Peugeot 306 XNd 1.9 (1998)

autoreview

Peugeot 306 XNd 1.9 (1998)

Signalement

Uitvoering306 XNd 1.9
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf92.000 km
KM-stand laatst263.841 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 102.250 km

Na de aanschaf in juni 2008 ben ik de trotse eigenaar van dit mooie autotje. De auto had nog maar 92000 km gedraaid zat nog goed in de lak (ondanks 10 jaar oud) en was als leaseauto goed onderhouden.

Mijn ervaringen met deze auto waren gelijk in het begin zeer goed er ligt een beresterke 1.9 dieselmoter in die ondanks de weinige pk's (75) en laag gewicht (1080 kg) lekker fel is. Natuurlijk het is geen supersnelle auto integendeel maar je kan vlot meekomen.

Opvallend blijf ik toch wel het verbruik vinden dit ligt tussen de 1:20 tot bij zeer rustige rijstijl 1:22. Nadeel hieraan is wel dat de auto zodra je boven de 120 km/h komt al snel het verbruik nadert van rond de 1:16. Onder de 110 blijven dus!! Het olieverbruik ligt rond de 1 tot 1/5 liter per 10000 km.

Bakverhoudingen zijn best wel apart te noemen bij deze auto. het lijkt wel dat hoe lager je in de toeren zit hoe sneller de auto is. Hoe hoger je komt hoe trager. In de 1e versnelling maak je het vele auto's onverwacht lastig, de auto rijdt op de koppeling weg en met een beetje gas bij ga je standaard met slippende banden weg en is de acceleratie goed te noemen. Schakel je dan over naar de 2e versnelling is de auto zo snel door zijn toeren heen dat je eigenlijk voordat je 50 rijdt alweer naar de 3e versnelling toe moeten om over snelheid niet te spreken want dat heeft deze broeder dan niet meer. Een top van 170 is te halen.

Het Interieur van deze auto is voor zijn tijd en gezien de klasse van de auto goed ingericht. Auto is voorzien van 2 airbags, electrische ramen voorin, verder is er een bedieningsknop waarmee je de radio kan bedienen, stuurbekrachtiging. Heb er zelf wel een Radio ingezet omdat deze te weinig opties had en de auto had achterin geen boksen. Er zitten nu 2x90 watt boksen voorin en 2x 150 boksen achterin met ingebouwde woofertjes. Dit zorgt voor optimale muziekbeleving.

Nadelen van het interieur zijn dat het in verhouding tot luxe auto's veel extra's mist (boordcomputer, Cruise control, climate control, abs, esp, toerenteller, opties die verbruik e.d laten zien). Persoonlijk vind ik dit zelf minder relevant, de dingen die je nodig hebt die zijn er, electronica gehalte is dus nul.

Het dashboard is iets wat door de fabrikant schijnbaar niet goed is afgewerkt want hierin zitten veel kraakjes en rammeltjes. Als je met de auto over hobbels, klinkers, drempels rijdt ontkom je er gewoon niet aan dat het hele dashboard trilt en kraakt. Het geeft mij altijd het gevoel net of breken de schokbrekers of de complete wielophanging maar het is toch echt alleen het dashboard.
Ik ben hier zelf wel aan gewend geraakt maar kan me voorstellen dat mensen zich hieraan kunnen irriteren. Muziek iets luider zetten is een optie.

Ik heb in dit eerste jaar een kleine 10000 km gereden en eigenlijk overheersen positieve gedachten. Je kan lekker in de auto toeren, veert lekker, weinig onderhoud, laag verbruik en snel weg in de 1e versnelling. Opletten is het wel als je de auto net hebt gestart de motor rammelt, piept, stottert dan van alle kanten en heeft niet veel vermogen. Rustig warmrijden is voor mij dan ook een must en zeer korte afstanden vermijden. De auto loopt na 20 minuten al heel mooi maar op de langere afstanden +100 km loopt hij echt als een zonnetje. Heb net na de aankoop 1 probleempje gehad en dat was de uitlaat hier was een gat in gekomen en deze is door Frans Klaver auto's gerepareerd. De auto kwam zonder problemen door de APK.

Inmiddels 2 jaar rondrijdend in deze auto

  • 114.443 km

In krap aan een jaar tijd toch al weer 12000 km gereden, gebruikte de auto toen eigenlijk voor woon-werkverkeer en veelal naar wielerwedstrijden. De auto bevalt nog steeds prima, was de auto 1 soms 2 keer per maand (liefst met de hand) en zet hem 3 tot 4 kee per jaar in de was. Op zich hoeft er aan deze auto weinig te gebeuren hooguit een lampje vervangen, ruitenwisser, vloeistoffen bijvullen en natuurlijk tanken. Zolang de auto op tijd zijn beurt krijgt is het een auto waar ik in ieder geval (spreek voor mezelf) niet naar om hoef te kijken.

Heb in dit jaar alleen alle gloubougies laten vervangen het slechter starten ook liep de auto wel op 3 cilinders als de motor koud was.

Hij heeft een grote beurt gehad. Banden konden nog wel en ook de riem kon nog wel even blijven zitten. Alleen olie bijgevuld en de gebruikelijke apk.

Totaal onverwacht

  • 129.850 km

De auto heeft in de winter van 2011 weer een kleine beurt gehad en een apk keuring. Ik had veel in de auto gereden en gevoelsmatig had ik verwacht dat er veel onkosten zouden zijn aan de auto. Veel auto's krijgen naarmate ze meer km's draaien al snel meer onkosten en aangezien deze auto niet een hele hoge nieuwprijs heeft en vele kraakjes en rammeltjes (dashboard, versnellingsbak, motor) had ik anders verwacht.

Geheel tegen de verwachting in zijn er alleen maar 4 nieuwe banden omgekomen want die zijn nou eenmaal niet eeuwigdurend, ook de olie is bijgevuld. De auto verkeerde nog steeds in goede staat. Er zijn wel een aantal dingen vervangen maar niet noemenswaardig er waren 2 pitjes kapot bij de km/teller en de bedrading van de electrische ramen zat wat los waardoor deze soms niet wilde.

Het afgelopen jaar 2010 heb ik er veel in rondgetuft zelfs helemaal naar straatsbourg, dan merk je pas dat de auto gemaakt is voor lange afstanden. De auto bracht mij zonder moeite 800 km verder. Rijd je met 140 over de franse snelwegen heeft hij echter wel een toerental wat (gevoelsmatig) rond de 4500 toeren ligt. Ligt wel gewoon goed op de weg, relatief weinig windgeruis alleen de motor hoor je dan goed. Verbruik is eigenlijk het enige grote nadeel hij heeft al snel een verbruik van 1:14/1:15 bij een dergelijke snelheid.

In 2010 zijn wel dingen vervangen zoals ruitenwissers (voor en achter), motortje ruitenwisser en heb 2 nieuwe pitjes in de koplampen gestopt. Okee het zijn onkosten maar hooguit 100 euro zeker niet meer!! Kosten die ik voorlopig maak zijn kosten voor het preventief onderhoud omdat ik zolang mogelijk in de mooie autotje rond wil blijven rijden

op naar de zomer

  • 133.174 km

De winter is weer voorbij, periode van veel voorgloeien, piepende dynamo, stijve versnellingsbak, ratelende motor en natuurlijk rustig warm rijden. de lak ziet er na veel pekel op de wegen nog goed uit en ook de onderkant van de auto is nauwelijks roest te bekennen, alleen uitlaat zitten een paar plaatselijke plekjes.

Heb de auto voor de zomer nog even in de was gezet, wielkasten schoongemaakt, bumpers en zwart plastic rondom de auto in de zwarte lak gezet. De bekleding is schoongemaakt met was, dashboard is afgenomen.

Heb in Februari de matten vervangen binnen in de auto omdat deze aan de bestuurderskant volledig versleten waren. Heb voor de strakke inrichting alle 4 in een keer vernieuwd.

De dieselprijzen schieten waarschijnlijk deze zomer nog verder door erg jammer dat zo'n autootje dan alleen maar duurder wordt, ook belastingen zijn gestegen. Desondanks is het rijplezier groot en wachten mij nog vele mooi kilometers!

Het onderhoud

  • 141.588 km

Heb sinds mijn laatste review veel gereden. Iets meer dan 8000 kilometer. Geen schrikbarende dingen meegemaakt. Het is alleen wel een feit dat de auto inmiddels sinds de vorige kleine beurt alweer bijna 15000 km heeft gereden. U raad het al de onderhoudsinterval moet weer bijna gaan plaats vinden. De distributieriem die nu door het motorblok loopt zit inmiddels alweer alweer 65000 km dus die laat ik preventief vervangen bij de volgende beurt. In principe kan hij 100.000 kilometer halen maar hij zal maar knappen zou zonde zijn. Ook een grote beurt is wel nodig zodat alles weer even een inspectie krijgt. Verder werkt het motormanagement prima, auto heeft geen drup olie verbruikt en ook koelvloeistof, stuurbekrachtingsolie is nog in orde. Remmen werken nog prima, weinig slijtage, kan echter zo zijn dat het beter is ook deze preventief te vervangen.

Ik dacht een maand geleden dat de electrische ramen waren overleden, ze wilden niet meer open en dicht en stoorden ontzettend. Heb ik na laten kijken bij de garage en na een lang gezoek bleek dat er een zekering kapot was. Schakelaar van electrische ramen is vervangen (daaruit ontstond de kapotte zekering) en zekering is ingewisseld voor een reservezekering. Na 2 weken geen electrische ramen werkte alles weer, totale kosten 40 euro.

De auto heeft als groot probleem volgens mijn vriendin (heeft nu ook haar rijbewijs) dat je hij de eerste 15 minuten geen fut heeft. je moet snel schakelen, rustig met het gas omgaan want vermogen heb je niet en alles, rammelt, piept en kraakt. Maar helaas dit is niet te reparen, rustig warmrijden is een must.

Het zijn nog steeds fijne kilometers. Zo zijn we een tijdje terug samen onder andere naar Berlijn gereden voor vakantie. en ja op de autobahn kun je lekker doorijden. Tot 140 km/h trekt de auto nog wat maar ja boven de 140 km/h komt het ware karakter van de auto weer boven. het gaat niet snel maar uiteindelijk reden we na ruim een minuut toch 170 km/h over de duitse autobahn. De heenrijs hebben we het echter het liefst bij ongeveer 100 km/h gehouden omdat dit erg relaxed rijd. je voelt je dan veilig in het verkeer en het verbruik ligt rond de 1:22. De terugreis hebben we constant 140 km/h gereden 6 uren lang en de auto verbruikte toen 1:15. 140 is gewoon wel de grens, als je harder gaat schreeuwt de motor het uit, remmen gaat niet soepel meer, sturen ook niet meer. kortom gewoon alleen bij uitzondering doen!!

Voor de stad berlijn hadden we wel een milieusticker nodig. en die kon ik met mijn diesel nog net krijgen. Diesel auto's van voor 1995 zijn niet meer welkom. Voor 13.95 mag je daar rondrijden. Je hebt 3 soorten stickers, voor diesels een rode, Diesels met een roetfilter een gele en benzine en auto's op lpg een groene sticker. Echt waar de groene en gele stickers zie je nog wel maar de rode stickers heb ik (op mijn eigen auto na) 1 of 2 keer gezien. En geloof me op de kurfurstendamm rijden heel wat auto's rond. Zelfs een maserati of een porsch hebben nog groene stickers, leuk om te zien!!

Persoonlijk vind ik het koppel 1 van de mooiste dingen aan deze auto. Waar je ook staat bij een brug, parkeergarage, in de achteruit, of voor een stoplicht, hij rijd soepel en snel weg. Ook een aanhanger trekt hij moeiteloos omdat hij simpelweg nooit uitslaat maar wel trekt. Een volle aanhanger met haardhout wat zo een paar duizend kilo weegt trekt hij dus toch mooi. Als je 1 keer op tempo bent gaat het dan echter niet snel meer.

Maar ik ben realistisch hij zal nooit snel zijn. Maar dat hoeft ook niet het karakter van deze auto is heel anders. Sterk, stabiel en souplesse. en dat vind ik mooi!

Grote Beurt

  • 142.621 km

Zoals aangekondigd is de grote beurt weer uitgevoerd. Vanwege pech kwam deze iets vroeger dan verwacht maar dat is niet anders.

een dag eerder dan bovenstaande datum ontstond een vreemde situatie. Ik zou even weg. Start de auto zet hem in achteruit en hij zat als een muur zo vast. Kon geen kant meer uit. Hoe ik het ook probeerde gevoelsmatig hielden of de remmen danwel de handrem de auto tegen. Gelukkig schoot alles na wat draaien en keren los en kon ik gelukkig toch nog wegrijden. Later tijdens het rijden bleek toch dat er echt iets niet goed zat, de auto remde niet goed meer en er schaafde wat tegen de wielen aan. Heb gelijk de garage gebeld en hem na te laten kijken want je weet nooit wat er kan gebeuren. Omdat de auto ook toe was aan een grote beurt heb ik dit gelijk meegepikt.

Wat bleek later de voorste remschijven waren door roestvorming aangetast en remden daardoor minder, deze zijn allebei vervangen. Van de Trommelremmen achter zijn alleen de trommels vervangen. Dit was ook de boosdoener van de hele blokkade want er was een gedeelte van het remsegment volledig tegen het wiel aangekomen. Al met al hebben de remmen het dus vanaf 1998 uitgehouden dus het werd ook wel tijd voor wat nieuws. Door de Grote beurt is alle olie weer ververst en bijgevuld.

Binnenkort de Distributieriem nog laten vervangen (heeft de kilomters ook weer gedraaid) en de apk keuring, met als afsluiter een lekkere roetmeting.

Distributieriem en de koppeling

  • 144.101 km

Distributieriem is vervangen. Wilde geen risico nemen dat deze het zou gaan begeven. Er loopt dus weer een nieuwe riem door de motor.

Tegelijkertijd moest ook de koppeling worden vervangen. Enkele honderden kilometers geleden kwam er een fluitend geluid onder de motorkap vandaan. Na wat onderzoek bleek dat de koppelingsplaten, drukgroep hun beste tijd wel hadden gehad. Wilde hiermee geen risico nemen dus alles is in 1 keer meegepikt door F. Klaver auto's.

Het dieseltje tikt zo gemakkelijk weer 60000 km verder. De koppeling is wel even wennen want deze moet een beetje worden ingereden. Vooral onderin stottert de motor enorm als je op de koppeling wegrijdt (wat ik ben gewend). Zoals het een echte diesel betaamt slaat hij niet uit maar het hoort niet zo lekker. Ik zal dus voorlopig even moeten leren gas bij te geven.

Even een overzicht van de kosten dit jaar:

Januari:

* 4 nieuwe banden michelen
* kleine beurt
* Apk
* Lampjes dashboard
* Schakelaar electrische ramen

Juni:

* Electrische ramen (stop gesprongen)
* Gelijk de knopjes mee laten vervangen van de electrische ramen

Juli:

* 2 nieuwe voorste remmen
* Grote beurt
* Trommels achterremmen
* Nieuwe klemmen voor rem-mechanisme

Augustus:

* Distributieriem, spanrollen, waterpomp
* Koppeling vervangen

Dit jaar voor het eerst veel dingen moeten vervangen om door te kunnen rijden. Al met al een kostenplaatje van rond de 2000 euro.
Ik hou jullie op de hoogte als er verdere bijzonderheden zijn. Het motorblokje ronkt vanaf vandaag weer lekker verder!!

onderhoudsinterval

  • 153.403 km

inmiddels alweer 10000 kilometer verder. er is dus weer een kleine beurt uitgevoerd. aangezien mijn autotje bijna toe was aan een nieuwe apk dit direct meegepakt. alles geregeld door F.klaver auto's. In principe geen grote kosten verwacht, motorisch was alles in orde en groot onderhoud had ik net gehad. Toch heb ik voor iedere beurt kriebels het is toch een auto van 14 jaar oud en het materiaal erom heen is niet super betrouwbaar (de motor daargelaten). Om deze auto dus toch voor mij veilig te maken laat ik dus ook echt om de 10000 hem nakijken want er komen altijd dingen aan het licht. Er kwam ditmaal aan het licht dat de demper van de uitlaat kapot was verder olie ververst. De demper wordt komende week vervangen.

Aangezien ik vanwege een nieuwe baan 30000 tot 40000 km per jaar ga rijden is veiligheid nu wel een groter item. Als ik dan kijk naar de stabiliteit, vermogen van mijn leenauto (peugeot 307 hdi 110 pk) loopt mijn auto natuurlijk achter, heeft zelfs een hoger verbruik! Maar het is de rijbeleving die mij van mijn 306 doet blijven genieten!!! vanaf volgende week is de 306 weer 'on the road'

het is weer stil

  • 153.957 km

Inmiddels zijn ook de kosten bekend van de onderhoudsinterval:

nieuwe demper, Kleine beurt, Apk: 300 euro

auto bleek over 12000 km 0.20 liter olie te hebben verbruikt dus dat ziet er goed uit. Alles is gewoon weer even nagekeken en dat merk je, auto remt scherper, is stiller (nieuwe demper), ontkoppeld beter.

Totale kosten 2011: 2200

Kosten per km: 0.13 cent

weinig bijzonderheden

  • 164.803 km

inmiddels alweer ruim 10000 km verder tuft mijn 306 rustig door. Rij zakelijk rond de 2500 km p/m en prive ook rond de 1000 km p/m dat betekent dat er eigenlijk geen dag is dat de auto stilstaat. De grote beurt heb ik mede daardoor naar 15000 km gebracht want ik rij veel in een korte tijd en er is minimale slijtage. Banden hebben allemaal nog een nette 3.5/4 mm maar die worden binnenkort vervangen. vandaag wel 3 nieuwe ruitenwissers aangeschaft want die waren mede door het winterweer helemaal gaar.

Afgelopen week mijn auto nog zelf in de was gezet. flink poetsen maar de lak is weer zo glad als een bijartlaken. de ouderdom word elk jaar natuurlijk wel een beetje meer zichtbaar (steenslag, kleine krasjes) maar vanaf een afstand bekeken ziet het er nog wel goed uit!

Grote beurt

  • 170.108 km

Auto gisteren weggeweest voor een grote beurt. auto is technisch in orde en er zijn alleen olie/vloeistoffen ververst en aangevuld. volgende maand ga ik op vakantie naar barcelona in de auto en dan mag hij bewijzen wat hij waard is over 3300 kilometer!

Kleine beurt

  • 185.622 km

inmiddels alweer 15000 kilometer verder was het tijd voor een check up! auto had een minder dan een half liter olie op 15000 km verbruikt en dit is weer wat aangevuld. accu wordt deze week vervangen want die is niet meer helemaal 100% wil ook bij -10 zeker kunnen zijn van starten als ik s'avonds van mijn werk kom. totale kosten bedragen 200 euro

bij de garage is er helaas een deuk in kofferbak gekomen op de brug maar wordt deze week op kosten van de garage volledig geschuurd, gelakt en gespoten (deuk van 5 cm in omvang)

winterbandjes staan klaar in de stalling dus ga de proef op de som nemen of ze echt fijner en directer rijden.

kapot startslot

  • 187.822 km

Kwam thuis na een lange rit en de sleutel had er geen zin in om uit het slot te gaan. gevolg was dat ik de auto niet kon gebruiken want de sleutel zat muurvast. Met de garage gebeld en kwam er al snel achter dat een nieuw autoslot (op chassis) al snel tegen de 275 euro zou gaan kosten. Tot vandaag mijn leen auto gebruikt zodat mijn auto door Frans klaver voorzien kon worden van een nieuw slot en nieuwe sleutels (op chassis besteld). Uiteindelijke kosten waren 255 euro

De totale kosten in 2012 waren: 1160 euro (winterbanden+velgen meegerekend)

Aan alles komt een einde!!

  • 196.410 km

inmiddels nadert de franse leeuw de passage van 200000 kilometer. logischerwijs was het te verwachten dat 15 jaar lang door het Nederlandse landschap rijden, vele zonnige kilometers over de route du soleil en autovia a espana en niet te vergeten de autobahn de nodige slijtage oplevert. in een kleine 100000 kilometers is er dan toch een heel lijstje ontstaan die de franse voiture behoorlijk heeft doen aftakelen. wat moet er vervangen worden:

*kabelboom in bestuurders deur (electriciteit, achter dashboard) electrische ramen, centrale deurvergrendeling en voorste boxen zijn defect: 275 euro
*motortje ruitenwisser hapert: 100 euro
*scheur in voorruit: 350 euro
*Binnenkort Grote beurt: 250 euro

Al met al dus een kostenpost van 875 euro
Dit wordt binnen nu en 2 maanden gerepareerd (veel te drukke agenda).

2 Weken terug is de auto weer apk gekeurd en is de handremkabel vervangen wat 155 euro koste

Zolang het hart (de motor) van de leeuw nog draait is het mij dit zeker waard om de reparaties te laten doen want hij heeft mij ondanks dit nog nooit laten.

Reparaties Geslaagd

  • 202.751 km

inmiddels zijn op verschillende data's de kapotte en defecte onderdelen vervangen. Totaalplaatje reparaties/kosten:

Grote beurt: 200,- (F.Klaver)
Motortje electrische raam bijrijderskant: 274.51(dealer)
Gloeibourgies 4 stuks + leenauto: 204.09 (dealer)
Kabelboom portier: 400,- (vreemde garage, prijs had dus lager gekunt)
Motortje ruitenwisser: 60,-(F.klaver)

I.v.m koude weer zit er nog geen nieuw voorruit in omdat de temperaturen te laag zijn om op de sloop een nieuwe voorruit uit een andere auto te snijden. Dit word binnenkort geregeld

Totale kosten: 1138,-

allerhande dingen

  • 212.000 km

Het was weer tijd voor onderhoudsinterval de volgende dingen zijn vervangen:

Voorruit inclusief nieuwe lijst eromheen
Kleine beurt
nieuwe ruitenwissers voor

Kosten: 345 euro

Kleppen stellen

  • 228.664 km

inmiddels heeft het oude beest(je) weer 15000 kilometers versleten. Veel woon-werk kilometers en heeft de laatste week van juni afgelopen zomer de norrefjell (noresund) in Noorwegen beklommen. Blijft toch mooi in de middle of nowhere op onverharde wegen rijdend tussen de pick ups en noord amerikaanse terreinwagens. wat is er vervangen:

distributieriem, spanrollen, waterpomp: 250,-
grote beurt: 250,-
verlichting dashboard:-

vanwege het al langere tijd moeizamer starten (wat nu in kou weer meer kop opsteekt). is hier bij grote beurt even naar gekeken en daar is gebleken dat de kleppen zijn versleten waardoor ze als het ware steeds open staan, gevolg compressieverlies! nooit iets gemerkt dat er minder dan 68 pk beschikbaar was. enfin voorlopig gewoon doorrijden en als het starten echt niet meer lukt (wellicht) vervangen. vanwege de toenemende ouderdomsverschijnselen aan auto is het altijd dan even goed na te denken hoeveel nog investeren? voorlopig gewoon lekker door snorren.

binnenkort word uitlaat+katalysator vervangen was doorgeroest!

apk en..

  • 231.664 km

de 306 gaat volgende week voor de jaarlijkse apk keuring voor zover het lijkt zijn er weinig noemenswaardige bijzonderheden en zo komt hij in ieder geval de winter nog wel door.

Doordat er aan de auto een aantal essentiele dingen aan het licht kwamen die mij deden twijfelen of ik ga doorrijden of hij gaat de deur uit. de keuze voor mij was:

- een oldtimer kopen voor naast deze auto het liefst een ford ltd of cadillac sedan de ville (Jaren 70 model)
- of ik doe de auto weg en koop een dikke betrouwbare diesel: Audi A6 2.7 tdi of Bmw 525D (E60)

De dingen die aan het licht kwamen bij vorige grote beurt:

- vorige distributieriem liep scheef terwijl er niets aan waterpomp/spanrollen mankeerde
- draagbalken waren op ( auto zou hooguit nog 5 jaar kunnen rijden)

de keuze is gemaakt gisteren een dag voor kerst heb ik bij Bert Zijlstra een ford LTD gekocht uit 1977. voor meer informatie verwijs ik naar de review van de Ford. De peugeot blijft dus de komende jaren nog even in leven omdat het gewoon zonde is om zo'n betrouwbare/goedkope auto weg te doen en er toch ook een heel klein beetje emotie bij komt kijken. review wordt vervolgd

Kleine beurt

  • 243.667 km

na ruim 13000 km te hebben gereden is de auto even een dagje naar Frans klaver geweest. Auto heeft alleen kleine beurt gehad met als aandachtspunt dat de kleppen voor aankomende winter zeker moeten worden gesteld. De auto start nog prima maar bij koude motor vergt het veel energie van alle techniek om de motor heen.

kleppen vervangen en nog wat dingetjes

  • 260.000 km

vorig jaar stelde Frans klaver al vast dat er teveel spelling zat op de kleppen (dubbeltjes in de denkbeeldige bekertjes) die zorgen voor de compressie. Deze hoort tussen de 0.15 en 0.20 te liggen maar was bij mij -0. heel ingewikkeld verhaal maar kwam erop neer dat er via de peugeot dealer nieuwe plaatjes (dubbeltjes) besteld moesten die de spelling ongedaan maken. al met al was dit vooral in uren een tijdrovende klus.

verder heeft de 306 een grote beurt gekregen, klemmen van luchtfilter zijn vervangen zodat de deksel weer goed vastzit, multiriem is vervangen i.v.m duidelijke slijtage. auto gaat voor 12 januari nog even voor apk en word ook lichtje in dashboard vervangen, deze was defect.

totale kostenplaatje: 425,-

apk+demper

  • 263.841 km

het was weer zover de jaarlijkse apk zat er weer aan te komen. meestal doe ik dit 1 tot 2 weken voor de uiterste datum maar vanwege omstandigheden nu iets eerder. De demper moest worden vervangen klem was kapot en hij was ook bijna doorgerot. Frans Klaver auto's heeft alles geregeld met apk erbij moest allemaal toch even van dag op dag top service!

totale kosten: 200 euro

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens