Peugeot 206 GTI 2.0-16V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 GTI 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 38.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat een enorm verschil is deze auto met mijn vorige woon-werkverkeer autootje, een Swift GTi uit ’93. Een 800 kilo rammelplank op wielen die vooral gekenmerkt wordt door een heerlijk opzwepend geluid tijdens het toerenjagen (tot ongeveer 7600 rpm), heerlijke wegligging, zeker met 195 breed en 15’, dat blijft goed plakken!
Heerlijk karretje en zoveel lol voor zo weinig geld kun je volgens mij verder niet vinden. Zelfs een 106Rallye (die ik daarvoor had) is duurder. Probleem is alleen dat die dingen te oud worden, te snel roesten en teveel km’s hebben inmiddels.
Ik had als vervanger eigenlijk een goedkoper autootje in gedachte. Een 106/Corsa GSi/Charade GTi of Civic 1.5 VTEC ofzo... iets kleins en vlots, iets voordeligs. Maar daar is maar lastig een aantrekkelijk exemplaar van te vinden voor een aantrekkelijke prijs. Een 106GTi vragen ze bijna net zoveel voor als een vergelijkbare 206GTi, dus vandaar dat ik toen toch gezwicht ben voor de 206. Helemaal toen ik dit exemplaar vond met uniek weinig kilometers (NAP/dealerstempeltjes) en nagenoeg nieuwstaat.
De 206:
Ineens een ’zee van luxe’ (leer/ alcantara/ geluidsisolatie/ afwerking/ comfort). Ik hou van lichte kleine scheurdertjes en als het dan rammelt vind ik dat prima als het maar aan elkaar vast blijft zitten. Maar dit is ook wel een geweldig leuke ervaring deze overstap. Ik weet niet welke er in de sprint sneller zal zijn, al zou op papier de 206 het moeten winnen van de Swift GTi. Wel valt op, wat ik al vaker had gelezen, hoeveel pit er nog (juist) in zit op de snelweg in de 5e versnelling! Hij gaat duidelijk verder dan de Swift.
De 206 is nog van de relatief lichte generatie, anders had ik er ook niet voor gekozen. Tegenwoordig is alles in de compactere klasse al gauw rond de 1200 kilo, al helemaal in de snellere uitvoering. Maar de 1025kg van de 206GTi zijn netjes te noemen als je kijkt naar de auto met zijn afwerking, 2 liter blok, en zwaar uitgevoerde en degelijk overkomende panelen zoals deuren en de motorkap. Alleen al hoe zo’n raam van de 206 open en dicht gaat. Doet niet onder voor mijn Mercedes SLK!
De 206 komt wat tammig/gewonig over t.o.v. de Swift of een 106 Rallye. Alles is gefilterder. Daardoor komt hij dichter in de buurt bij een SLK als een Swift GTi! Tevens zit er helaas maar 185 breed rubber onder (standaard in ’99), wat niet postief is voor grip met vlot bochtenwerk, en je minder direct contact hebt met de weg, en het oogt wat iel. Je merkt evengoed wel dat hij lekker vlot is.
Vwb de rammels waar de 206 bekend om is, inderdaad er wil wel eens wat gaan klapperen of rammelen. Een zonneklep bij drempels of iets als een paneel wat een beetje dof klappert of in het dashboard het middenconsole wat hard plastic is en dan een kraakje kan produceren. En het leer dat aan de zijkanten van de achterbank zit kraakt momenteel continue.
Vooral doordat hij zo stug geveerd is gaat de boel extra snel trillen en klapperen.
Hij is minder aangenaam sportief geveerd als de 106 Rallye en Swift GTi, ook al staat hij standaard hoog op de pootjes komt het erg ’klapperig’ over.
Qua verbruik: Het is geen erg zuinig blok die 2 liter van Peugeot. Gemiddeld verbruik in de zomer 1:13,7 ongeveer en in de winter 1:12,7... maar ik heb een zuiniger rijstijl dan ieder ander zo lijkt het. Met mijn SLK230K (197pk) is mijn verbruik in de zomer zowat hetzelfde als van de 206 in de winter!
Even op een rijtje:
Positief:
+ Hij versnelt behoorlijk, al wordt het voor de rijervaring wat gedempt zodat het minder opvalt. Je merkt het meer aan de auto’s om je heen. Erg goede (bijna ongeevenaarde?) prijs-prestatieverhouding.
+ Luxe/afwerking en looks, en lekker sportief stevig leren stuurtje.
+ Comfort toch wel, goede stoelen, aardig stil, al valt dit op de snelweg ineens wat tegen qua motorgeluid.
Negatief:
- 2e versnelling is te lang en valt te ver terug in de toeren, wat hem dan geen echte sprinter maakt, valt af en toe wat dooiig.
- Is geen echte GTi motor (hoge toeren en opzwepend), maar een gewone 2.0 16v die ze in zowat elke Franse auto hebben gehangen. ;)
- Verbruik is niet geweldig, ben gewend zuinig te rijden maar deze doet het vrij slecht voor zijn relatief lage gewicht en niet-indrukwekkende vermogen (138pk uit 2 liter).
Samengevat een niet ENORM meeslepend/spectaculair scheurding zoals eerder genoemde autootjes, je trekt hem ook niet echt aan zoals de 106 en Swift. Evengoed wel een heel mooi bezit waar ik zeker geen spijt van heb.
Edit: Inmiddels eens gesport tegen een Skoda Octavia RS en deze bleek bij te houden! Eerst 2 vd 3 runs pakte hij af en toe een paar meters, maar de derde run zat ik beter in de versnellingen en liep hij niet meer uit, ging gelijk op (van pakweg 30-130km/u). Is heel relaxed scheuren in de 206GTi. Geluid blijft redelijk op de achtergrond, gaat tot niet al te veel toeren (net effe over de 6000 alweer schakelen), maar het versnelt maar door!
Edit 15-07-’07: Paar weken terug probleemloos door de APK gekomen. Alleen uitlaatophangklemmetje verroest, was geknapt met een rammelende uitlaat bij stationair draaien als gevolg, klemmetje is vervangen. Ik heb een goed gevoel bij het ding en hij bevalt steeds beter eigenlijk.
Qua sprintwerk is in de praktijk zelfs gebleken dat de 206 niet onderdoet, van pakweg 30-160km/u, voor auto’s als een Golf V6 4-motion(204pk)/Cupra(204pk)/Volvo V70 2.5T aut (210pk).
PROBLEMEN
Een paar opvallende zaken:
-Piepende remmen. Dit schijnen ze bijna allemaal wel te hebben. Is weinig tegen te doen behalve andere blokken/schijven (?).
-Gerammel en gekraak en geklapper, hetgeen bij deze 206 des te vervelender is, omdat hij verder zo solide overkomt en vrij stil is tov bv een 106 of Swift.
-Soms rammelgeluidje in de uitlaat (klapperende schotjes?) bij terugschakelen.
-Beetje piepend geluid van waarschijnlijk de multiriem/spanrolletjes bij koude start in parkeergarage.
Niet echt een probleem, maar een eigenaardigheid:
-Merkwaardig aangrijppunt van de koppeling. Zit een soort doorschiet/speling geluidje (dof ’boef’ geluidje) in bij aangrijpen. Ik was ervan overtuigd dat dit niet goed was. Ben toen met een andere uit ’99 gaan proefrijden die dat precies hetzelfde had. Hoort blijkbaar bij de auto (uit dat bouwjaar?). Valt opzich ook prima mee te rijden maar het blijft niet superfraai.
Edit: Koppelen is inmiddels gewend, en het lijkt erop dat wat ’tussengas’ om de volgende versnelling op te vangen helpt om dit ’boef’-geluidje bij aangrijpen weg te houden. Koppeling ook niet te snel op laten komen, maar voorzichtigjesaan rond het aangrijppunt (niet echt fijn dus voor een GTi). En sowieso lijkt hij soepeler/minder ’boeferig’ te zijn geworden, zich wat te hebben aangepast! :)
Edit 19-01-07: Piep in de multiriem is opgelost door vervangen van spanrolletjes en riempje. Tevens vind ik het momenteel goed uit te houden vwb bijgeluidjes. Wat rubberachtig materiaal tussen de leren delen vd achterbank gestoken hetgeen behoorlijk scheelt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.