Peugeot 205 XR 1.4 (1987)

Peugeot 205 XR 1.4 (1987)

Uitvoering205 XR 1.4
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2010

hoe bestaat het

Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een Peugeot 205xr 1.1 uit 1987 met slechts 3650 kilometer op de teller. In Nederland is deze uitvoering alleen met 1300 motor geleverd, maar in Frankrijk werd de xr ook met 1100 motor uitgebracht. De auto komt uit Frankrijk, waar vader hem nieuw voor zijn dochter gekocht heeft 23 jaar geleden. Zij zou hem krijgen als zij haar universitaire studie had afgerond, maar aangezien dit nooit gebeurd is, heeft hij de auto al die tijd zelf bewaard en goed verzorgd.
De auto is dan ook werkelijk in nieuwstaat en helemaal origineel.
De auto heeft nog het oude , achterovergekantelde motortje uit de 104, waarbij de versnellingsbak gesmeerd wordt met de motorolie en waar je zo lekker het transmissiegezang hoort.
De auto is lekker stil en veert geweldig, verkeersdrempels zijn een waar feestje. Wel helt de auto sterk over, maar de auto voelt safe aan.
De stoeltjes zitten lekker en ook is de besturing mooi rustig.
De auto is erg zuinig en komt degelijk over, ik hoop er dan ook lang plezier van te hebben.

still going strong

Inmiddels bijna de 60000km gepasseerd en ‚ still going strong’.
Tot nu tot eigelijk alleen regulier onderhoud gehad. Bij de laatste onderhoudsbeurt moesten wel de wielremcilinders achter vervangen worden, want die zaten vast.
Zojuist terug van een reisje Frankrijk, waar we 4000 km aan een stuk door genoten hebben. Wat rijdt zo’n 205 toch ontspannen op de snelweg. Stabiele, rustige besturing en tot 125km/uur nauwelijks motorgeluid. Verbruik 1 op 20!! Ook op de bochtige, hobbelige binnenwegen van het Franse platteland presteert hij erg goed. Goede wegligging, comfortabele vering en een verbruik van 1 op 18.
Bij terugkomst heb ik hem professioneel laten poetsen, nu is hij dus in concours conditie.
Volgende week mag hij ons naar Hamburg brengen, ik verheug me er nu al op!

nog steeds een toppertje

Ik heb deze 205 nu alweer 4 jaar en 80000km in mijn bezit. Ik geniet nog steeds iedere dag van dit prima autootje! Na de verhuizing naar mijn nieuwe flatje kan hij nu droog in de parkeergarage overnachten, dit komt de levensduur wel ten goede denk ik zo.
Ik heb de afgelopen tijd buiten nieuwe achterschokdempers alleen regulier onderhoud gehad. Er is geen rubber slangetje of radiateur lek gegaan en dat na 27 jaar!
Het verbruik schommelt nog altijd rond de 1 op 20 en olie heeft hij nog nooit verbruikt.
De bekleding is erg slijtvast en dus nog als nieuw. De lak moet wel regelmatig even opgepoetst worden, anders wordt ie dof.
De rijeigenschappen zijn nog steeds van deze tijd; stabiel, goed geveerd, rustige besturing en weinig motorgeluid. Je hoort alleen de wind en banden een beetje.
In september heb ik 30 jaar Peugeot 205 in Culemborg bezocht en dit was een groots evenement. Hier , maar ook op straat valt wel op dat er nauwelijks nog 205 en van het eerste type rondrijden. Voor mij een extra stimulans om hem in goede conditie te houden.
In mei mag hij naar zijn geboorteland voor een vakantie in de Provence. Ik verheug mij er nu al op!