Peugeot 205 XE 1.1 (1989)

autoreview

Peugeot 205

Signalement

Uitvoering205 XE 1.1
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf111.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ruim vijf miljard Franse francs heeft PSA geinvesteerd in de ontwikkeling van deze kleine Peugeot 205. Bij de dealer was ie in 1989 vervolgens voor een vanafprijs van fl 18.050,- beschikbaar en anno 2004 heb ik deze ex-topper uit het A-segment voor twee briefjes van vijftig overgenomen. Economisch verval in optima forma. Maar technisch doet ie het na al die jaren nog als nieuw.

Aanvankelijk had ik een ’na de zomer gaat ie weg’-mentaliteit, maar ondertussen ben ik alweer 18 maanden, bijna 50.000 kilometer en zo´n 4 wereldsteden (Praag, Munchen, Barcelona en Antwerpen) verder. Allemaal met de kleine 205. In die tijd heb ik de top van 130 à 140 km/h getransformeerd in een topsnelheid van ruim 190 km/h (bergje af in Zuid-Duitsland .. ;), op de Afsluitdijk hier in Nederland heb ik regelmatig net onder de 170 km/h geklokt. Of de V-Power van Shell - of misschien toch dat aceton - daar een steentje aan bij heeft gedragen, durf ik niet met zekerheid te stellen, maar feit is: de auto gaat steeds harder en wordt steeds zuiniger.

Qua ruimte blijft het me telkens verbazen hoe ze zo een compacte auto om hebben getoverd in een ruimtewonder. Achterpassagiers protesteren niet, de ruimte op de achterbank is, in relatieve zin, fenomenaal. Bagage en boodschappen hoeven niet op de achterbank, daar is de kofferruimte groot genoeg voor. Voorin zit je als een vorst .. de ruimte, daar kunnen die Japanners, met hun Alto´s, Swiffers, Micras en Cuores, een puntje aan zuigen. En een 205 roest niet! Is wel even anders dan de twee Japanners die ik hiervoor heb gehad.

Helaas heb ik de versie met 4 versnellingen en een ouderwetse carburateur. In de stad is dat geen enkel probleem, behalve dat de trekkracht onderin nogal te wensen overlaat. Vooral diegenen die ’op koppel’ rijden moeten de toeren er flink in houden. Het paradoxale is dat de 205 nou ook al weer niet teveel van toeren houdt. Een ervaren chauffeur (ahhum) weet gauw de gulden middenweg te vinden - niks nieuwe rijden dus. Op de snelweg is het beestje redelijk stil tot een snelheid van zo´n 100 km/h, maar kom je daarboven dan wordt je overladen door een combinatie van een brullende motor, banden- en windgeruis - het aandeel in geluid in respectievelijke volgorde.

Over de wegligging ben ik bijzonder te spreken. Alleen het overhellen is irritant, vooral voor de achterpassagiers. Ben je in een sportieve mood dan kan bij scherp insturen de achterkant loskomen en dat heeft in mijn geval niet één, maar meerdere keren geleid tot abrupt overstuur. Tart het lot echter niet te zeer, deze auto voelt en oogt niet alleen onveilig, (niet doorvertellen hoor) maar hij is het waarschijnlijk ook.


-- Kostenoverzicht --
Voorts heb ik voor de economische en beginnende rijders (doelgroep?) een kostenplaatje opgesteld, bijgehouden vanaf mijn eerste dag (d.d. 05/07/2004). De 205 kost mij tot nu toe 15ct. per km (all - maar dan ook all - inclusive; op basis van 25.000 km/jr). Een - ietwat duur uitgevallen - APK is wel net geweest, dus dat drijft de kilometerprijs wat op.


-- Resumé --
Plus-punten:
+ Weggedrag
+ Overzicht
+ Roest ongevoeligheid
+ Prijs per kilometer

Min-punten:
- Lange slagen bak
- Weinig kracht in de lage toeren (gevolg: hoger geluidsniveau + hoger brandstofverbruik
>> Remedie: vlak voor het tanken puur aceton toevoegen; mengverhouding 1:400 - meerdere tankbeurten aanhouden <<
- Verbruik (bij gem.snelheid van 130 km/h over 1600 km: 1 op 16.67; regio Amsterdam: 1 op 14.9)
- Overhellen


-- Aankooptips --
- Een originele distributieriem gaat zo’n 90.000, maximaal 100.000km mee. Dus bij een kilometerstand van tussen de 150.000 en 180.000 is het raadzaam te vragen of de distributieriem al vervangen is.
- Roest is geen issue bij de 205. Is er wel roest aanwezig dan is het exemplarisch (kleine kans) of is er ooit een schade onvakkundig gerepareerd (grote kans).
- Verhaal van homokineten en wiellagers; ze kloppen, tikken en zoemen soms, maar dat kan geen kwaad. Het repareren brengt vaak een hogere kostenpost mee dan de waarde van de auto. Wel iets om op af te dingen.
- Vaak worden 205’jes ingezet als tweede of boodschappenauto; krijgen vervolgens onterecht weinig onderhoud. Een boodschappenauto herken je aan een roestige uitlaatsysteem in combinatie met wittige drap aan de binnenzijde van de olievuldop - sludge als gevolg van olie die nooit echt op bedrijfstemperatuur is gekomen. De koelvloeistof ziet er vaak ook een beetje smerig uit.
- Laat je niet afschepen door de opmerking dat het maar een ouwe auto is!!


-- Concurrenten --
- Citroen AX (1987-1996)
- Daihatsu Charade (1987-1994)
- Ford Fiesta (1986-1995)
- Nissan Micra (1989-1992)
- Opel Corsa (1985-1993)
- Renault 5/Clio (1984-1994)
- Suzuki Swift (1986-2003)
- Volkswagen Polo (1987-1994)

PROBLEMEN

Tot nu toe nog nooit in de steek gelaten!

Onderhoud:
21.07.2004 (113.210 km): Ruime servicebeurt bij aankoop incl. uitlijnen en viermaal balanceren à € 180,-

11.04.2005 (127.579 km): APK + Grote beurt à € 630,-
- stand-alone APK (€ 50,-)
- Olie (Castrol GTX High Mileage - 15W40) + Oliefilter (ca. € 35,-)
- Benzinefilter (€ 6,25)
- Luchtfilter (€ 11,95)
- 4 bougies + bougiekabels (€ 30,-)
- Hoofdremcilinder + remtangen voor (meer dan € 150,-)
- Voorpijp + tussenpijp (€ 150,-)
- Handremkabel + ander APK-materiaal (ca. € 50,-)
- Koelvloeistof vervangen (5.8L) (€ 15,-)
- Remvloeistof vervangen (1L) (€ 10,-)

25.11.2005 (151.777 km): Servicebeurt (zelf uitgevoerd) à € 100,-
- Olie (Castrol GTX Magnatec - 15W40) + oliefilter (€ 33,95)
>> Speciaal voor conventionele motoren - bouwjaar tot 1990 <<
- Slick50 olie-additief (€ 29,95)
>> Een Shell-product <<
- Luchtfilter (€ 11,95)
- Koelslang (thermostaat naar interieur) vervangen (€ 15,95 + € 3,25 voor 1 liter koelvloeistof)
- 1 uur klussen in de hobbyhal incl. afvoer oude olie + oliefilter (€ 8,50)

22.12.2005 (154.355km): Uitlijnen + balanceren (viermaal) à € 120,-
- Stuurkogel passagierszijde
- Sierstrippen bumpers (foto 2)

12.04.2006 (159.192km): APK à € 815.00
- Wiellagers achter (L + R)
- Remschoenen achter (L + R)
- Banden voor: Goodyear - VECTOR 5 (155/70R13)
- Versnellingsbak/differentieel-olie (2 liter)
- Montageset uitlaat (pakking + klem)
- Veerpoot compleet incl. schokdempers/veren + draagarmen (L + R) <- dúúúr!!
- Uitlijning
>> Ik reed in een haastige bui dwars door een bussluis - vraag me niet hoe ik dat voor mekaar kreeg - maar het repareren van die schade heeft me, inclusief uitlijnen, € 550,- gekost; de feitelijke APK kostte om en rond de € 250,- <<

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.