Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 206

Peugeot 206 XT 1.4 (1998)

Aanval op de top

1
Peugeot 206 XT 1.4 (1998)
  • Autotest
19 juni 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met de 206 heeft Peugeot grootse plannen. De opvolger van de fameuze 205 gaat een serieuze aanval doen op de koppositie in zijn klasse. Heeft de nieuwe, vlotte 206 daar genoeg voor in zijn mars?

Mooi zijn houdt bij de 206 niet op bij de buitenkant. De ontwerpers bruisten duidelijk nog van de inspiratie toen ze aan het interieur begonnen. Een prachtig dashboard met mooie, ronde vormen is het resultaat. De meters zijn onder de overkapping heel compact gegroepeerd, zoals je dat ook ziet bij motorfietsen. Staat erg goed en is prima afleesbaar. Onhandig zijn de aanduidingen op de snelheidsmeter met oneven tientallen; vrijwel alle auto"s hebben de even tientallen. Leuk detail is de portierbekleding die doorloopt op de klep van het dashboardkastje. O ja, dat kastje heeft een reusachtige inhoud, ook als je de f 500 extra kostende airbag voor de passagier bestelt. De portiervakken zijn wat kleiner uitgevallen omdat er in het portier grote schokabsorberende blokken zitten die extra bescherming bieden bij een aanrijding van opzij. Nog een prettig detail: de claxon bedien je voortaan op het stuur. Wat onhandig: de knopjes voor elektrische ramen en spiegels zitten voor de handrem op de vloer.
In de breedte groeide de 206 acht centimeter ten opzichte van de 205. Van binnen lijkt de 206 wel een paar decimeter breder dan zijn voorganger. De ontwerpers hebben een heel ruimtelijk gevoel weten te creëren. Aan plaats voor benen en hoofd is geen gebrek. De stoelen van de 206 bieden een aangename zit: comfortabel en toch stevig zittend met voldoende zijdelingse steun. De zitting zou een paar centimeter langer mogen, maar verder zijn we er dik tevreden mee.
De instap achterin is flink ruim doordat de hele stoel naar voren schuift. Met zo"n 1,80 lengte heb je in de Peu een paar centimeter speling met de rugleuning van de voorstoel. Met je hoofd zit je net tegen de dakversteviging voor de achterklep. Nog verder naar achteren komen we in de kofferbak terecht. De laadvloer van de 206 ligt maar een handvol centimeters onder bumperniveau en is best ruim van afmeting. De 206 heeft standaard een gedeeld neerklapbare achterbank.

Betrouwbaar

Peugeot heeft gekozen voor bewezen betrouwbaarheid en monteert een 1,4-liter metende vierpitter met gewoon twee kleppen per cilinder van 75 pk. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/h in 13,5 seconden. Onder de 2000 toeren is hij wat futloos, wat de tussensprintjes niet ten goede komt. De machine klinkt over het hele toerenbereik prettig; tussen de 3000 en 4000 toeren zit er zelfs een heel sportief-zwoel soundje in. Over de brandstofrekening hoef je je niet zo veel zorgen te maken. Hij gaat redelijk spaarzaam met het dure sap om: 1:13,6.
Van Peugeots zijn we gewend dat ze mooi strak sturen en zich met genoegen over een bochtig parcours laten jagen. Niet alleen de allersnelste uitvoeringen zijn daar gek op, maar ook een eenvoudig basismodelletje ontpopt zich op aanvraag tot een ware bochtenridder. Het onderstel van de 206 zit goed in elkaar en op het bijna neutrale bochtgedrag valt niets af te dingen. Rare capriolen doen het onderstel ook niets. Het probleem zit in de wat vage besturing. Je mist echte scherpte en moet daardoor nogal eens kleine stuurcorrecties doen die dan ook weer niet precies het verwachte effect sorteren. Met name bij forse zijwind krijg je het gevoel in een zwabberbak te zitten.
Het veercomfort van de 206 is niet helemaal wat je van een Franse auto verwacht. Begrijp ons goed, oncomfortabel is hij beslist niet, maar kleine ribbels in het asfalt op snelwegen worden toch iets te duidelijk meegedeeld aan de inzittenden. In het schakelen is hij geen absolute topper, maar een ruime voldoende krijgt hij wel. De bak maakt bij het schakelen onschuldige "klonk"-geluiden die uit het bedieningsmechaniek komen. De afdeling remmen is eveneens goed voor elkaar: een korte, rechte remweg met een goed doseerbaar pedaal. De Peugeot 206 XT heeft standaard een airbag voor de bestuurder en leuke zaken als centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen en spiegels, een multifunctionele passagiersstoel, gedeelde achterbank, infocentrum midden op het dashboard en stuurbekrachtiging.
Peugeot zet met de 206 een buitengewoon aantrekkelijke auto op de markt. Hij scoort veel punten met zijn vormgeving en kent eigenlijk maar een duidelijk minpunt: de te vage besturing. Dat maakt dat we heel goede kansen zien voor de 206 om de topper in het segment te worden.

Signalement

Merk Peugeot
Model 206 XT 1.4
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 12.930

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.360 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 120 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.822 mm / 1.652 mm / 1.428 mm
Wielbasis 2.442 mm
Massa leeg 925 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 460 kg
Banden175/65TR14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,5 s (fabrieksopgave: 12,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,2 s / 18,3 s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 206
Peugeot Peugeot 206

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 206 1.4 5deurs

    Peugeot 206 1.4 5deurs

    • 2000
    • 199.860 km

    € 999

    Peugeot 206 XS 1.4

    Peugeot 206 XS 1.4

    • 2001
    • 217.440 km

    € 699

    Peugeot 206 XN 1.1 2002 5 DEURS - APK!

    Peugeot 206 XN 1.1 2002 5 DEURS - APK!

    • 2002
    • 186.496 km

    € 1

Meer Peugeot 206 occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 206 specificaties
  • Peugeot 206 occasions
  • Peugeot 206 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 206 tests
  • Peugeot 206 gebruikersreviews
  • Peugeot 206 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)

    Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)

    3
    • 7 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 206 SW XS Pack 1.6-16V (2004)

    Peugeot 206 SW XS Pack 1.6-16V (2004)

    2
    • 4 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 206 (2008)

    Peugeot 206 (2008)

    2
    • 31 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 206 RC (2005)

    Peugeot 206 RC (2005)

    5
    • 10 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 206 Air-line 1.4 (2007)

    Peugeot 206 Air-line 1.4 (2007)

    7
    • 18 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2001)

    Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2001)

    4
    • 2 december 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 206 Forever 1.4 (2007)

    Peugeot 206 Forever 1.4 (2007)

    4
    • 2 augustus 2019
meer reviews
Peugeot 206 1.4 XS - 2001 – 554.482 km - Klokje Rond

Peugeot 206 1.4 XS - 2001 – 554.482 km - Klokje Rond

69

De 74-jarige Willem van Duren kocht zijn Peugeot 206 ooit als nieuwe auto. Al die tijd heeft...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Peugeot 206 1.4 XS - 2001 – 554.482 km - Klokje Rond

    Peugeot 206 1.4 XS - 2001 – 554.482 km...

    69
    • 23 februari 2021
  • Peugeot 206 1.6-16V – 2006 – 465.296 km - Klokje Rond

    Peugeot 206 1.6-16V – 2006 – 465.296 km...

    • 2 december 2019
  • Peugeot 206 - Occasion Aankoopadvies

    Peugeot 206 - Occasion Aankoopadvies

    91
    • 21 april 2018
  • Nieuws
    De Tweeling: Peugeot 206 - Citroën C2

    De Tweeling: Peugeot 206 - Citroën C2

    54
    • 28 januari 2018
  • Nieuws
    Facelift Friday: Peugeot 206

    Facelift Friday: Peugeot 206

    64
    • 4 november 2016
  • Peugeot 206 RC (2004 / 239.155) - Op de Rollenbank

    Peugeot 206 RC (2004 / 239.155) - Op de...

    21
    • 24 juni 2016
  • Nieuws
    AutoWeek Top 50: Peugeot 206

    AutoWeek Top 50: Peugeot 206

    57
    • 1 november 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Peugeot 208 krijgt Fiat-motor

    Peugeot 208 krijgt Fiat-motor

    10
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    64
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Peugeot 408 op komst

    Nieuwe Peugeot 408 op komst

    23
    • 23 mei 2022
  • Autosport
    Peugeot 9x8: Le Mans-hypercar in definitieve uitdossing

    Peugeot 9x8: Le Mans-hypercar in definitieve...

    12
    • 20 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine bestelauto

    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine...

    26
    • 16 mei 2022
  • Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    74
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden