Peugeot 206 XS 2.0 HDI (2001)

autoreview

Peugeot 206 XS 2.0 HDI (2001)

Signalement

Uitvoering206 XS 2.0 HDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf129.100 km
KM-stand laatst207.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 207.000 km

Eind november 2005 heb ik deze auto gekocht.
Na een carriere bij een Peugeotdealer als verkoper, ben je toch enthousiast over het merk dat je verkoopt, dus toen ik ander werk ben gaan uitoefenen, moest er natuurlijk een Peugeot komen. Niet te groot want ik heb de ruimte niet nodig. Niet teveel wegenbelasting en toch een leuk sportief model.
Dus kwam ik uit bij een 206.

En aangezien ik ongeveer 25.000km per jaar verwacht te gaan rijden leek mij het voordeliger een diesel aan te schaffen. Nou dat bevalt erg goed! Lekker cruisen met een laag motorgeluid mede door de common-rail inspuiting en de duw in je rug als je gas geeft zonder veel toeren te maken. Zoals u kunt lezen ben ik er enthousiast over!

Nadat ik de auto gekocht heb, heb ik een paar kleine aanpassingen gedaan om de auto naar mijn wens te maken. De bumpers heb ik als eerste meegespoten. Erg tevreden over het resultaat, maar de andere dingen die nog kunstof waren vielen hierdoor nog meer op! Dus ik heb ook laten spuiten: de spiegels, luchtrooster in motorkap, kunststof strip die aan allebei de kanten langs het voorraam lopen naar de achterklep toe om o.a. allesdragers te monteren. en ook de strip boven de kentekenplaat achter.
Als puntje op de i opgelegde kentekenplaten.
Misschien in de toekomst een achterspoiler, maar daarvoor gaat om het cruisen te vergemakkelijken, een cruisecontrol ingebouwd worden.

Waar hopelijk de cruisecontrol ook bij gaat helpen is het tegenvallende brandstofverbruik wat te verbeteren.

Carbase:
verbruik binnen beb. kom 6,6 l/100km
verbruik buiten beb. kom 4,1 l/100km
verbruik gecombineerd 5,0 l/100km

Op snelweg bij 120/130 km/u: 6.5 l/100km
Op provinciale weg 80 km/u: 5.0 l/100km
Gemiddeld: 6.2 l/100km

Al met al erg blij met de auto, de periode waarmee ik ermee rij is nog te kort om een algeheel oordeel te geven, tot nu toe bevalt het beste: de stoelen, motor, uiterlijk en uitrusting.
Nadeel vind ik: de remmen, want nog trommelremmen achter en geen ABS.

Update: 27 augustus 2007

Inmiddels zijn er 155.500 plezierige kilometers verreden.
Nog steeds ben ik erg tevreden over dezelfde eigenschappen maar nu kan ik ook zeggen dat de duurzaamheid een goed punt is van deze 206.
Alleen de uitlaat is in de tussentijd kapot gegaan, wat normaal is met deze kilometerstand. Ook zijn er twee nieuwe Michelin banden onder gegaan. Minder is dat zelfde richtingaanwijzerschakelaar weer vervangen is en deze worden zeker niet weggegeven...
Olie verbruikt hij nagenoeg niet, en sinds ik V power of soortgelijke tank is het brandstofverbruik afgenomen naar:
Op snelweg bij 120/130 km/u: 6.1 l/100km
Op provinciale weg 80 km/u: 4.8 l/100km
Gemiddeld: 5.9 l/100km

De cruisecontrol is helaas niet gemonteerd in verband met softwarematige moeilijkheden dus heb ik een achterspoiler gekocht. Dat was het echte puntje op de spreekwoordelijke i.

Kortom ik ben erg tevreden met mijn auto maar omdat ik 3 maanden geleden naar Engeland ben verhuisd wordt het nu helaas tijd om hem te gaan vervangen met één waar het stuur aan de andere kant zit. Keuze is erg moeilijk. Of weer een 206 maar met benzinemotor, bijvoorbeeld een 1.6 16v of ...

Update 15 november 2008

Gelukkig heb ik de 206 niet verkocht bij vertrek naar Engeland, want ik ben weer terug in Nederland.

Op dit moment staat de kilometerstand op 190.000 nog steeds plezierige kilometers.
Behalve normaal onderhoud, zoals de distributieriem bij 160.000 en een grote beurt is er niets kapot gegaan, zelfs geen elektronica...
Wegens steenslag heb ik de voorbumper gespoten en gelijk het leeuwtje voor en de strip boven de kentekenplaat achter meegenomen. Dat knapt op!
Om de voorkant nog wat dreigender te maken, heb ik tevens xenon-verlichting gemonteerd. Wat een verschil in lichtopbrengst!
Eerder heb ik het gehad over puntjes op de i, wat de auto helemaal afmaakte zijn 17'' lichtmetalen velgen. Het rijcomfort is wel wat terug gegaan, maar dat is dan ook het enige nadeel.

Ik heb ongeveer 2 maanden geleden een powerbox geinstalleerd, naar zeggen heeft de motor nu ca. 110 / 115 pk en een koppel van 265 in plaats van 205 nm. De maximale trekkracht kwam altijd vroeg vrij, bij ongeveer 1750 toeren maar bij 3500 was het gebeurd. Nu gaat het nog geleidelijker van laag in de toeren tot hoog. Acceleratie in 1 vloeiende lijn. Een handmeting kwam uit op in 9.8 sec naar de honderd km/u in plaats van 14.5! U begrijpt dat het wel bevalt. Het brandstofverbruik ligt wel iets hoger, maar dat heeft meer met mijn voet te maken dan met de powerbox. Het is zo verleidelijk om toch nog even de voorganger in te halen... Gek genoeg geeft de boordcomputer hetzelfde verbruik aan als voor de installatie van de powerbox, maar de werkelijkheid is ongeveer 0.5 liter hoger.
Voordat er gedacht wordt dat de auto afgetrapt wordt, moet ik wel zeggen dat ik altijd de motor eerst warm rij voordat ik sportiever rij. Beleid is behoud. Mede hierdoor verbruikt de motor maar ongeveer 1 liter olie op 20.000 km.

Op naar de 200.000 en meer. De auto kan het zeker aan!

Update 20-11-2009, km stand 207.000

De auto gaat nu verkocht worden. Ik heb mijn oog laten vallen op een Audi A4 2.5 TDI quattro...

In het laatste jaar heb ik de schokbrekers en de accu vervangen, samen met de stuurkogels, verder geen storingen / mankementen of dergelijke. Ik heb altijd met veel plezier in de auto gereden, technisch gezien moet hij zeker nog wel een tonnetje aankunnen!

PROBLEMEN

  • 207.000 km

In de tijd dat ik de auto in mijn bezit heb, zijn er 2 kleine problemen geweest, nl een richtingaanwijzerschakelaar en een airbagstoring. De airbagstoring heeft waarschijnlijk te maken met het vervangen van de richtingaanwijzerschakelaar. Vermoedelijk stekker los (is net gebeurd, moet nog naar gekeken worden...)

Update: 27 augustus 2007

Bij ongeveer 145.000 kilometer is de uitlaat vervangen
en bij ongeveer 150.000 kilometer weer de richtingaanwijzerschakelaar en ook twee voorbanden.

Bij ca. 170.000 km is de koppeling vervangen(medio maart 2008).
Bij ca. 200.000 km de schokbrekers voor en de stuurkogels (medio augustus 2009)

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens