Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 306 Cabriolet

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 (1999)

Bloedmooi, maar...

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 (1999)
  • Autotest
20 november 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In zijn soort is de Peugeot 306 Cabriolet nog steeds een absolute topper als het op schoonheid aankomt en daar verandert met de 2000-versie niets aan. Een portret van een heel soepele glijder, voor deze gelegenheid in galakostuum.

Omdat de 306-reeks al weer een kleine zeven jaar op de markt is, doet Peugeot de laatste tijd veel inspanningen om de auto goed te laten afsteken tegen de vele nieuwere concurrenten. Een geducht wapen daarbij is de uitrusting, die inmiddels zodanig is opgetrokken dat de 306 daarmee bijzonder goed afsteekt. Voor het modeljaar 2000 komt daar dan nog een licht gewijzigd front bij met voortaan koplampen volgens de nieuwste mode met helder glas.
De door Pininfarina getekende lijnen zijn absoluut van een tijdloze schoonheid en eenvoud. Het interieur van deze vrijwel vierzitscabrio is zoals we dat kennen. Het dashboard is wat apart van snit en de nieuwe antracietkleurige paneeltjes staan daarop erg goed. Ook nieuw is de indeling van de snelheidsmeter met oneven tientallen; buitengewoon onhandig. De licht kuipvormige zetels zitten goed, al voelden we ons wel een beetje hoog op de bok zitten. De bewegingsvrijheid zou alleen voor echt lange lieden (metertje of twee) beter kunnen, maar met een normaal postuur "past" de 306 gewoon. Bergruimte is er in voldoende mate voorhanden, met alleen op het dashboardkastje een slot. Op de bedienbaarheid valt in wezen niets aan te merken; enkel de knopjes achter aan de middentunnel voor de bediening van elektrische ramen achter en de kap vinden we wat misplaatst. Die elektrische kap is overigens pas standaard op de 2.0-16V; voor deze 1.6 is het met vijf mille extra een prijzige optie. In de veiligheidsrace komt deze 306 Cabriolet weer goed mee met nu vier airbags en gordelspanners standaard. Daarnaast is de gebruikelijke elektrische verwennerij aan boord voor een aangenaam verblijf.

Open genieten

Tijdens de testperiode hebben we ruimschoots kunnen genieten van de zonnewarmte. De kap van de 306 heeft dan ook maar zelden dichtgezeten. Met alleen de voorruit en de driehoekige ruitjes in de portieren overeind zit je lekker uit de wind tot zo"n 120 km/h. Tenminste voorin, want ook bij de 306 is het op de achterbank dan allang niet meer uit te houden. De koets laat alleen op slecht wegdek wat kraakjes horen, maar toont zich verder van een stijve kant. De soepele vering is Peugeot eigen en staat garant voor comfortabel voortglijden.
Bij zo"n rustig karakter past ook de vertrouwde 1.6-krachtbron en de nieuwe viertrapsautomaat. In zijn normale stand houdt "ie de motor laag in de toeren en wisselt haast ongemerkt van verzet. In eerste instantie komt deze combinatie erg traag over, maar door ietsje meer gas te geven zwem je toch makkelijk met het verkeer mee zonder veel rumoer. Heb je echt haast, schakel dan de Sport-stand in. De motor klimt dan veel hoger in de toeren en de bak schakelt als je het gas loslaat vertraagd door naar een hogere versnelling. Niet de fijnste stand, want de vierpitter komt dan veelvuldig in zijn rumoeriger toerengebied. Maar wat je ook doet, een echte vlotterik wordt het met zijn 88 pk nooit, maar lekker ontspannen tuffen kun je er wel mee. Hij heeft net dat spannende, een beetje losse gevoel in de achterkant als je in een rappe bocht plots het gas loslaat. De remmen scoren een dikke voldoende, maar zijn geen uitschieter in zijn soort. Het sluiten van de kap ging bij onze testauto elektrisch; alleen de vergrendeling moet handmatig gebeuren. Die grendels zijn niet erg uitgekiend, want het draaien in het horizontale vlak gaat niet echt makkelijk en het haakje moet je zelf met je andere hand in de voorruitstijl duwen. Na een dikke halve minuut heb je de 306 Cabriolet waterdicht, al weet zich tijdens onze watertest toch nog een druppeltje naar binnen te wurmen. Niets verontrustends.
Onder de streep blijft er dan een 306 Cabriolet over die aan aantrekkelijkheid heeft gewonnen in zijn jongste editie, maar nog steeds geen koopje is; Peugeot heeft zo"n beetje de hoogste instapprijs in dit segment. De 1.6-krachtbron met de nieuwe automaat is er eentje die het beste harmonieert met een rustige rijstijl; sportievelingen zijn beter af met de handbak. Beide kampen krijgen in ieder geval een bloedmooie cabrio voor de deur, dat staat buiten kijf, maar ook eentje die op kleine punten best nog wel voor verbetering vatbaar is.

Signalement

Merk Peugeot
Model 306 Cabriolet 1.6
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 25.130

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 65 kW / 90 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 135 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 56 l
Lengte / breedte / hoogte 4.179 mm / 1.689 mm / 1.358 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.225 kg
Laadvermogen 435 kg
Aanhangermassa geremd 1.000 kg
Banden185/65TR14Prijzen
Topsnelheid 174 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,7 s (fabrieksopgave: 15,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 11,8s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 306
Peugeot Peugeot 306

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 306 1.8-16V

    Peugeot 306 1.8-16V

    • 2001
    • 218.888 km

    € 1.600

    Peugeot 306 1.6 XT

    Peugeot 306 1.6 XT

    • 2000
    • 146.114 km

    € 1.699

    Peugeot 306 1.6

    Peugeot 306 1.6

    • 2000
    • 160.050 km

    € 2.750

Meer Peugeot 306 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 306 specificaties
  • Peugeot 306 occasions
  • Peugeot 306 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 306 tests
  • Peugeot 306 gebruikersreviews
  • Peugeot 306 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2002)

    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2002)

    1
    • 27 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XR 1.6 (1997)

    Peugeot 306 XR 1.6 (1997)

    4
    • 4 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XSi 2.0 16V (1999)

    Peugeot 306 XSi 2.0 16V (1999)

    2
    • 17 september 2017
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XR 1.6 (2000)

    Peugeot 306 XR 1.6 (2000)

    4
    • 16 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2001)

    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2001)

    • 8 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XN 1.4 (1998)

    Peugeot 306 XN 1.4 (1998)

    2
    • 23 december 2016
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 Break XT 1.8 16V (2000)

    Peugeot 306 Break XT 1.8 16V (2000)

    • 1 februari 2016
meer reviews
Klokje rond Peugeot 306 Cabriolet

Klokje rond Peugeot 306 Cabriolet

Lekker hoor, zo’n cabrio in de zomer. Kapje open, relaxed toeren, ijsje eten onderweg en...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een jarennegentigauto voor maximaal 1.500 euro

    Op zoek naar een jarennegentigauto voor...

    101
    • 12 februari 2022
  • Nieuws
    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    44
    • 19 maart 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Peugeot 306

    Facelift Friday: Peugeot 306

    63
    • 21 februari 2020
  • PREMIUM
    Honda Civic - Peugeot 308

    Honda Civic - Peugeot 308

    • 19 juni 2018
  • CarHacks - Deel 7 - Hoe oud zijn je banden?

    CarHacks - Deel 7 - Hoe oud zijn je banden?

    12
    • 27 november 2016
  • Klokje rond Peugeot 306 Cabriolet

    Klokje rond Peugeot 306 Cabriolet

    • 6 augustus 2008
  • Klokje Rond: Peugeot 306 Break

    Klokje Rond: Peugeot 306 Break

    • 14 februari 2007
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna met eigen twist aan trendy vorm'

    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna...

    41
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden