Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 GTI 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 243.200 km |
KM-stand laatst | 245.200 km |
Op z'n minst een GTI
- 245.200 km
Bij deze mijn aller eerste auto review! Laten we beginnen vanaf het begin.
Begin augustus van dit jaar was het dan eindelijk zover; ik kon een eerste auto gaan kopen. Het was in mijn ogen hard nodig omdat ik een nieuwe baan had en fietsen voor mij geen optie meer was. Altijd heb ik gezegd dat mijn eerste auto iets speciaals moest zijn. Op de middelbare school zat ik maanden te fantaseren hoe ik het voor elkaar kon krijgen om een Toyota Supra of Nissan Silvia S15 als eerste auto te kunnen kopen. Onrealistische doelen bleken het later (natuurlijk).
Omdat ik een heel klein budget had en echt niet een maand wilde fietsen ben ik uiteindelijk op de Peugeot 206 GTI'tjes uitgekomen. Er is veel voorbij gekomen; Celica's, Hyundai Coupe's, etc. De Celica's bleken eigenlijk iets te duur voor een redelijk exemplaar en de Hyundai's maakten me niet helemaal warm, mede om de afwerking in het interieur. Dat is ook een van de punten waar de 206 GTI in excelleert t.o.v. deze concurrenten. Alcantara/Lederen (half) en met alcantara afgewerkte interieurpanelen. Een week of twee a drie lang alle occasion websites afgegaan op zoek naar het juiste exemplaar 206 GTI. Eerst een zwarte gevonden in Rotterdam, relatief hoge vraagprijs maar de auto zag er goed uit op de foto's. Daar aangekomen is het eerste wat we zien een hangende zijspiegel. Beloofde al niet veel goeds. Hij stonk van binnen, liep niet mooi en de sleutel was ook goed stuk. Auto stond ook niet goed in de lak, echt een barrel. De volgende stond in Eindhoven. We zijn daar gaan kijken en besloten al snel dat dit hem moest zijn, ondanks een niet werkende airco (geadverteerd dat hij het wel deed), dus een gok genomen en na wat afdingen vanwege de airco en wat andere kleine puntjes op een mooi bedrag uitgekomen.
Het eerste wat me opviel op de terugweg naar huis was hoe goed de auto nog bij de les was, echt lekker vlot, klonk erg leuk en stuurde ook goed. Het stuur zelf was iets dat me echt tegenviel, hij was aan de bovenkant helemaal aan het vervellen zowaar. Toen ik thuis was waren m'n handen flink zwart.
Toen begon voor mij de periode om een aantal klussen die de auto nodig had aan te pakken. Noodzaak voor mij was om de airco zo snel mogelijk te fixen, het was die maand namelijk 30+ graden elke dag. En als ik ergens niet goed tegen kan dan is het hitte. Eerst zijn we naar autogarage geweest voor een indicatie. Hier meende ze dat een aantal componenten stuk waren en kwamen aanzetten met een rekening van 820,- euro. Mooi niet dacht ik. Gelukkig werk ik bij Louwman en heb ik de volgende morgen aan mijn collega's gevraagd of zij er naar zouden willen kijken. Ze hebben de airco toen bijgevuld en de volgende dag deed de airco het weer. Wat een opluchting!
Vervolgens heb ik het stuur vervangen voor een sportiever stuurtje. Het originele stuur vond ik wat groot voor het formaat van de auto zelf, en daarnaast vond ik een sportstuurtje wel passend bij het sportieve karakter van de auto. Wat een verbetering! Vond het fijner sturen en het stuur zelf lag ook lekker in de hand.
Vervolgens de speakers vervangen. Wat een gekraak kwam er uit! Zijn er een hele dag mee bezig geweest. Hele deurpaneel moet er uit en de speakers die ik had gekocht waren iets te diep waardoor we een deel van de plastic mold moesten weghalen. De oude speakers waren helemaal rot en vielen zowaar uit elkaar. Ook kwamen de speakers met een losse set tweakers, deze heb ik geplaatst op de plek van de originele tweakers, enkel vergde dit ook veel handwerk. Om optimaal gebruik te maken van m's nieuwe speakers had ik een nieuwe JVC bluetooth radio aangeschaft zodat ik vanaf m'n telefoon Spotify kon streamen.
Ergens in begin september kwam ik aan op het werk en begaf de bobine het. Merkte meteen dat het mis was met de 'lack of power'. Gelukkig wilden mij collega's er naar kijken en dezelfde middag was hij alweer gemaakt. Wat een voordeel is dat als je bij een autobedrijf werkt met symphatieke collega's! :)
Ook heb ik zelf alle lichtjes in het tellerhuis vervangen. Deze waren echt aan vervanging toe. Nu schijnt er weer mooi oranje licht door het witte tellerhuis.
Erg blij was ik dat deze klussen achter de rug waren, toen kon namelijk het echte rijplezier beginnen. En wat heb ik genoten. Het is echt een hele leuke beginnersauto. Niet extreem snel maar snel genoeg om plezier te hebben. Hij gaat lekker door de toeren heen met redelijk vermogen. In z'n twee is ie niet zo welwillend onderin maar als je hem doorhaalt naar 5500-5900 rpm gaat ie er echt als een speer vandoor. Op de snelweg wil ie ook heel graag blijven accelereren. Dit verbaasde me een beetje, maar dit zal ook wel deels komen omdat ik daarvoor nog nooit echt met snelle auto's had gereden. Sturen doet ie ook meer dan prima. Scherpe bochtjes zijn geen probleem, hij is namelijk lekker licht en dat merk je goed. De vering is dan ook ietwat hobbelig, maar dat is de bedoeling. Ook een grote verbazing was hoe goed ie, ondanks de stugge vering, over verkeersdrempels heen gaat. De auto heeft best prima remmen, enkel voelen ze niet heel erg lekker als je ze gebruikt. Het pedaal geeft na 50% niet meer zoveel feedback en dat is jammer.
Qua betrouwbaarheid kan ik niet veel zeggen omdat ik de auto maar zo kort heb. Ik was 'm ook niet van plan lang te houden. In mijn korte periode dat ik deze auto had is alleen de bobine kapot gegaan, ik heb gehoord dat dat een dingetje is met deze motoren wat dus iets teniet doet aan de betrouwbaarheid. Ik beschouw het meer als incidenteel. Dit racemonstertje is niet heel zuinig, maar dat mag je ook niet verwachten bij een GTI.
Misschien een ietwat korte review, maar het was dan ook een relatief korte ervaring. Z'n vervanger staat namelijk ook al voor de deur, en die rijd ik een stuk liever dan deze jammer genoeg. Ook van de vervanger zal een keer een review gaan verschijnen. Dank voor het lezen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.