegrenzer
-Glazen panoramadak
-Lichtmetalen velgen 16 inch Izalco
-Parkeerhulp voor en achter
-RD4 radio/cd/MP3-speler
-ABS, ERV en noodremassistentie
-Automatische vergrendeling portieren >10km/u
-Isofix-bevestigingspunten passagiersstoel
-Elektrisch bedienbare buitenspiegels
-Centrale vergrendeling met afstandsbediening
-Centrale armsteun vóór
-Elektrisch bedienbare voor- en achterportierruiten
-Lederen stuurwiel
-Verwarmbare buitenspiegels
Binnen in de auto is het ondanks de dieselmotor lekker stil en kan je elkaar goed verstaan zonder dat iemand zijn stem hoeft te verheffen.
Het Exterieur.
De voorzijde van de auto (zoals al eerder vermeld) is het punt waarvoor wij gevallen zijn, hij geeft de auto een stoere uitstraling.
De achterzijde is niet het sterkste punt van deze auto het is net of ze de auto een luier hebben aangetrokken, maar dit heeft natuurlijk te maken met de praktische inrichting zodat als je er een 7 zitter van maakt er toch nog een beetje bagageruimte overhoud.
Verder hebben ze aan de zijkant een fraai lijnen spel gebruikt die een sportieve look geeft aan deze auto (kwestie van smaak).
Het weggedrag.
Deze auto ligt als een blok op de weg (wat wil je met 1570 kg) maar ondanks dit gewicht helt de auto niet te veel over in de bochten, en ook de verkeersdrempels in het wegdek neem je zonder van je stoel te vliegen.
De 1.6 HDIF 110 Pk Diesel motor hadden wij eerst onze bedenkingen over omdat in autotest werd gesproken dat de auto te zwaar zou zijn voor deze motor maar in ons opzicht is ie dat helemaal niet. oke, het is geen sprinter waarmee je bij het verkeerslicht even snel iemand eruit trekt, maar dat hoeft voor ons ook niet.
De Michelin Energy Saver banden die eronder liggen geven wel wat meer geluiden bij het rijden dan gewone banden.
Het Verbruik.
Over het verbruik valt nu nog niet veel te zeggen omdat wij nog niet hebben getankt met deze auto maar op deze eerste tank is al 774 km gereden terwijl de boordcomputer aangeeft dat we er nog ongeveer 200 km mee kunnen rijden.
Hierover later meer!
Kortom.
Een fijne auto waarin we nog fijne (lange) kilometers gaan rijden, over 3 weken gaat de auto mee naar Spanje en rijdt hij bijna 1700km aan één stuk door met volle bepakking en dakkoffer. Na deze vakantie een update hoe deze auto is bevallen tijdens de reis.
*Update 01-09-\\\'08*
Inmiddels met de auto de lange reis naar Spanje gemaakt,
de auto is tijdens de reis zeer goed bevallen.
Achterin bij de 2e zitrij de middelste stoel thuis gelaten en de andere twee wat dichter naar elkaar toe gezet zodat de kids ook meer ruimte kregen.
Wij hebben tijdens deze reis gereden met een dakkoffer op het dak (zoals al eerder vermeld) en dat is ons niet tegengevallen, de auto had totaal geen moeite met het extra gewicht van de koffer en de bij behorende bagage, en natuurlijk niet te vergeten de extra luchtweerstand.
Het Verbruik:
Het verbruik van deze auto is ons 100% meegevallen, omdat wij dachten dat door de dakkoffer hij ook wat meer diesel zou lusten maar het tegendeel is bewezen.
We reden vol bepakt zo\\\'n 1000 km op één tank ( ik weet zo 1,2,3 even niet hoe je dat uitrekent, iemand ervaring?).
Wij zijn inmiddels aan het kijken om een trekhaak te laten plaatsen, ik weet niet of iemand op de site een trekhaak heeft laten plaatsen? ik zou graag willen vragen of iemand hiermee ervaring heeft.
al met al, is de keus voor deze auto ons niet tegengevallen.
PROBLEMEN
- 10.279 km
- Rubber bij rechtervoorportier losgelaten.
Verder nog geen problemen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.