AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 (2000)

autoreview

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 (2000)

Signalement

Uitvoering306 Cabriolet 1.6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf68.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Altijd heb ik de 306 cabriolet een mooie auto gevonden. Toen ik naar een nieuwe auto op zoek was heb ik dan ook niet lang hoeven twijfelen.

Het model is prachtig, zowel open als dicht. Ook met de hardtop erop ziet de auto er zeer goed uit en in de winter is deze hardtop ideaal. De hardtop heeft wel een glazen achterruit met normale verwarming; de auto is dan meteen ook een stuk stijver en rijdt dan ook veel beter. Een hardtop is een ideale investering, ik ben ervan overtuigd dat deze zijn geld bij verkoop van de auto (of los) weer oplevert!

Dat is dan ook meteen een van de grootste nadelen van een cabriolet waarvan het ontwerp ligt in de begin jaren 90. Het geheel blinkt niet uit in stijfheid, waardoor tijdens het rijden de auto nogal tordeert. Dit gaat gepaart met kraakjes, hoewel deze niet heel luid zijn (radio aan en/of dak open en je hoort er niets meer van), zijn ze wel constant aanwezig. Daarnaast is het altijd opletten voor vocht. Met name de electrische ramen hebben last van inwatering, het is dan ook goed opletten dat de electrische ramen goed en snel functioneren bij aankoop. Tijdens de garantie is er bij mij een vervangen, en dat was (gelukkig niet voor mijn kosten) een prijzige en tijdrovende aangelegenheid!

Mijn 1.6 is uitgerust zonder enige opties (geen airco, geen leder en geen electrisch dak), maar wat er niet zo op zit, kan ook niet kapot. Tezamen met de mooie lichtmetalen wielen is het een plaatje!

Ik geniet nog steeds van elke mogelijkheid om open te rijden en met het windscherm erop (nog zo’n optie die je als carbrio-rijder gewoon moet hebben) en het kacheltje aan (dat overigens snel warm wordt en goed op de voeten en bovenlichaam gericht kan worden) gebeurt dat zeer regelmatig.

Kortom; ik ben tevreden al mag het geheel wel wat degelijker! Hoewel ik er nog een tijdje in blijf rijden, schat ik de kans groot in dat mijn volgende auto weer een cabrio wordt. Een echte, niet een cc...

Update Juni 2007;

Zojuist een beurt gehad en nieuwe APK. Geen enkel probleem! Dat is toch iedere keer weer afwachten... Ik moest wel een nieuwe achterband, omdat ik deze zelf had beschadigd tegen een stoeprand...

Zojuist de cabriokap strakker aangedraaid (de haakjes waarmee de kap aan de voorruitstijl wordt vastgezet) en het kraken is stukken minder!!! De zijramen zitten nu strakker in het rubber en de losse delen in de kap rammelen bijna niet meer. Eventuele waterlekkage is daarmee ook sterk verminderd en de auto rijdt strakker. Nooit gedacht dat deze haakjes zo’n effect zouden hebben...

Update 18-01-2008;

Nieuwe voorbnden laten monteren (toyo). Auto is een stuk stillen, de vorige banden waren gecupt en maakten nogal een herrie. Rijdt weer prima wat dat betreft.

Wel volgende week naar de dealer. In de file loopt de temperatuur nogal op. Ik denk dat de ventilator stuk is...

Zit te denken aan een andere auto, maar het is nog steeds een plaatje om te zien. Het comfort met de nieuwe banden is heerlijk en met mijn nieuwe i-pod carkit rijdt ’ie nog prima. Nog maar even doorrijden?

Update 19-08-2008;

Auto 3 maanden geleden goed kunnen inruilen op een 12 maanden oude Suzuki Swift. Ik kreeg een mooie prijs bij een garage in de buurt, mazzeltje want bij verschillende garages kreeg ik niet veel meer terug voor de 306. Ik wist dat van te voren, maar de inruilprijzen waren teleurstellend. Iets om rekening mee te houden wanneer je er een aan wilt schaffen...

PROBLEMEN

Onder garantie vervangen;
- Accu
- Motor electrisch raam links voor.

Daarnaast heb ik na het raken van een stoepje een beschadiging op de velg linksvoor gereden, waarna bij een bepaalde snelheid een piep uit de auto komt. Hoewel de garage niets kan vinden, vermoed ik dat het wiellager de boosdoener is.

Andere problemen heb ik niet echt gehad, wel een onhandigheidje; ook met de hardtop erop kun je nog steeds niet door de wasstraat. Het water komt toch langs het raam naar binnen.

Januari 2008: Ventilator en thermostaast stuk.

Ook is het geen snelle auto met de 1.6. De auto kan prima meekomen en haast heb ik toch niet! Je moet dus van lekker cruisen houden, en dat gaat mij prima af!

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren