Peugeot 205 XS 1.4i (1991)

autoreview

Peugeot 205 XS 1.4i (1991)
Peugeot 205 XS 1.4i (1991)Peugeot 205 XS 1.4i (1991)Peugeot 205 XS 1.4i (1991)Peugeot 205 XS 1.4i (1991)Peugeot 205 XS 1.4i (1991)Peugeot 205 XS 1.4i (1991)

Signalement

Uitvoering205 XS 1.4i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf122.956 km
KM-stand laatst174.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tadaaah mijn eigen pug!

  • 122.956 km

Al jaren wil je als arme student en autoliefhebber een auto kopen. Maarja dat gaat niet want er moet met enige regelmaat ook bier gedronken worden. Gelukkig mocht ik (de arme student) op stage in Duitsland, dus die auto moest er komen. Maar wat dan? Mijn eisen waren: licht, relatief zuinig, goedkoop en de auto moest iets van karakter hebben. Een Peugeot 205 leek mij wel wat. Een klein licht/ goedkoop autootje waar zelf ook nog aan te sleutelen is.

De 205
Dit autootje is natuurlijk de redding voor Peugeot geweest in de jaren 80. Het autootje was zo populair dat ze hem uiteindelijk tot 1998 doorgebouwd hebben naast de zijn opvolgers! De 106 en 306. Er zijn heel veel verschillende actiemodellen en uitvoeringen gemaakt dus de keuze is reuze!

Mijn Franse Skelter!
Dus op zoek naar de mijne... Een gti viel buiten mijn budget en zou ook lastig te verzekeren zijn. Dan waren er nog de XSjes. De normale 205 1.4i alleen dan met wat sportieve zaken uit de gti. Maarja deze zijn de laatste jaren ook moeilijk te vinden. Dus mijn idee was om een 205 Generation te kopen en deze langzaam om te bouwen naar een XS. Net de avond voordat ik er eentje wou kopen kwam ik nog een XS tegen. Lage prijs, NAP en met een lage km-stand. Dus direct gebeld en de dag erna samen met mijn maat gaan kijken....

Dag later stonden we dus naast het rode 205je. Een xs uit 1991. Wat was er allemaal mis..... De onderhoudshistorie(die er niet bij zat), hij was overgespoten door een **** (hij lijkt heel mooi rood maar als je dichterbij komt valt de lak tegen) daarna nog een paar keer goed geraakt aan de rechterkant en dat is geverfd met een kwast. Mistlampen zijn compleet weggerot(kwaaltje) en ook nog een licht tikkende homokineet tijdens het sturen.
De pluspunten waren: EEN XS!, met een heel erg mooi interieur. Alleen de wang van de bestuurderstoel begint te verkruimelen door het in en uitstappen, 4 winterbanden in Augustus op de originele xs velgjes! ;) en tijdens de proefrit vernamen wij dat de motor en bak nog prima waren. Vooral de bak was voor Franse begrippen snaarstrak. Dus direct verliefd en het autootje gekocht!!!

Maar eerst wat maakt de XS nou anders dan een normale 205. Nou de gti voor-, achterbumper en spoiler, mistlampen, het digitale klokje in het middenconsole, Spatlappen(80's!) Iets luxer dashboard met toerenteller, sportstuur en ten slotte het fantastische gestreepte stoffen sport interieur.

En toen rijden! Iedereen staat er nog van te kijken hoe snel dat doosje is met die kleine 1400cc die er in hangt. Je kan als een gek bochten inrammen omdat je heel precies voelt wat de auto doet en waar de grens licht.... De auto stuurt echt superlicht voor een auto zonder stuurbekrachtiging. Dit komt mede door de smalle banden 165(mm) Na een week en veel testkilometers zat de koppakking er nog steeds in ;) en had het pugje zijn onderhoud verdient.

Sleutelen :)
De 205 is een autootje van de jaren 80 dus heel moeilijk is het allemaal niet. Iedereen kan het werkplaatshandboek opzoeken online en binnen een dag sleutelen heb je het meeste wel gehad. Het 1.4 blokje uit de XS is een heel simpel OHC injectieblokje(KDY) met 8 klepjes en er hangt op een katalysator na weinig moeilijke/milieuzaken aan. Voor ongeveer 200 euro aan onderdelen, een dag sleutelen op de oprit met een maat en een hoop lol hebben wij de distributieriem, waterpomp, koelvloeistof, olie/filter, luchtfilter, bougies en de kleppendekselpakking vervangen. Kleppen stellen wouden wij doen maar hebben wij uiteindelijk niet gedaan omdat het blokje nog zo mooi liep. De ontsteking is half elektronisch dus hoeft ook niet meer onderhouden te worden. Wel hebben we de monopointinjector en het gasklephuis gereinigd met cabrateur/injectorreiniger voor de zekerheid.

Dit alles is gedaan omdat de pug mee moet naar Duitsland en als student willen we natuurlijk geen extra kosten hebben aan zoiets onzinnigs als een ANWB. ;P Dus het blok moet betrouwbaar zijn. Daarnaast wist niemand wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen was. Het idee is om de Peugeot 205 elke maand iets beter/mooier te maken nu zijn hart weer in topconditie is. Auf wiedersehn en tot de volgende!

Die Peugeot, Das Schadeauto...

  • 137.955 km

Nu 15.000 km en 4 maanden later is het wel weer tijd voor een grote update. De Peugeot houdt het uitstekend vol op de Duitse autobahn. Op een ruitensproeier die slecht contact maakte na heb ik verder geen problemen gehad dus de betrouwbaarheid mag na 5! sterren van mij.

Het doosje rijdt goed op de Autobahn. Door de korte versnellingsbakverhoudingen kan het karretje nog redelijk meekomen. Daarnaast loopt de 205 goed rechtdoor zonder dat je telkens moet corrigeren in het stuur en wordt door de soepele achtervering alle hobbels goed weg gefilterd. De sportstoelen zitten fantastisch op lange afstanden. Ze zijn Lekker zacht en bieden een goede zijdelingse ondersteuning. Maar ik denk dat voor mensen die langer dan 1,80 (m) zijn de stoelen wat aan de korte kant zijn. Meestal rijd ik tussen de 130 en 160 km/u (Duitsland) en heb een keer met wind mee 180 km/u op GPS(200 op teller) gehaald. Maar het autootje is eigenlijk niet gemaakt voor de autobahn. Er is namelijk een groot nadeel en dat is de enorme bak herrie door het hoge motortoerental wat het motortje draait. Al gauw draai je bij snelwegsnelheden tussen de 4500-5500 rpm. Wat voor het motortje geen probleem is maar wel een bak met kabaal veroorzaakt door het gebrek aan isolatie. De enige oplossing is de radio wat harder zetten :) Daardoor mag het rijcomfort naar 4 sterren.

Zoals gezegd ga ik proberen de auto telkens een beetje mooier/beter maken. De volgende zaken heb ik laatste maanden vervangen of verbeterd.
-Knipperlichtbehuizingen omdat deze gebarsten en getapet waren.
- Mistlampbehuizingen, Deze waren compleet weggerot en daardoor moesten er nieuwe komen. Helaas bleek er ook een kabelbreuk te zitten in de schakelaar en moest ik een nieuwe kabel trekken door het dashboard van de schakelaar naar een nieuw gemaakte relaishouder.
- Gele lampjes: In oude Franse voitures hoort naar mijn mening geel licht. Ik heb lampen gevonden die mooi geel licht geven en waarvan de lichtopbrengst goed is.
- Audio: met de afstanden die ik rijdt en de herrie op de autobaan is een beetje goed geluid ook wel leuk. Ik heb de radio vervangen en vier nieuwe speakers geplaatst. Helaas had de vorige eigenaar de speakerramen in de voordeur kapot geslagen met een hamer zodat er grotere speakers in pasten dus ik kon alles terug buigen en normale 13cm speakers plaatsen. Naar achteren heb ik kabels getrokken voor de speakers en een kleine sub. Dit is zeer eenvoudig te doen en het geluid is nu stukken beter!
- Uitlaat sierstuk. Het standaard pijpje van de 205 ziet er wat karig uit en daarom heb ik de bocht eraf geslepen en een uitlaat sierstuk gemonteerd. Dit soort kleine zaken maakt de auto toch mooier!
- Winterbanden, De ouwe winterbanden hadden nog voldoende profiel maar waren 16 jaar oud. Droog voldeden ze maar als het nat was, wat steeds vaker voorkomt in het najaar was het levensgevaarlijk. Door het uitgedroogde rubber was grip ver te zoeken en blokkerende wielen met 80 km/u tijdens remmen is geen pretje. Dus daarom besloten om er 4 nieuwe Vredestein Snowtrac banden er op te leggen aangezien winterbanden in Duitsland verplicht zijn.

Het verbruik(euro 95) heb ik over 12000 km gemeten en dit ging van in de zomer 1 op 14,5 naar 1 op 13 in de winter met heel veel snelle autobahn kilometers en woon/werk(file) verkeer. Mijn gemiddelde staat daarom nog steeds op een 1 op 13,5. Hiermee ben ik tevreden aangezien ik redelijk doorrijd en af en toe ook de Landstraße afdender voor mijn plezier. Ik denk dat voor iemand in NL 1 op 15/16 realistisch is met een normale/vlotte rijdstijl en snelheden.

Naast al het positieve nieuws is er ook een teleurstelling. Toen ik mijn speakers achter vervangen had is het plastic van de C-stijl af geweest en daar zat bovenaan aan de binnenkant grondverf en er liep een las. Dit bleek na controle zo te zijn bij alle stijlen. Omdat alle stijlen aan de bovenkant gelast zijn op een na en de onderkant van de auto nog recht is lijkt mij het onwaarschijnlijk dat de auto op de kop heeft gelegen. Ik denk zelf dat er iets(een boom?!) is opgevallen ofzo.

Dit is erg zonde maar ik houd de auto aangezien dit aan de buitenkant niet te zien is en qua veiligheid ga ik er niet op achteruit aangezien deze er toch al niet was ;)
Verder heb ik nog last van een kleine waterlekkage achterin maar dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn doordat de rubbers van de klapraampjes krimpen.
Er zijn nog aandachtspunten genoeg, maar persoonlijk ben ik nog dik tevreden en is het spaß/€ gehalte nog erg hoog dus wij rijden gewoon vrolijk door!

éénjarig jubileum!

  • 152.000 km

Na lange tijd weer een update! Heel wat kilometers en een jaar als eigenaar later ben ik nog zeer tevreden met mijn keuze voor de Peugeot 205. In het voorjaar kon ik een paar mooie Speedlinevelgen overnemen. Door de bredere banden is de grip zo ongeveer verdubbeld en rijdt de PUG nog beter. Het enige nadeel is dat bij hoge drempels of zware belading de achterwielen soms kort aanlopen in de wielkasten achter. Vervolgens konden de voorbereidingen voor de apk getroffen worden. Naast de normale oliebeurt had het remsysteem nieuwe slangen en vloeistof nodig. Daarnaast zijn de verrotte voorspatborden aangepakt en de doorgezakte wang van de bestuurderstoel gerepareerd.

De apk verliep niet heel erg soepel, naast wat roest op de remleidingen was er geprutst aan het chassisnummer en kon ik dus naar de RDW voor een nieuwe. Daar kon ik na een maand pas terecht dus mocht ik een hele maand met het OV. Gelukkig was het oude chassisnummer nog deels leesbaar en heb ik een nieuwe gekregen in de droge kofferbak waar ik dus hopelijk een tijdje mee vooruit kan. Als grootste test mocht de PUG nog twee keer mee naar de Nordschleife voor een weekend gezelligheid. De topsnelheid van 180(GPS) is geen probleem voor dat oude gekke ding. Op de Nuburgring zelf kom je toch wel een paar pk tekort met zo’n XSje. Maar toch een zeer leuke ervaring om een paar rondes te rijden.

Nu de winter eraan komt heeft de PUG zijn volgende oliebeurt gehad en daarnaast ben ik wat net plaatwerk aan het verzamelen om de skelter optisch wat op te knappen. Ook ligt er een set aandrijfassen klaar om de tikkende te vervangen en ben ik op zoek naar een GTI-subframe om het weggedrag verder te verbeteren. Het enige probleem wat er dan overblijft is de motorstoring die sporadisch(Frans) optreedt en er voor zorgt dat het ding bokt en inhoudt. Het gemiddelde verbruik van 1 op 13 is aan de hoge kant maar dat komt waarschijnlijk door mijn relatief vlotte rijstijl.

Na een jaar en 30.000 km ownership met rallycrossen, ciruitrijden, autobahnstormen en inzetting als dagelijkse auto kan ik concluderen dat de 1.4tu motoren met goed warm rijden en onderhoud zo ongeveer onverwoestbaar zijn. Er zijn relatief veel onderdelen vervangen maar na 26 jaar is dit geen schande en daarnaast is het ook hobby. Binnenkort komen de winterwielen er weer onder en hopelijk komen we dan probleemloos de winter door.

Een niet zo feestelijk tweejarig jubileum

  • 174.000 km

De tijd vliegt en het is alweer een jaar geleden sinds mijn laatste update. De 205 is nog steeds in mijn bezit maar staat zielig in een schuur zonder apk sinds Juli.

Sinds de laatste update heeft de 205 het zo goed gedaan dat ik besloten had een aangeboden Loop/sloop 205 Generation(1997) erbij te kopen. Deze heb ik na een jaar stilstand weer opgefrist/onderhouden en beloond met een nieuwe apk. Ik heb hier een maand in gereden met de conclusie dat een Generation iets stiller ’luxer’ aanvoelt dan de 205XS. Wel hangt een XS beter aan het gas en is het sportinterieur naar mijn mening mooier dan het lelijke blauwe 205 Generation interieur. De 205 Generation heb ik in Februari verkocht aan een beginnende bestuurder die er veel plezier van gaat hebben.

Mijn eigen XS croste gewoon door en op twee oliebeurten na heb ik weinig aan onderhoud gedaan. Ik ben zonder enig probleem volgepakt met 3 à 4 personen en bepakking (ja echt alles past in een 205) half Nederland doorgereden naar verschillende evenementen. Dit nog altijd met het gemiddelde verbruik van 1 op 13 dankzij het uitdagende karakter van de pug en mijn vlotte rijstijl.

In juni wist ik dat de apk er weer aan zat te komen en dat de lijst dit jaar langer zou worden. De 205 had last van de volgende mankementen.
-Wisselend/ vaak te hoog stationair toerental.
-Camber aan het linker achterwiel. Dit betekent verrotte lagers in de achteras.
-Slechte/krakende subframe rubbers voor. (Is al zo sinds aankoop)
-Olielekkage bij de koppakking in de buurt van de dynamo. (TU-motor kwaaltje)
-Versnellingsbakolie lekkage bij een aandrijfaskeerring. (Af en toe even bijvullen)
-Tikkende homokineten (is al zo sinds aankoop)
-De slecht overgespoten lak valt letterlijk van de auto af.

Doordat de lak met stukken van de auto afvalt moest ik deze plekken volspuiten met tectyl om te voorkomen dat de 205 begon te roesten. Die zwarte plekken op de auto zijn eigenlijk geen gezicht. Ik had de keuze om de auto deels te repareren, door te apk te duwen en er nog een paar jaar mee door te rijden. De tweede keuze was de auto stilzetten om deze te opknappen zodat ik er nog langer van kan genieten.

Daarnaast zou ik het volgende semester gaan afstuderen in Duitsland en wilde eigenlijk dit keer wel een iets comfortabelere auto voor op de Autobahn. Tijdens mijn stage had de 205 zich prima gedragen maar het lawaai bij elke snelheid harder dan 120 km/u had ik dit keer weinig zin aan. Toevallig kon ik een sloop Volvo v40 overnemen wat op moment mijn dagelijkse auto is. Daardoor staat de 205 nu in de schuur te wachten op het welverdiende onderhoud.

Na 50.000 km in ongeveer twee jaar tijd kan ik iedereen die een beetje wil/ kan sleutelen de 205 als goedkope, leuke dagelijkse auto aanbevelen als je niet te lange afstanden rijdt. Binnenkort schrijf ik de eerste update over mijn Volvo en mocht de 205 weer op de weg verschijnen dan meld ik mij!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens