Peugeot 205 GTI 1.9 (1991)

autoreview

Peugeot 205 GTI 1.9 (1991)

Signalement

Uitvoering205 GTI 1.9
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf108.750 km
KM-stand laatst119.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

205 GTI 1.9

  • 110.750 km

Mijn 205 verslaving begon een jaar geleden toen ik met een vriend van mij bij een bevriende autodealer een 205 1.1 XE uit 1988 zag staan. Voor de leuk kochten we het ouwe beest, 4 versnellingen en veel herrie, maar heerlijk rijden op de snelweg met 140.

Na een paar weken begon het 205 virus zich al te openbaren, echter had ik wel iets snellers op het oog. Mijn zoektocht begon naar een zwarte 1900 GTI met schuifdak en verder geheel origineel.

Vier maanden internetspeurwerk leverde een zwarte GTI (178.000 km) op welke in Den Haag te koop stond. Snel gekeken, zag er leuk uit, dus de week na het bezoek meegenomen.

Oud en snel levert vaak problemen op, wat dus ook bij mij het geval was.
Binnen drie weken oliekering vervangen (lekke afdichting).
Koelvloeistof verlies, kapot, broos expansievat en scheur in koelvloeistofleiding. Nieuw vatje van de sloop en leiding zelf ingekort (voorstel Peugeotdealer, hele koelvloeistofleiding vervangen 250euro!)

Auto stond redelijk diep achter dus meteen zelf de schokbrekers vervangen. Verder gaatje in de middendemper en gelijk maar een nieuwe eronder gelegd en nu in prima conditie.

Na 5 weken helaas zag ik een mooiere en betere staan met nog geen 110 op de teller, ja wat doe je dan? Snel auto op internet gezet en wachten maar. Na 3 weken kon ik om 13.00 op een maandag mijn GTI verkopen voor export. Direct na de deal in de auto gestapt naar het oosten van het land en net voor sluiting van 18.00 van het postkantoor de auto meegenomen.

Ook zwart alleen anders, hier zat duidelijk meer liefde in (pakket aan nota's en onderdelen)
Gezien het "virus" en het feit dat de GTI voor de mooie momenten er is komen er niet veel kilometers bij. In de tussentijd heb ik nog een mooie witte 1600 CTI erbij gehad uit '86, maar deze was er meer voor een lekkere nazomer.

De 205 heb ik net uit de stalling gehaald en is en blijft top

Bij 110.000 zijn er de volgende punten;


-Trillen pot luchtfilter;
Rubberen moeren geplaatst
-Trillen en bonken in voorruim;
Voor-en middendemper los&verzakt. Nieuw afgesteld.
-Schuifdak vacuümsysteem defect;
Vacuümslangen bekneld in middenstuk. Slangen losgehaald.
-Middendemperovergang verrot;
Gehele middendemper vervangen en uitlaatsysteem op maat gemaakt
-Slecht functioneren knoppen electrische ramen;
Knoppen vervangen en contactspray
- Defecte digitale klok;
Nieuw klokunit en lampje
- Water in achterbak;
Gehele achterbak getectyleerd, fabrieksgaten dicht gepolyesterd,
achterbakrubber vervangen, echter probleem blijft bestaan, oud
en versleten slotrubber waardoor regen naar binnen druppelt.

Tot zover... Binnenkort meer

Aandachtspunten zomer 205 GTI

  • 112.000 km

Rijden in een bijna klassieker blijft fantastisch, echter blijft de snelle baas oud. Voor dit moment zit ik met een aantal aandachtspunten voor de auto die ik graag binnen ongeveer een tweetal maanden verholpen wil hebben.
De auto verbruikt toch wel wat olie, waarschijnlijk de keringen krukas (uitgedroogd). Deze punten zijn dan ook voor de grote beurt voor de zomer.
Verder heb ik de GTI gisteren aan de computer gelegd en bleek dat er een Lambdasondesensor niet of slecht werkt in combinatie met eventueel de luchtmassameter. Pfoe die sensoren zijn leuk geprijsd 110 ex.
Als laatste is er nog een klein schadegeval, kleine deuk bovenop linkerscherm en lullige kras door een derde op motorkap. Die blijven ook nog open staan voor de zomer.
Als laatste nog voor juni twee nieuwe mistlampen voor en gelijk maar even de boegies vernieuwen.

Tot zover...

Klein sleutelwerk

  • 112.200 km

Afgelopen maandag heb ik net van de groothandel mistlampen, nieuwe bougies en een bougiesleutel binnen gekregen. Gisterenavond heb ik de bougies vervangen door een viertal nieuwe, net als het luchtfilter wat ik nog had liggen van mijn vorige bestelling.
Vandaag, woensdag heb ik mij ontfermd over de mistlampen.
Leuk spul uit Italië, bestel je een set, krijg je er geen moeren bij. Ook leuk is het feit dat de bout die bij de set zit Engels is, en die wordt niet verkocht bij de Gamma.... Heerlijk.
Gelukkig kon ik de oude bouten van de oude mistlampen halen en overzetten. Klaar is kees, het ziet er goed uit!!

Nieuwe 1900 Speedlines

  • 112.700 km

Het klussen gaat gestaag door, zo heb ik vandaag een viertal nieuw gestraalde 1900 Speedlines gehaald, voor 99% strak!!!
Nu nog even slotbouten op de kop tikken en begin volgende week de velgen onder de auto leggen. Foto's volgen.....

Apk

  • 115.150 km

Ik had een beetje twijfels over de punten die begin oktober uit de apk zouden komen. Uiteindelijk viel het redelijk mee, het ging alleen om de vervanging van een aandrijfashoes, c'est tout.
Verder geen punten die een nieuwe apk in de weg zouden staan.
Dus een pak van mijn hart.

Schadeherstel & wintervoorbereiding

  • 115.448 km

Afgelopen maand oktober niet de beste maand wat betreft "geluk"
Kleine tik gehad voor wat resulteerde in schade aan bumper, motorkap en verlichting.
Inmiddels een nieuw en gespoten motorkap en uitgedeukt zijscherm en nieuwe verlichting. Bumper, origineel is verschrikkelijk duur of is nauwelijks te krijgen dus die komt later.

Voor de kou en "pekel" inzetten net de wintervoorbereidingen getroffen en de motorgezondheid even gecheckt in de garage. Helemaal goed alleen de kat is overleden.
Geen man overboord, staat voor volgend jaar op de planning aangezien de 205 net warm op "poten" binnen staat.
Tot eind maart-begin april.......

Van stal

  • 115.448 km

Na een half jaar en een drukke planning moest ik de GTI maar echt eens weer naar buiten laten.
Dus, accu aan de spanning, bokken onder de auto en... in 1 keer starten!
Helemaal goed.
Voor de eerste keer even 40 minuten rustig rondgereden om te wennen en de dag erna voor onderhoud naar de garage.
kat, lambdasonde, uitlaatrubbers vervangen en olie ververst incl flush en de banden op spanning. Top!
Meteen op zoek gegaan naar andere onderdelen, nieuwe achterbank, benzineslang, voorbumper, verlichting.
Als laatste nieuwe bumperbouten gevonden, de bumper zo goed als gemonteerd, de slot/gat achterklep waterdicht gemaakt.
To do nog naafkappen velgen, waterpomp, distributie en multiriem en stappenmotor

Tot binnenkort

APK 2011

  • 118.200 km

Sinds het zomerklaarmaken van de auto eigenlijk weinig updates. Echter nu met het verstrijken van de 20 jaar in leeftijd van de GTI een mijlpaal naar het klassieker worden.
Volgend jaar wordt het nieuwe wegenbelastingvrije klassiekerrijden door de overheid uiteraard om zeep geholpen....
Ach ja waar was ik, zoals elke oktober APK-maand. Ik voorzag weinig problemen na afgelopen jaar. Helaas meer tegenvallers dan verwacht.
Teveel speling op de fuseekogels, kortom vervangen. Groot nadeel, bij de 205 moet meteen de draagarm vervangen worden aangezien de arm + kogel één geheel is. Kassaping...
Verder remleidingen voor verroest ( raar , maar vorig jaar geen notitie...)
Dat zou het moeten zijn voor dit jaar. Volgend jaar april op de planning, alle riemen,spanrol, waterpomp & koppelingsset. Alvast sparen...
Voor volgende maand, weer eens de stalling opruimen, want uiteraard voordat de 1e sneeuwvlok valt staat ze weer binnen onder een deken..... Tot volgend jaar...

April, de stalling uit dus ( of toch niet, 6 da

  • 119.000 km

Na een krappe 5 maanden is de tijd weer aangebroken om de 205 van stal te halen.
Ik moet zeggen ik begon toch wel erg jeuk te krijgen tijdens die heerlijke zomerse maartweken met een dagelijkse portie zon en die terras-temperatuur en de eerste geweldige (semi)- oldtimers die voor mijn deur langsreden, druk bezig met één van de voorjaarsritten. Voor mij echter tijd en planning ontbraken om de 205 weer uit de stalling te halen.

Afgelopen week was het dan zover, de eerste meters in het nieuwe jaar.
De planning was om hem een dagje naar de garage te brengen voor nieuwe schijven, blokken, distributieriem, spanrol, v-snaar, waterpomp, nieuwe olie ( filter)en boegies. Helaas was het motorruim toch wat krapper dan er verwacht werd, dus die zonnige rit zat er niet meer in. Zojuist mijn eerste echte rit weer gehad, als de goden er mee spelen begon het meteen te regenen!!!!!!
Mag ik weer eens na 5 maanden met smart wachten op de combinatie van prachtig weer en mn GTI????? Blijkbaar niet..
Verder wel tevreden over de nieuwe verrichte werkzaamheden, het rijdt net toch weer even wat lekkerder, maar ja dat mag ook wel voor een weekloon.
UIteraard blijft er werk liggen, dus voor snel staan op de planning, leidingen luchthoorn vernieuwen en hier en daar naar het chassis kijken.

To binnenkort!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.