Peugeot 308 SW XS 1.6 VTi (2008)

autoreview

Peugeot 308 SW XS 1.6 VTi (2008)

Signalement

Uitvoering308 SW XS 1.6 VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst15.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 15.500 km

Begin juni dit jaar was het dan eidelijk zover: Mijn Peugeot 206 zat 3 maanden voor het einde van het lease-contract en dus tijd om een nieuwe auto te kiezen. Met gezinsuitbreiding in aantocht gingen we in ieder geval voor een Combi. Ruimte en veelzeidigheid hadden voor wat onze keuze betreft de hoogste prioriteit.

Keuzemogelijkheden:
Ons bedrijf werkt, gezien de grote hoeveelheid leaseauto\'s, met een wagenpark en een keuzeboek om toch enige vorm van standaardisatie door te voeren. De keuze blijft daardoor beperkt tot 7 merken, waarbij Opel, Ford en Peugeot meestal het gunsigst zijn in de kosten. Gelukkig kwam de 308 SW in juni in het keuzeboek. Wij houden wel van het franse design en uit reviews en tests bleek dat deze auto ook nog eens bijzonder veelzeigig is. Aangezien vrienden van ons al een Astra Wagon en een Focus Wagon hebben, gingen we meteen naar de Peugeot dealer om eens een kijkje te nemen en een proefrit te maken. Wat meteen opviel was de hoogte van de auto en ook de tweede zitrij met 3 stoelen vonden wij zeer interessant.

Eerste indruk:
Ondanks de hoge belangstelling voor deze auto konden we ruim anderhalf uur proefrijden, hulde aan de dealer (Welling in Heerlen). Al bij het instappen valt op dat deze auto t.o.v . de 307 SW een enorme kwaliteitsslag heeft gemaakt. De gebruikte materialen zijn van hoogwaardige kwaliteit, en howel er toch nog vrij veel met hard platic wordt gewerkt vonden wij dit niet storend. De stoelen zitten prima en bieden, net als het stuur, voldoende verstelmogelijkheden, zodat ik al snel een comfortalble zitpositie te pakken had. Mijn vrouw kon daarbij probleemloos achter mij plaatsnemen, bij de Astra en de Focus was dat met mijn zitpositie kantje boord. Tevens is er plenty hoofdruimte wat het ook voor langeren mensen nog redelijk comfortabel maakt. De kofferruimte is het grootst bij de 308 SW (in vergelijking met de astra en de focus) en tevens ook nog te vergroten doordat de stoelen op de tweede zitrij 9 centimter naar voren kunnen worden geschoven. Als je deze stoelen overigens helemaal uitneemt verandert de 308 overigens in een waar vrachtschip.... Wat een ruimte.

Het rijden:
We hebben net voldoende budget om voor een 1.6 VTI te kunnen kiezen. Deze (i.s.m. BMW ontwikkelde motor) moet hard werken voor de kost. Het hoge gewicht (mede veroorzaakt door de 3 stoelen en het glazen dak) is hier debet aan. Dat wil overigens niet zeggen dat de 308 SW niet van de plek komt. Hij is niet geschikt voor stoplichtsprintjes, maar kan in het normale stadsverkeer uitstekend meekomen. Vooral met zware bepakking in de bergen zul je waarschijnlijk meer vermogen willen. Maar aangezien we dat tóch niet zo vaak doen is dat een \"mee-leren-leven probleem\".
Verder valt de wegligging in positieve zin op. Ondanks het hoge gewicht kan ik niet zeggen dat de auto op bochtig gebied veel zwaarder aanvoelt dan de 206. Het is overigens lekker rustig in de auto. Bij 120 zou een zesde versnelling niet gek zijn geweest, maar wij ervaren het motorgeluid niet als storend. Door de lange vlakke voorruit heb je weinig last van windruis en kun je op de autosnelwel met gemak zonder stemverheffing praten. Ik kan zelfs bij die snelheid de handsfree functie gebruiken van mijn TomTom G0-720, daarvoor moest ik in de 206 de snelheid tot onder de 100 laten zakken.

Het desing:
Zoals eerder al aangegeven houden wij wel van franse auto\'s. Vooral merken die eens wat anders durven doen, zoals deze Peugeot met zijn grote grille. Wij vinden duitse auto\'s (met name Volkswagen) qua desing altijd té veilig. Reviews gaan echter niet over desing, dat is immers smaakgebonden.

Onhandigheden:
Het Dashboard ziet er fraai uit, maar in mijn zitpositie is het bovenste deel van de middenconsole, waar o.a. de radio zit moeilijk bereikbaar. Gelukkig kun je 90% van de functies vanaf het stuur bedienen, dus dat is alweer een opluchting. Voor mensen die écht goed geluid willen, is de JBL uitbreiding overigens onmisbaar. Dan nog het afdekzeil voor de kofferruimte. Dat hebben ze bij de Opel Astra duidelijk beter voor mekaar. Er is totaal geen geleiding en dus is het soms even \"pielen\" om het zeil te verankeren.

Al met al:
Een prima auto waar we de komende 4 jaar naar alle waarschijnlijkheid veel plezierige kilometers zullen maken. Een échte aanrader voor mensen die net iets meer zoeken dan de veelzeidigheid van een \"gewone\" COMBI.

** UPDATE ** 15.500 kM.
Zo... 15.000 kilometer verder, en nog steeds heel tevreden! Vermogen is voor ons toereikend (al zou de 1.6 THP wel lekkerder zijn), en ook op lange afstanden voldoen de stoelen prima. Ik heb nog nooit last van mijn rug gehad, ook niet als ik de hele dag onderweg ben geweest. Besturing vind ik nog steeds prima aanvoelen. Beter bijvoorbeeld dan die van de Laguna II die wij eerder privé hadden. Ik kan eigenlijk niks aan deze auto vinden waar over te klagen valt. Misschien dat het hoge gewicht voor mensen die de auto privé rijden een minpunt is. Zeker als je dieselt hakt de houderschapsbelasting er dan aardig in.

Wij leveren de auto eind deze maand in, omdat ik voor een ander bedrijf ga werken. Daar krijg ik geen lease-auto meer. Inmiddels hebben we een andere auto gekocht: een Renault Megane II GT / Phase 2 1.5 DCi. En hoewel die auto een stuk kleiner oogt dan de 308 SW, is hij van binnen zeker net zo royaal. De hoogte van de Peugeot is ontzettend handig bij het vervoeren van grote ladingen, maar dat doen wij niet vaak. Na een maand zal ik over onze nieuwe auto ook een review schrijven.

PROBLEMEN

  • 15.500 km

Tot nu toe geen, behalve het stotteren van de motor bij koude starts. Hier was ik overigens al van op de hoogte toen we besloten deze auto te kiezen. de 206 had het overigens ook.

** UPDATE ** 15.500 kM.
Probleem met het stotteren blijft, maar is stukken minder nu de buiten temperaturen weer stijgen.

Verder nog één minpuntje ontdekt: Als de stoelen op de 2e zitrij opgeklapt staan (rugleuning plat en stoel 90 graden rechtop), blijven deze tijdens het rijden niet staan. Als je accelereert, vallen de stoelen terug naar beneden, om vervolgens weer omhoog te veren. Simpele oplossing, net als bij de Mitsubishi Colt: een lus met een haak onder de stoel. Als de stoel is opgeklapt, maak je de haak vast aan een stang van de hoofdsteun, en kan de stoel niet naar achteren vallen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.