Peugeot 205 XS 1.4i (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 XS 1.4i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 172.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Kort geleden deze 205 van een kennis gekocht, met nieuwe apk, voor een lief prijsje. En... wat een topauto. Ik hou persoonlijk van grote(re) auto’s maar ik had ’even een autootje nodig om een paar weken in te rijden’ en dan iets groters, maar deze gaat er niet zomaar weer uit. Er ligt een 1.4 75pk 4 cilindertje in, wat niet zo indrukwekkend is, maar zodra je wegrijdt vraag je je absoluut af of je niet in de gti zit. ’Hoe rap moet die wel niet zijn?’ vroeg ik me meteen af.
Een sportieve brom vanaf komt op zodra je 3000 toeren maakt. Trap je het gas (vooral na 3000tpm) vol in, dan wordt je mooi hard in de (prachtige) stoelen gedrukt en de motor loopt snel, maar ook mooi en geleidelijk richting het maximaal aantal toeren. Wat opvalt is dat je erg snel door elke versnelling heen gaat: niet alleen dat de versnellingen kort zijn (wat sportief & snel is maar niet echt comfortabel) maar ook trekkracht in elke versnelling. 80 In zn 5 en dan volgas voor een inhaal en hij klimt snel in zn toeren om er hard vandoor te gaan. Top 180km/h, dan gaat ie in het rood. Een zesde versnelling zou leuk zijn als je handig bent: een hogere top maar vooral voor comfort. Rij veel snelweg kilometers en met 120km/h maakt de Peug al 4300 toeren. Niet echt comfortabel rijden, ben anders gewend in vorige auto: 1900tpm bij 120km/h. Qua rijcomfort een en al lof; een hele comfortabele auto maar geen dweil: op z’n tijd ook strak door de bocht. De banden (165r13) zijn eigenlijk te smal voor het echte bochtenwerk.
Eigen metingen: 0-100km/h 9,7 seconden 80-120km/h in 3 en 4 7,3 seconden. Voor zo’n dapper ukkie niet verkeerd.
De auto is op de missende mistlichten na 100% origineel en ziet er erg goed uit. Op 1 plekje op de stoelen na is het interieur als nieuw en heb je een hele leuke comfortabele snelle zuinige auto voor weinig geld. Met de gti-trim die hij standaard mee heeft (op de velgjes na) ziet hij er ook nog eens goed uit.
Binnenkort een update voor een realistischer beeld van de waarderingen. Ik hou niet van het merk Peugeot (de 205 als model daargelaten waar ik van begin te houden) dus vandaar (waarschijnlijk) nooit meer een Peugeot. Foto’s: binnenkort ook een review van de Mini. Nee, hou van grote(re) auto’s.
Update 29 oktober 2007
De 205 rijdt nog steeds als een gifkikkertje. Ontdekt dat het verbruik erg snel omhoog schiet bij veel en onregelmatig gasgeven. Bij gelijkmatig gasgeven en een vaste voet neemt het verbruik enorm af: 170 km/h langdurig als kruisselheid: 1/14, allemaal kleine (snelle) ritjes en 100 op snelweg inclusief inhalen, gas bij, gas terug ca 1/11.
Update 05-02-2008
Inmiddels rijdt een vriend van me alweer 2 maanden in de auto. Ik gebruik de auto nog wel vaak. Inmiddels zijn er een aantal problemen geweest:
-Dynamo kapot, nieuwe gemonteerd
-Sensor in gaskleppenhuis kapot, nieuwe gemonteerd (€570,-)
De Peus viel steeds uit en de toeren leden hun eigen leven: zonder reden enormm hoog (stationair) toeren maken (5000tpm) en het stilvallen tijdens het rijden
-De ditributieriem is inmiddels ook vervangen; precies volgens de interval.
-De homokineten raken steeds verder versleten; moet ook vervangen worden.
Degene die er nu in rijdt, rijdt er 1 op 12 mee. Redelijk rustige rijstijl, maar soms volgas. Redelijk hoog verbruik dus.
PROBLEMEN
*Katalysator-lampje wat af en toe oplicht, maar ook weer uitgaat.
*Homokineten moeten vervangen worden; ’trillend geluid’ bij strak genomen bochten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren