Peugeot 205 X Turbo D (1992)

autoreview

Peugeot 205 X Turbo D (1992)

Signalement

Uitvoering205 X Turbo D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het is een zeer snelle diesel, zeker voor zijn leeftijd. Er zijn weinig diesels (en benzineauto’s) die veel sneller zijn. De auto is voorzien van stuurbekrachtiging, elektrische ramen en een schuifdak. Van binnen en buiten ziet de auto er vlot uit, met aan de buitenkant meegespoten bumpers en verstralers, en van binnen door het sportinterieur met oa. kuipstoelen en toerenteller. De auto is redelijk zuinig te berijden. 1:20 moet haalbaar zijn, maar met een sportieve rijstijl is het verbruik rond de 1:17. Het is echt een auto voor mensen eigenlijk een GTI willen rijden, maar voor wie diesel goedkoper is vanwege de lange afstanden. De motor is niet kapot te krijgen. De koppakking wel, die heb ik er 2 keer tussenuit geblazen.

De kuipstoelen zitten perfect, goede steun. Het schuifdak is altijd goed dicht geweest, heeft nooit gelekt. Kan tot ong. 120 km/h open zonder dat het echt lawaai wordt. Een gesprek is dan nog goed te voeren.

De vering aan de achterkant is een beetje aan de slappe kant. Als je flink wat gewicht in de koffer hebt, en de achterbank vol wil de auto met inveren tegen de stops aankomen. Hierom heb ik hulpveren gemonteerd. De auto staat dan wel wat hoger aan de achterkant, maar het werkt perfect. De 205 blijft dan mooi recht staan, ook met een zware aanhanger er achter. (zie foto, de donker groene, de rode xs is van m’m vrouw)

Na een aantal jaren trouwe dienst begonnen er steeds meer probleempjes en kwaaltjes te komen, en het werd tijd voor een grotere auto, dus staat de Dturbo nu op een rustig plekje te wachten op wat vrije uurtjes die er in gestoken gaan worden. Wordt een hobbyproject van mij.

09-09: Auto elk jaar een paar keer gestart, warm gedraaid etc. Pas weer, het is nog steeds starten-lopen. Je merkt niet dat de auto minder wordt van 't stilstaan. Nog geen tijd gehad om er mee bezig te gaan. Vindt 't wel jammer dat ie over een aantal jaar niet meer belastingvrij wordt. Maar doe em nog niet weg.

PROBLEMEN

De remmen hebben redelijk veel aandacht nodig. De onderhoudsbeurten vallen regelmatig duurder uit dan verwacht. Verder is de elektronica niet de sterkste kant, zoals een voorgloeirelais dat af en toe weigert.

2 keer de koppakking vervangen. Bij 180.000 km lag de koppakking eruit, zonder aanwijsbare reden. De andere keer nadat ik vol gas van onderuit Frankrijk met een caravan terug ben gereden. Ligt waarschijnlijk meer aan mij dan aan de auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.