Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.2 PureTech 110 (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 308 SW Blue Lease Executive 1.2 PureTech 110 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 79.346 km |
KM-stand laatst | 80.200 km |
Comfort!
- 80.200 km
Comfort!
Comfort is het eerste wat in me op komt als ik aan deze auto denk. Na een aantal testritten met een Opel Astra station uit 2019, een Hyundai i30 station uit 2018 en deze Peugeot 308 SW uit mei 2018 kwam ik zó ontspannen thuis dat de knoop al eigenlijk half was doorgehakt.
De wagen ligt merkbaar beter op de weg dan die anderen waar ik een testrit mee heb gedaan. Hij veert over drempels een stuk minder schokkerig en veert zeker niet nog extra door. Helt ook niet over in bochten of iets dergelijks. Zoeft over de weg.
Hij schakelt wel wat moeilijk tussen de 1e en 2e versnelling, maar dat ligt denk ik ook aan mij, het went namelijk na een paar honderd kilometer al en nu schakelt het gewoon prima. Er zit ook merkbaar meer koppel in de bak. Wellicht dat dat er mee te maken heeft. Extra functie is dat je gaspedaal in principe niet nodig hebt bij optrekken vanuit stilstand. Hij geeft zelf genoeg gas voor ongeveer 1000 t/min. Ook hier weer: wat een comfort biedt deze wagen.
Ik kon trouwens bij de 'executive'-versie alleen een versie selecteren met een versnellingsbak met 5 versnellingen, terwijl mijn wagen er toch echt 6 heeft, en echt een executive-versie is. In de zesde versnelling is de motor overigens merkbaar stiller dan de Hyundai. Die wil namelijk nog best wel eens een wat meer dreunend geluid geven bij 80-100 km/u. Met 5,8 l/100km. op 50% provinciale wegen en 50% snelwegen is hij denk ik wel ongeveer even zuinig als de Opel en Hyundai. Verbruik gaat wel naar de 6,3-6,5 l/100km als je aan de 120 km/u zit.
De motor zelf is de drie-cilinder PureTech-motor, waar ik zelf nog niet 100% achter ben of dit nu de versie is waarvan de distributieriem sneller afrafelt. Ik meen gelezen te hebben dat vanaf april 2018 ge-update motoren in productie zijn gekomen waar het probleem zich (tot nu toe) minder tot niet voordoet. De dealer heeft mij aangegeven dat 'er altijd voldaan is aan de terugroepactie', hetgeen inhoudt dat de riem bij ongeveer elke beurt gecheckt wordt op overmatige slijtage, en zo nodig vervangen wordt. Er zit een sticker onder de motorkap die aangeeft dat bij 75000km de 'distributieriem vervangen' is. Toen werd ik blij! Maar op dezelfde sticker staat ook: '(volgende) vervanging na 100.000km'. Met andere woorden: het is me een raadsel of hij nou vervangen is, of altijd netjes gecheckt is. Gewoon netjes beurtjes maar laten doen en wellicht rekening houden met een flinke (1000 euro?) uitgave na 100.000km. Dan kan er denk ik weinig mis gaan. Heb besloten dat dit bij de motor hoort; wat meer kosten aan onderhoud.
Interieur is wellicht een beetje wennen. Maar ik schreef het al eerder: ik kom zelf echt merkbaar ontspannen aan na een rit met deze wagen. Peugeot heeft er echt aandacht aan besteed. En je ziet dat zeker niet terug in het in mijn ogen wat 'simpele' van de Opel, of het iets meer 'gewone' van de Hyundai.
Het glazen dak geeft een gevoel van ruimte (de kids vinden het nog steeds geweldig), maar je merkt dat er toch voorin ietsje minder gevoel van ruimte is in vergelijking met de Hyundai en Opel. Gelukkig merkte ik dat dat went na verloop van tijd. En wellicht is het optisch bedrog, want de afmetingen e.d. zijn volgens mij wel allemaal ongeveer hetzelfde.
Instrumentenpaneel bóven stuur is wat mij betreft een pluspunt, als je je stoel goed instelt heb je meer zicht op buiten, wat wel veiliger en ontspannender is. Het interieur-display went ook snel, ondanks dat ik in andere reviews van te voren kritische geluiden heb gelezen. Het is snel, en alles zit best wel op een intuïtieve plek. Dat je op een knopje moet tikken om de cabine-temperatuur in te stellen klinkt misschien wat onhandig, maar het ruimt het interieur wel lekker op, en kost eigenlijk niet eens veel extra tijd of aandacht. En op 21 graden staat het standaard ook helemaal prima. Ik moet het nog zien, mensen die meerdere keren per rit de temperatuur moeten(!) aanpassen, de wagen doet dat zelf al heel goed is mijn ervaring. Dus ik snap de keuze wel om dit voormalige temperatuur-draaiknopje in een menu te stoppen en de rest lekker 'clean' te laten. Voor- en achteruit-ontwaseming, evenals gevaren-knipperlicht en deurvergrendeling en uiteraard volumeknop zijn wel aparte knoppen.
Over het comfort: hetzelfde geldt voor navigatie. Althans, de android auto die ik gebruik. Dát werkt echt top en intuïtief. Ik ben meer spraakcommando's gaan gebruiken en ook dat is volwaardig comfortabel geworden. Niet meer gedoe met intypen of je commando herhalen omdat hij het niet verstaat. Gewoon het microfoontje aantikken en zeggen wat je wilt.
De navigatie van de auto zelf gebruik ik eigenlijk niet. Ik zou ook geen idee hebben waarom je voor 159 euro (!) een 3-jarig Peugeot Navigation Pack aan wilt schaffen, waar je dan feitelijk dezelfde functies zoals flitsers e.d. mee 'krijgt' als je in je android auto met google maps of waze gratis krijgt. Wat mij betreft is een ingebouwde navigatie van Peugeot zelf echt wel gedateerd. Ben benieuwd of er iemand nog een significant voordeel van weet te benoemen, wat 159 euro waard is. Apple carplay of android auto maakt veel meer mogelijk, dus ben je op zoek naar een nieuwe wagen, check dan vooral of je die functies ook hebt.
Een paar kleine dingetjes nog:
- Auto na 2 weken onder garantie terug gebracht. Stuur stond heel lichtjes scheef, is weer recht gezet. (Nieuwe, Michelin) achterbanden gaven een trilling bij 120 km/u, is er uitgehaald. En er zat wat lichte soort kras in de voorruit, maar geen barst, daarom niks aan gedaan, kan wellicht weggepolijst worden zei de dealer. Ik ga maar eens met de verzekering bellen. Wagen zelf is nu perfect in orde!
- Puntje om over na te denken: ik zie veel mensen schrijven dat de wagen met een caravan of vouwwagen erachter nogal ver doorzakt. Heb die ervaring zelf niet (trekhaak er op laten zetten zit tegen de 600-700 euro aan...). Hulpveren (merk MAD) zijn dan een prima oplossing. Ben benieuwd wat dat doet met die nu fijne wegligging, ik lees goede reviews. Ga dat nu nog niet doen, maar laat het t.z.t. wel weten als we wel met de wagen en iets er achter vertrekken naar verre oorden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.