Peugeot 205 XE/Accent 1.1i (1991)

autoreview

Peugeot 205 XE/Accent 1.1i (1991)

Signalement

Uitvoering205 XE/Accent 1.1i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf220.000 km
KM-stand laatst220.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een jaar met de 205

  • 220.000 km

In de zomer van 2018 was het weer zover. Na de onvermijdelijke verkoop van mijn toenmalige Opel Corsa B was het weer tijd om te gaan shoppen voor een 'nieuwe' auto. Stiekem wist is allang wat ik graag zou willen hebben, namelijk een Peugeot 205. 4 jaar geleden toen ik mijn eerste auto mocht kopen viel mijn oog ook al op de 205. Niet omdat ik hem mooi vond of omdat hij zo goed reed, puur omdat hij goedkoop was. Naar mate de tijd vorderde ben ik de 205 steeds meer gaan waarderen totdat hij de volgende apk niet meer doorkwam.
Kortom, ik wilde weer graag een Peugeot 205. Uiteindelijk was mijn oog gevallen op een witte Accent uit 1991. Op de foto's zag hij er beter uit dan in realiteit, en €700 euro was wat aan de hoge kant, maar eigenlijk was ik al verkocht voordat ik het erf op reed.

Dus wat koop je dan voor €700? Kijkend naar de opties vrij weinig, heel weinig. Eigenlijk alleen een neerklapbare achterbank. Er zit geen achterruitenwisser op, geen 12v aansluiting, geen centrale luchtroosters en ook geen verstelbare rechterbuitenspiegel.

De koets was op een paar plekjes 'gerepareerd'. Het lijkt wel of de kleine roestplekjes zijn weggewerk met tipp-ex en om de 'spoiler' op z'n plek te houden is de eigenaar nogal vrijgevig geweest met siliconenkit. Kortom, van buiten is ze niet meer de mooiste. Daarentegen is het interieur nagenoeg smetteloos.

De eerste ritjes waren wel een beetje spannend. Ik was natuurlijk al wel een 205 gewend, maar om van een andere auto weer over te stappen is toch even wennen. Er piept en kraak van alles, veel windgeruis en bandengeluid. Vanwege de kleine smalle bandjes is het ook de meest stabiele auto. Daarentegen heb je wel echt het gevoel dat je echt aan het autorijden bent, en dat weegt tegen veel kleinigheden op!

De eerst grote rit met de 205 Accent was ongeveer een week na aanschaf. Ik had met 2 vrienden een vakantie geregeld naar Zwitserland. De heenweg verliep vlekkeloos en ook het rondrijden tijdens de vakantie ging prima. Lekker met de ramen open en gaan.
Helaas verliep de terugweg minder soepel. Het begon met het uitvallen van de dynamo. Dit gebeurde toen we halverwege in Duitsland waren. De radio was het eerste die ermee ophield, en even later begon de motor ook slechter te lopen. Toevallig stond er op de Rastplatz waar we waren gestrand ook een ADAC wagen (Duitse ANWB). Omdat we geen ANWB Europa pakket hadden kon de ADAC niet meer doen dan onze accu een beetje opladen en ons een adres geven van de Peugeot garage. Inmiddels was het ook al avond geworden en dat betekende dat we moesten wachten tot de volgende ochtend wanneer de garage open zou gaan. Dit hield dus in dat we met z'n drieën moesten overnachten in de 205.... 3 volwassen jongens overnachten in een auto van het formaat koektrommel. Geheel naar verwachting hebben we geen oog dicht gedaan en waren we blij toen de zon opkwam.

Het duurde even maar na een aantal uur had de garagist de juiste dynamo gevonden en konden we onze weg weer vervolgen. Kosten waren €250

Diezelfde zomervakantie is er nog een reis gemaakt naar Zwitserland met 2 personen waarin we 3000 kilometer probleemloos hebben kunnen genieten van 205 plezier. Geregeld kwamen er mensen op ons af om te zeggen dat ze er vroeger ook eentje hebben gehad. Super leuk!

In het najaar besloot ik met een bevriende automonteur de auto op een aantal punten eens aan te pakken. In een aantal zaterdagen hebben we de volgende dingen aangepakt:

- Nieuwe thermostaat
- Koelsysteem flush
- Grote beurt uitgevoerd
- En een paar kleine dingen zoals nieuwe dashboard lampjes
- Nieuwe einddemper en middenpijp
- Nieuwe aandrijfassen
- Koppakking en distributieset
- Nieuwe dempers en veren

Tot eind april 2019 heb ik de nodig fijne kilometers gemaakt in de 205. In april zou ik met een vriend gaan wielrennen in de Duitse Alpen. Doordat de laadvloer vlak is, met een platte achterbank, kan je er ontzettend veel spullen in kwijt. Bagage voor 2 personen, een tent, kampeerspullen en 2 wielrenfietsen paste er redelijk gemakkelijk in.
Misschien voel je het al wel aankomen maar onderweg naar de Duitse Alpen verloren de 205 ineens vermogen. Het bleek dat de motor op 3 cilinders was gaan lopen in plaats van 4 en dat de koppakking was gaan lekken. Ontzettend jammer aangezien de koppakking al was vervangen het afgelopen jaar.
Door deze pech zijn we die vakantie uitgeweken naar het Zwarte Woud waar we op dat moment vlakbij waren. Op 3 cilinders rijden is niet bepaald ideaal, maar omdat de reparatiekosten de waarde van de auto overstegen hadden we niet veel keus. Uiteindelijk zijn we veilig thuisgekomen en heeft de 205 zich prima weten te redden tijdens de 1000 kilometer terugreis op 3 cilinders.

Ik vond het wel mooi geweest met repareren en keek stiekem ook al rond voor een andere auto. Die andere auto heb ik ook gevonden: een mooie 205 1.6 Automatic. En dit heeft mij ook doen besluiten om de oude witte 205 van de hand te doen.

Ik heb er ontzettend veel plezier van gehad, daarnaast ook veel tijd ingestoken maar na een jaar en zo'n 13000 kilometer was ik wel weer toe aan iets anders (en meer luxe).

----
Ik heb de beoordeling gedaan in de context van het bouwjaar, nieuwprijs en mijn ervaringen met mijn vorige auto's


Het comfort heb ik beoordeeld met 4 sterren aangezien de stoelen echt fantastisch zacht zijn evenals de vering. Daarentegen is de geluidsisolatie slecht.

Met 60 pk is het geen snelheidsduivel. Daar tegenover staat wel een verbruik van 1:18
Door de smalle banden is het sturen wel erg makkelijk maar dat gaat ten kosten van een stabiele wegligging.

De betrouwbaarheid heb ik ook 3 sterren gegeven. In mijn geval was de auto niet zo best onderhouden voordat ik hem kreeg, dus een aantal dingen kan ik de betrouwbaarheid niet aanrekenen.

De gebruikerskosten liggen laag en daarom krijgt de 205 van mij op dit punt 4 sterren. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar, onderhoud is, met een beetje handigheid, prima zelf uit te voeren.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.