Peugeot 205 XE/Accent 1.1i (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 XE/Accent 1.1i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 199.276 km |
KM-stand laatst | 211.460 km |
De Nulmeting
- 199.611 km
Na een tweetal jaren zonder auto begon het toch weer te kriebelen. Het Nederlandse OV is duur genoeg en de vrijheid van een auto bleek toch weer gewenst en passend binnen het leven van mij en mijn wederhelft.
Zodoende kwam het moment om weer te gaan kijken naar een nieuwe auto. De wensen waren licht, betrouwbaar, zuinig, makkelijk in het onderhoud en betaalbaar. Dan kom je (naar mijn mening) in het keuzeproces vroeg of laat toch de Peugeot 205 tegen. Deze nobele kar heeft zelfstandig ervoor gezorgd dat Peugeot nog steeds tot het hedendaagse behoort, middels een serie uitstekende injectiemotoren en een verzonken koets.
Welnu, het exemplaar wat sinds een kleine week het onze is, mag met verve het 205-logo dragen: de oude dame is inmiddels 28 jaar, maar ik heb na inspectie op de brug slechts één enkel plekje beginnende roest gevonden (en inmiddels behandeld). De auto is van 07/1990, beschikt over net geen twee ton levenservaring, de complete onderhoudshistorie inclusief originele aankoopbon, een 1124 cc grote TU1M motor met Mono-Jettronic brandstofsysteem en een vijfbak erachter. De kleur is Rouge Andalou, de uitvoering een bijzonder kale XE met slechts twéé zijspiegels, hoofdsteunen en achterruitenwisser + - sproeier als opties. Nieuwprijs: twintigduizend florijnen na inruil van een Peugeot 204 uit 1975. Ik ben de vierde eigenaar.
Hoe rijdt dat? Veert goed, maar trilt wel een beetje. Klein beetje speling op de pook (desondanks strakker dan een moderene 208), beetje zagen bij stationairloop, een remtrommel die wat aanloopt. Wat opvalt: hij is haast net zo stil als een moderne auto, hij heeft een enorme souplesse en na 250 km nog driekwart volle tank (50 liter) is ook heel erg prettig. De "dikke" 60 pk die de TU1M af fabriek door de 145/80/r13 banden moet jagen maken korte metten met 780 kg aan koud Frans staal. In normale taal: ik kom prima mee met het verkeer en 110 is een prachtige kruissnelheid.
De auto heeft een aantal dingetjes die moeten worden aangepakt:
- Distributieriem + waterpomp + spanrol
- Olie en oliefilter wisselen
- Koelsysteem spoelen (als de waterpomp er toch uit moet ;))
- Trommelrem achter gangbaar maken (grotendeels gelukt al, maar moet nog even gesteld worden)
- Linker aandrijfas (op termijn)
- Motorsteunen (kan nog prima, maar rijdt dan nog wat frisser/moderner)
Het meeste kan ik gelukkig zelf, vandaar dat de gebruikskosten vijf sterren krijgen. Wegenbelasting en verzekering zijn een lachertje met een handvol stuivers per maand.
Een riempje, een pompje, een roestplekje
- 199.770 km
De afgelopen twee dagen heeft de oude dame zich op twee assteunen moeten vertoeven; haar oude distributiesetje was aan vervanging toe. Ik heb zelf de klus geklaard, met een Haynes werkplaatshandboek en rustig kijken en nadenken. Nadien het koelsysteem gespoeld en opnieuw afgevuld en ontlucht. Ook heb ik de contactvlakken tussen remtrommel/schijf en wiel glad gemaakt met een staalborstel en wat schuurpapier. Ze kan er weer tegenaan.
Aankomend weekend mag ze gelijk laten zien wat ze waard is, want we gaan gezamenlijk naar de Haute Marne. Voor die tijd krijgt ze van mij nog een nieuw beschermingskap voor het bovenste deel van de distributie (gesloopt bij de vorige wissel) en een nieuw reservewiel. De vorige is nog een prachtige Michelin MX band van 1990 die inmiddels in het rubbermuseum thuis hoort. Ook de trekhaak heb ik er maar afgehaald, die zit in de weg van de kentekenplaat en is op dit moment niet in gebruik. Uiteraard bewaar ik het kleinood wel, de bouten zitten weer vast met wat vet.
Bij de reeds vermelde plannen hoort overigens ook nog een nieuwe toevoeging: de huidige wieldoppen moeten eraf. Ik ga op zoek naar een setje Accent/XE wieldoppen.
Overigens: ik heb nog niet getankt, dus binnenkort kan ik ook wat zeggen over het verbruik.
Andermaal Frankrijk
- 204.200 km
De laatste tijd heeft de Peugeot zich weer kranig geweerd. Op de terugreis van een eerste maal naar de Haute Marne (begin juli) diende zich het tussenlager van de rechteraandrijfas aan. Een hels schurend geluid kwam uit de voortrein. Het klonk bijzonder verontrustend, maar ze heeft het volgehouden om ons 500 kilometer lang aan de kop te zeuren. Daarna kwam het geluid niet meer terug omdat het lager vermoedelijk was uitgesleten. Desondanks: de complete rechteraandrijfas moest eruit. Een mooi jong gebruikt exemplaar op de kop getikt bij 205 Totaal in Lutten en een avond/nacht onder de auto met een krat bier en een goede vriend te hulp lag in het verschiet. Daarbij is uiteraard ook de askeerring vervangen, die was immers al aan het lekken.
Nadien heb ik nog het één en ander aan de auto gedaan om haar tevreden te houden:
- Olie en oliefilter vervangen
- Bakolie vervangen
- Interieur vervangen: er zit nu een Génération-interieur in
- Wieldoppen van de Accent gemonteerd
Overigens heb ik in Frankrijk een passend caravannetje gevonden van 360kg, die wordt waarschijnlijk komende weken opgehaald en ga ik langzaam opknappen om er een leuke combo van te maken.
Verbruik is gunstiger dan verwacht, maar nu de auto steeds beter rijdt en ik de auto ook technisch steeds beter ken durf ik haar wat vaker de sporen te geven. Desondanks is het nog steeds goedkoop rijden!
In september gaat de auto voor een vroege APK, omdat de auto meegaat naar het buitenland tot de kerst. Ook komen er dan nieuwe banden op. Of dit winterbanden of 4-seasons worden ben ik nog niet over uit.
Vroege APK met een lange rit voor de boeg
- 206.668 km
De dame is onlangs voor een APK-keuring geweest bij een garage hier om de hoek in Berg en Dal. Omdat ik vanaf eind september tot voor de Kerst in Italië zit was het noodzakelijk om nu gekeurd te worden, omdat ik niet voor 12 december (verloopdatum oude APK) terug in NL ben.
Enfin, om ook met een fijn gevoel op weg te gaan was het noodzakelijk dat de auto even nagelopen werd. De oude (overigens nog prima) zomerbanden van Michelin (vooras) en Viking (achteras) zijn vervangen voor nieuwe Kleber Quadraxers in 155/80/r13. De iets hogere band betekent iets meer afrolcomfort en een lager toerental bij dezelfde snelheid in ruil voor minder felle acceleratie. Niet dat acceleratie überhaupt een overweging moet zijn met een TU1M onder de motorkap, want daar is het torretje simpelweg niet echt voor gemaakt.
Tijdens de APK kwam een groot remverschil op de achteras en speling op de fusee- en stuurkogels aan het licht. Om dit te verhelpen zijn twee nieuwe remdrukregelaars in de achterste trommelremmen gekomen en is een nieuwe draagarm rechtsvoor geplaatst. Zelf heb ik de stuurkogels thuis vervangen en de auto een dag later opnieuw laten uitlijnen.
Nu staat de dame er weer goed bij. Recent heb ik haar helemaal verwend met een kleibeurtje en een dikke waslaag, waardoor ze weer mooi glimt. Ze is niet perfect met de vele parkeerschades rondom, maar ze mag er gerust wezen. Technisch is ze in ieder geval weer dik in orde; alle achterstalligheden zijn weggewerkt en de komende tijd hoop ik dat ze niet veel nodig heeft. Overigens heeft ze afgelopen weekend met verve de caravan weten te trekken, 95 was nog prima vol te houden maar om de techniek te sparen rijdt ik iets rustiger met de vrachtwagens mee en daar is zowel caravan als auto zeer content mee.
Wat betreft het verbruik blijft de auto mij verbazen. Ik rijd er regelmatig langere afstanden mee en ik rijd (eerder uit principe dan noodzaak) altijd tussen de 105-110 km/h en daarmee blijft het verbruik rond de 5,6 L/100km liggen.
Terug in NL
- 211.460 km
Inmiddels heeft de dame mij weer teruggebracht vanaf Italië naar huis. Samen met een vriend hebben we in twee dagen rustig naar huis gereden, met een tussenstop in Stuttgart alwaar het Porsche museum even werd aangedaan.
Het peugeotje heeft het super gedaan! Op de Fernpas in Oostenrijk kwam de 1.1 weer echt goed los en na vele kilometers volgas bergop voelde ze merkbaar soepeler.
In Italië heeft ze het niet altijd makkelijk gehad; die verrekte Italianen geven een hoop minder om parkeerschades en het is me twee keer voorgekomen dat mevrouw 's ochtends met een hanglip aan de straat stond. Gelukkig is de bumper erg makkelijk opnieuw vast te zetten en had ik een scala aan gereedschap meegenomen.
Verder heb ik bij terugkomst weer een aantal zaken zelf gedaan:
- Nieuw olie + filter (was alweer 10k geleden)
- Nieuwe bougies, bougiekabels, verdelerkap en verdelerrotor
- Nieuwe V-Snaar
- Kleppen stellen en nieuwe kleppendekselpakking
- Inlaattraject schoongemaakt (filter was nog goed, was al vervangen in september)
Dan twee laatste dingetjes:
1. Het verbruik is iets toegenomen in de winter, ik rijd ipv 1 op 18 nu zo'n 1 op 16
2. De Kleber Quadraxer allseasons hebben zich meer dan voorbeeldig gedragen in de winterse omstandigheden in Oostenrijk, grip te over en bovendien lekker stil op de snelweg! Absolute aanrader.
De komende tijd staat in het teken van consolideren. Ik gebruik de auto momenteel weinig omdat ik op de fiets naar het werk kan. Zodra het weer het toelaat om een hele middag op je rug te liggen zonder onderkoelingsgevaar pak ik de gereedschapskist er weer bij en ga ik lekker sleutelen.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.