Peugeot 206 XT 1.9 D (2001)

autoreview

Peugeot 206
Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieur

Signalement

Uitvoering206 XT 1.9 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb deze auto als leaseauto toegewezen gekregen. Enkele tientallen collega´s rijden in exact dezelfde auto. Hierdoor kan ik naast mijn eigen ervaringen ook algemene kennis delen.

De vormgeving van de 206 vind ik nog steeds erg goed: de auto verveelt nog steeds niet en in de lichtblauwe kleur die ik heb ziet hij er erg mooi uit. Ook de vormgeving van het interieur vind ik goed: deels beklede deuren en dashboard (XT versie) geven een nette redelijk luxe indruk. De bediening is vanzelfsprekend en vrijwel alle knoppen zitten op een logische plaats, alleen de raam/spiegelverstelling zit tussen de stoelen: die heb ik liever in de deur. Het dashboardvakje en de portiervakken zijn erg ruim en er is een vakje onder de rechtervoorstoel. De ruimte achterin en de bagageruimte zijn redelijk.

De stoelen niet geschikt voor grotere mensen (ik ben zelf 1.90m) en zijn slecht verstelbaar. De hendel zit naast de stoel tegen de deur/portiervak aan en is slecht bereikbaar. De bestuurdersstoel is kantelbaar, maar een goede zitpositie levert dit niet op. Met name de bovenbenen worden slecht ondersteund. Inmiddels is de bestuurderstoel behoorlijk doorgezakt.

De motor is zwak en maakt veel herrie: dit is duidelijk een diesel van de oude stempel. Met name (tussen)acceleraties verlopen erg moeizaam. Het verbruik (ca. 1 op 17) vind ik netjes. Er zijn ook collega´s die de 1 op 15 niet halen. Erg prettig is de grote tank (50 liter).

De rij-eigenschappen zijn echt ver beneden peil. De auto is totaal niet in balans. Ondanks het zware gewicht van de ouderwetse 1.9 liter diesel heeft Peugeot kennelijk de onderstelafstemming van de 1.0 uitvoering gebruikt (met o.a. ’Koreaanse fietspomp-schokdempers’). De auto helt over in bochten, duikt sterk bij het remmen en deint behoorlijk. Tijdens de vele reparaties (zie hieronder) heb ik een aantal malen een 206 1.1 of 1.4 benzine meegekregen: die rijden stukken beter (met name de 1.4). De besturing gaat ook vrij zwaar, ondanks de bekrachtiging.

De Peugeot dealers zijn een ramp: ik heb ervaringen in Den Bosch, Amsterdam en Zaltbommel. Zaltbommel is goed, Amsterdam en Den Bosch erg slecht. Afspraken maken kan pas na weken, men is ongeinteresseerd, lost klachten niet op (soms krijg je er klachten bij), standaardonderdelen zijn niet op voorraad waardoor je weer terug moet komen, men wil je niet wegbrengen, etc. De slechte waardering in de Autoweek Tevredenheids Trofee verbaast mij dan ook niet.

De auto is ook erg inbraakgevoelig en schijnt ook makkelijk te openen te zijn. Met mijn vorige auto nooit last mee gehad maar met de 206 al 5 x (poging tot) inbraak gehad.

PROBLEMEN

- koppeling gaat erg stroef (2x)
- uitlaat defect (dit komt zeer veel voor; zie ook andere reviews; dealer gaf bij collega aan nog nooit van dit probleem gehoord te hebben...)
- stoelverstelling defect (stoel bleef alleen in achterste stand staan)
- vocht op de vloermatten (schimmel!)
- slecht lopende motor (’tractorgeluid’; komt zeer veel voor; zie ook de andere reviews)
- resonantie linksvoor bij ca 2200 rpm (komt zeer veel voor, schijnt niet op te lossen te zijn)
- sinds kort: olielekkage
- spoorstangen voorwielophanging niet goed meer (kunnen motor gewicht niet aan)
- deel dashboardverlichting defect (2x)
- koplamp defect na een andere reparatie (bedankt dealer; kan ik nog een keer terugkomen).

Mijn vorige auto (Fiat Punto) voelde gammel aan, maar ging nooit stuk. Deze 206 voelt best degelijk aan, maar ik heb er continu problemen mee (en ik ben niet de enige...)

Mocht u toch een 2e hands 206 diesel willen: ga dan voor een HDI: deze zijn duidelijk zuiniger, beter in balans en milieuvriendelijker (veel minder uitstoot van schadelijke gassen).

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.