Peugeot 3008 Allure 1.6 e-THP (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 Allure 1.6 e-THP |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 80.000 km |
weer een 3008
- 5.000 km
In mijn eerdere verslagen over mijn vorige 3008 (een 1.6 thp online uit 2012) had ik niet malse kritiek op mij Peugeot. En dat ik toch besloot om er toch maar weer een aan te schaffen kwam voort uit het feit dat alle proefritten die ik heb gemaakt mij leerde dat de ideale auto niet bestaat (zelfs een mercedes B220 was verre van perfect ondanks de idioot hoge prijs). De zeer gunstige inruilprijs trok me definitief over de drempel (ruim 6000 euro meer dan de ANWB dagwaarde). Door die hoge inruilprijs kon ik me de duurste benzineversie permitteren met alle opties (dus Xenon, JBL audio, compleet lederen interieur, grip control, gelaagd glas etc.). Dat bracht de prijs wel op bijna 45k, maar in vgl met de mercedes B nog steeds een "koopje". Ik heb er nu 5000 km mee gereden en een paar zaken vallen me op t.o.v. mijn vorige 3008. Door de automaat is hij iets minder zuinig geworden, maar het valt me niet tegen (ipv 1:15 , 1: 14). Hij steekt echt beter in elkaar, dus minder gerammel en stiller. De deurrubbers van de achterportieren kraken als je bij regen over een hobbel rijdt overigens nog steeds en de head up display wordt vervangen omdat hij wel heel erg rammelt, maar de overall indruk is echt een stuk beter. Ik vind de 6 traps automaat een prima ding, dit i.t.t recensies die ik heb gelezen. Op het circuit zal het allemaal wel niet voldoen maar als je normaal rijdt is het een genot (schakelt op de juiste momenten en doet dat vloeiend, ook als je het gaspedaal indrukt schakelt hij gelijk een versnelling terug). De start stop functie werkt goed, maar niet geheel zonder schokje en jammer is dat de motor gelijk afslaat als je stilstaat. Bij file rijden schakel ik de functie om die reden nog wel eens uit. Erg handig is de achteruitrijcamera. Mooi beeld ook in het donker! De xenon koplompen doen hun werk echt veel beter dan de traditionele exemplaren en dat ze ook nog eens meedraaien bij insturen is helemaal prachtig. Wat ook prachtig is is het lederen interieur. Kost helaas ruim 3000 euro, maar dan heb je naast lederen stoelen ook een met leer bekleed dashboard en met leer beklede deurpanelen (muv de onderkant). Mooi leer, mooi stiksel, mooi afgewerkt. Bij deze optie is de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar en dat maakt dat je de zitting ook kunt kantelen. En dat heb ik altijd erg gemist, zeker omdat de zittingen nogal kort zijn. Nu hebben mijn bovenbenen tenminste ook fatsoenlijke ondersteuning. Als de zittingen zouden kunnen worden uitgeschoven (kan wel in de 508) dan zou het de perfecte stoel zijn. Als je je oren wilt verwennen dan kan ik ook de JBL audio aanraden. Daarmee vergeleken is de standaad audio echt bagger. Omdat ik thuis beschik over goede audio apparatuur en mooie speakers had ik in mijn vorige 3008 al een upgrade uit laten voeren, maar ook daar werd ik niet vrolijk van. Het klinkt nu allemaal zo natuurlijk en ruimtelijk, zonder een spoortje van agressie als je de volumeknop opendraait (vooral via de cd of met een usb stick). Echt knap voor de bescheiden 650 euro die dit kost. Doen!! Al met al ben ik blij met mijn derde 3008 zeker nu ik heb ervaren dat het gras bij de buren niet groener is.
75000 km verder
- 80.000 km
Ik heb mijn 3008 nu 3,5 jaar en heb er inmiddels 80.000 km mee gereden. Tijd dus voor een update. Mijn ritten bestaan voornamelijk uit woon-werkverkeer (50 km per dag) en vakanties in midden Frankrijk. Voor beide doeleinden is de auto zeer geschikt gebleken. Op de korte ritten geniet ik vooral van de fijne automaat, de fantastische JBL speakers (die als je de volumeknop een keer opendraait geen enkele vervorming laten horen, maar ook geen interieurdelen laten resoneren) en de achteruitrijcamera bij het inparkeren. Op de lange ritten van het rijcomfort (geluid en vering en demping), de soepele 165 pk sterke motor, de hoge zit en de fijne goed verstelbare elektrische stoelen en de goed werkende navigatie. Ook erg fijn is de enorme gekoelde ruimte onder de middenarmsteun. Die gebruik ik als “koeltas” tijdens de vakantie. Tenslotte ben ik erg content met de kofferbak. Daar kan veel in. Weekendtassen kun je ook op elkaar plaatsen, zonder dat de hoedenplank eruit hoeft. Ik ben tevreden over het benzineverbruik. Ik kom op 1:15,5 en dat vind ik alleszins redelijk. De auto houdt zich goed. Behalve het bij deze motor bekende olieverbruik doet alles het wat het moet doen en hoeft hij maar zo af en toe een beurtje. Wat je op de koop moet toenemen is dat het dashboard van de auto op slecht wegdek hier en daar wel een rammeltje of trillingkje vertoont. Maar dat is al veel minder dan ik in het verleden bij Peugeot gewend was en het is de afgelopen jaren ook niet erger geworden. Van krakende rubbers waar ik eerder over schreef heb ik inmiddels geen last meer. Wat opvalt is dat het interieur er ook na 80000 mooi blijft uitzien. De gebruikte materialen zijn dus prima en ook de stoelen zien er nog goed uit en hebben hun vorm uitstekend behouden. Zaken die me niet helemaal bevallen zijn het panoramadak, dat er vooral in de zomer voor zorgt dat het interieur erg warm wordt en de matige ontvangst van de radio. Maar dat zijn peanuts want met al ben ik erg tevreden over mijn 3008. Ik heb nog niet in de “nieuwe” 3008 gereden, maar als die net zo prettig in het gebruik is als de vorige generatie dan wordt mijn volgende auto weer een 3008.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren