Peugeot 306 XR 1.6 (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 306 XR 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 182.500 km |
KM-stand laatst | 186.724 km |
Ervaringen
- 182.500 km
Deze 306 XR 1.6 is mijn eerste auto. Ik was op zoek naar een relatief ruime en comfortabele auto en had al enige rijervaring met een 306 Plus 1.1 uit 1994. Op Marktplaats vond ik deze rode, dealeronderhouden XR uit 1998 voor een alleszins redelijke prijs, die mede het gevolg was van de defecte airco en de deels niet werkende centrale vergrendeling.
Van de airco was bij aanschaf de pomp buiten werking en mijn budget laat reparatie tot op heden niet toe. Met mijn kilometrage (plusminus 5000km/jaar) heb ik daar ook niet heel veel last van.
De afstandsbediening van de centrale vergrendeling werkt niet vanwege een kapotte sleutel, en een nieuwe sleutel is een vrij dure aangelegenheid, die dus nog even op zich laat wachten. Daarnaast is hoogstwaarschijnlijk een servomotor defect, waardoor de centrale vergrendeling bij het vergrendelen niet werkt op de bestuurdersdeur. Dat resulteert erin dat ik een rondje om mijn auto moet lopen wil ik hem afsluiten...
Nu de auto bijna een jaar in mijn bezit is ben ik nog steeds zeer tevreden. Het is een heerlijk comfortabele auto die ook nog eens vrij rap van zijn plek komt en een niet al te hoog verbruik kent (een echte verbruiksmeting heb ik nog niet gedaan, maar een vlugge berekening van enkele maanden geleden kwam uit op 1 op 14 gemiddeld bij een beschaafde rijstijl. Iets minder fatsoenlijk rijgedrag resulteert al gauw in 1 op 12, 1 op 13...).
Koppeling en ventilator
- 186.724 km
Sinds enkele weken maakte mijn auto bij het koppelen een vreemd, huilend geluid, waarschijnlijk afkomstig van het druklager. Toen ik na een kleine rit wilde inparkeren, bleef het koppelingspedaal plotseling zieltogend op de bodem liggen. Einde koppeling.
Het druklager bleek kaduuk en ook het diafragma was gescheurd. Resultaat: een flinke kostenpost; de complete koppelingsset en drukgroep zijn vervangen.
Daar ook de kachelventilator de geest had gegeven en ik deze in dit jaargetijde (moment van schrijven is januari 2011) toch wel nodig heb, is deze gelijk gerepareerd.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 306 Break XRdt 1.9 (1999) - Klokje Rond

Peugeot 2008 wordt vernieuwd: nieuwe looks, nieuw elektrohart

Nieuwe elektrische Renault Scénic betrapt

Peugeot 405 T16 (1994) - In het Wild

Stellantis gaat middelgrote bestellers bouwen in Turkije

Lezersreacties (0)
Reageren