Peugeot 206+ Accent 1.1 (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 206+ Accent 1.1 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 36 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
- 110 km
Eigenlijk beviel onze Peugeot 107 ons nog prima als tweede auto. Echter had hij één minpunt nl. geen vijfde zitplaats. Met drie kinderen betekent dat je moet gaan plannen wie de grote auto (Mégane) of de kleine auto (107) gebruikt als je een keer een oma of vriendje/vriendinnetje mee wil nemen. Tegelijkertijd begon het 'nieuwe-auto-virus' na een kleine 4 jaar weer te kriebelen, dus met 5 zitplaatsen als inzet eens gaan oriënteren op een vervanger voor de 107. Het moest een auto worden die niet te duur is, qua voorzieningen beslist niet minder dan de 107XS en met 5 volwaardige zitplaatsen. Een Kia Picanto of Hyundai i10 hebben welliswaar 5 gordels, maar de ruimte is daar eigenlijk veel te beperkt voor. Na verschillende merken/modellen naast elkaar te hebben gezet, leek er één absolute winnaar, de nieuwe Toyota Yaris. Modern, veilig, betaalbaar en (vooralsnog) belasting vrij.
De eerste offerte van de dealer was niet echt uitnodigend, er moest veel geld bij en de levering zou 3 maanden gaan duren. Eerst maar eens proefrijden en dan verder onderhandelen. De Yaris 1.0 reed fantastisch, maar de ruimte op de achterbank viel toch erg tegen, de kinderen zaten ongeveer in elkaar gevlochten. Verder vonden wij het interieur erg kitcherig en ongezellig. Kortom, onderhandelen was niet meer nodig en de verkoper leek het ook allemaal wel best te vinden. Nu hadden we in het voortraject verschillende folders opgevraagd, waaronder die van de 206+. Onze eigen Peugeot dealer hing als eerste aan de telefoon en vertelde enthousiast over een heel scherp aanbod dat hij kon doen met de 206+ waarvan hij er een stel op voorraad had. Nu de Toyota afgevallen was, zijn we direct doorgereden naar de Peugeot-dealer en dat terwijl we op papier niet onder de indruk waren van die 206+ met zijn oude techniek en toch nog relatief hoge prijs. In de showroom veranderde dat beeld al enigszins. De vertrouwde Peugeot-vormen, het prachtige interieur en de toch best wel modern ogende neus maken de 206+ tot een leuke en karaktervolle auto. Het Peugeot-vuurtje was bij ons duidelijk nog niet gedoofd. De verkoper bleek inderdaad een hele scherpe aanbieding te kunnen doen op een showroom-model, waarmee het handeltje veel aantrekkelijker werd dan de catalogusprijs deed vermoeden. En het leuke was dat we binnen anderhalve week konden rijden. Kortom, nog iets onderhandeld op de prijs en we waren eigenaar van een mooie zwarte Peugeot 206+ 1.1 Accent 5-deurs met airco, audiosysteem en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Verder nog de regeling 3 jaar garantie met een maximum van 40.000 km er gratis bij gekregen. De auto is na anderhalve week keurig door Autopalace Zwolle opgeleverd. Zo zie je maar dat een beetje energie en enthousiasme van een verkoper een behoorlijke invloed heeft op het koopproces.
Eerste indruk van de auto is meer dan positief. Hij is een stuk stiller dan de 107. De auto is gewoon goed toepasbaar voor het vervoeren van 5 personen. Hij heeft (in tegenstelling tot de 107) een echte kofferbak waar best wat in kan. De 1.1 motor is rustig, met name op de snelheid merk je dat hij tijd nodig heeft. Echt snel acceleren is er niet bij, maar de motor maakt beslist geen ondermaatse indruk. De 107 was levendiger, maar werd rond de 120 km/h toch wel erg lawaaïg. De 206+ is ook bij 120 nog erg stil en comfortabel en trekt toch nog makkelijk door naar de 140. De stoelen zijn echt Peugeot-zacht en zijn veel comfortabeler dan in de 107. En ook de zitpositie voor de bestuurder (1,95m) is heel behoorlijk. Het leuke van de 206+ is dat je eigenlijk voor een budget-prijs in een auto rijdt die zowel van binnen als van buiten best wel luxe uitstraalt.
Zodra er wat meer kilometers op de klok staan wordt de review vervolgd met wat meer info over het brandstofverbruik en de rij-eigenschappen. Tot zover blij dat we toch weer een Peugeot hebben en hoewel hij in aanschaf weinig duurder is dan de 107 is het wel echt een stapje omhoog.
Ingeruild
- 45.000 km
We hebben de Peugeot ingeruild op een Renault Clio Tce 90 van 2015. Dus toch nog even een kort overzichtje van de ervaringen met de Peugeot. Hij heeft in die jaren één probleem gehad, de aanjager/ventilator is een keer doorgebrand, deze op zich dure reparatie is grotendeels op kosten van Peugeot uitgevoerd omdat dit op deze leeftijd nog niet hoort voor te komen. Kosten voor ons waren een kleine 100 euro. Verder zijn er uitsluitend beurtjes uitgevoerd en is de auto volledig probleemloos geweest.
De techniek is niet meer de modernste en dat valt op in de volgende zaken:
- In het verbruik merk ligt rond de 1 op 14, niet heel slecht maar ook niet heel geweldig.
- De auto stuurt wat zwaar.
Al met al heeft hij het prima gedaan, het is een functionele gebruiks auto die voor weinig geld heel veel biedt. Hij rijdt soepel en stil en heeft best veel binnenruimte. Hij is van een andere generatie en dat merk je, maar daar is de prijs ook naar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.