Peugeot 306 XR 1.6 (1998)

autoreview

Peugeot 306 XR 1.6 (1998)

Signalement

Uitvoering306 XR 1.6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf182.500 km
KM-stand laatst186.724 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 182.500 km

Deze 306 XR 1.6 is mijn eerste auto. Ik was op zoek naar een relatief ruime en comfortabele auto en had al enige rijervaring met een 306 Plus 1.1 uit 1994. Op Marktplaats vond ik deze rode, dealeronderhouden XR uit 1998 voor een alleszins redelijke prijs, die mede het gevolg was van de defecte airco en de deels niet werkende centrale vergrendeling.

Van de airco was bij aanschaf de pomp buiten werking en mijn budget laat reparatie tot op heden niet toe. Met mijn kilometrage (plusminus 5000km/jaar) heb ik daar ook niet heel veel last van.

De afstandsbediening van de centrale vergrendeling werkt niet vanwege een kapotte sleutel, en een nieuwe sleutel is een vrij dure aangelegenheid, die dus nog even op zich laat wachten. Daarnaast is hoogstwaarschijnlijk een servomotor defect, waardoor de centrale vergrendeling bij het vergrendelen niet werkt op de bestuurdersdeur. Dat resulteert erin dat ik een rondje om mijn auto moet lopen wil ik hem afsluiten...

Nu de auto bijna een jaar in mijn bezit is ben ik nog steeds zeer tevreden. Het is een heerlijk comfortabele auto die ook nog eens vrij rap van zijn plek komt en een niet al te hoog verbruik kent (een echte verbruiksmeting heb ik nog niet gedaan, maar een vlugge berekening van enkele maanden geleden kwam uit op 1 op 14 gemiddeld bij een beschaafde rijstijl. Iets minder fatsoenlijk rijgedrag resulteert al gauw in 1 op 12, 1 op 13...).

Koppeling en ventilator

  • 186.724 km

Sinds enkele weken maakte mijn auto bij het koppelen een vreemd, huilend geluid, waarschijnlijk afkomstig van het druklager. Toen ik na een kleine rit wilde inparkeren, bleef het koppelingspedaal plotseling zieltogend op de bodem liggen. Einde koppeling.

Het druklager bleek kaduuk en ook het diafragma was gescheurd. Resultaat: een flinke kostenpost; de complete koppelingsset en drukgroep zijn vervangen.

Daar ook de kachelventilator de geest had gegeven en ik deze in dit jaargetijde (moment van schrijven is januari 2011) toch wel nodig heb, is deze gelijk gerepareerd.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens