Peugeot 205 GTI 1.9 (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 GTI 1.9 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 202 km |
KM-stand laatst | 268.000 km |
ERVARINGEN
- 213.000 km
06-09-2008 Op internet kwam ik hem tegen; een 205 1.9GTI in miami blue. Na het zien van deze advertentie was ik meteen verliefd, de volgende dag dus ook meteen naar de louche handelaar gereden waar dat ie stond. Deze handelaar probeerde me nog met allerhande verkoopsmoesjes deze auto te verkopen maar vanaf \'t moment dat ik hem zag wist ik het al: dit wordt mijn auto!
Zo gezegd zo gedaan nog wel even een proefritje gemaakt waarbij ik me vooral kapot heb geïrriteerd aan de idioot overdreven bak herrie die de toenmalige \'sport\'uitlaat produceerde. Goh wat fijn, ik had die hoop ellende van een Slopel Tigra op LPG ingeruild (veel te weinig teruggekregen natuurlijk) en ging dolgelukkig naar huis met eindelijk weer een leeuw in de grille! en wat voor één, mijn droomauto: een 205 1.9 GTI!
Wat een heerlijke auto is dit, nooit heb je het idee dat ie net te langzaam is, nooit heb je het gevoel dat ie niet stuurt zoals je wilt en die sportstoeltjes wat zitten die goed.
Inmiddels heb ik bijna een half jaar met mijn 205 gereden en natuurlijk kom je dan wat mindere dingen tegen. Dit is echter allemaal het gevolg van het stel onverlaten dat eigenaar is geweest van mijn 205 voordat ik de gelukkige was. Zo heeft het blokje wat meer olie nodig dan gebruikelijk is (rijd dat ding toch gewoon netjes warm dan draait ie 5 ton zonder olieverbruik) de idioot overdreven uitlaat die er door de grootste amateur ter wereld onder gelast is (inmiddels is deze verdwenen maar daarbij houdt de ellende niet op want waar is de katalysator gebleven? die auto gaat echt niet harder zonder dat ding!) de stuiterige achteras (omdat iemand dacht dat \'t er wel stoer uitzag om de ophanging 2cm te laten zakken).
Ik ben hard op weg om deze kleine onvolkomendheden weg te poetsen, echter ik ben een arme student dus het moet elke keer weer als een klein projectje benaderd worden. Maar o wat ben ik dolgelukkig met mijn GTI, momenteel rijd ik er dagelijks mee op en neer naar mijn stage (180km per dag) en het is toch elke keer weer een feest om achter het stuur te kruipen. Wat mij betreft gaat mijn GTI nooit meer de deur uit!
10-09-2008 Vanaf nu heb ik foto\'s toegevoegd, dan zie je tenminste waar ik over schrijf. Hartelijk bedankt voor de leuke reacties die ik al gekregen heb, tof om te zien dat er liefhebbers zijn voor de geweldige 205 GTI! En nee 5ton zonder olieverbruik was licht overdreven, ik wilde ermee zeggen dat mijn GTI eigenlijk teveel verbruikt omdat hij in 17 jaar tijd nogal eens mishandeld is geweest.
PROBLEMEN
- 213.000 km
Eigenlijk heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad, het enige wat me mateloos irriteert is dat ik er veel te veel tijd en geld in moet steken om andermans prutswerk teniet te doen. Mensen neem van mij aan door extra plastic en herrie wordt je auto echt niet sneller! (bovendien is de 205 GTI meer dan snel genoeg voor het hedendaagse Nederlandse verkeersbeeld)
Het grootste probleem is het olieverbruik, ik hoop dat het aan de valveseals ligt, en niet aan de zuigerspeling, ik zal dit binnen afzienbare tijd proberen op te lossen.
9-12-08: Een korte update. Inmiddels heeft de gti de kilometerstand van 222.222 gepasseerd en eigenlijk nog steeds zonder al te veel problemen. Het grootste probleem was dat ik strandde naast de A2 midden in de spits.... Uiteindelijk zeer goed geholpen door de wegenwacht. Bleek de ontstekingsmodule kapot te zijn... Verder heeft ie vorige week een setje nieuwe bandjes gekregen, dat levert ineens een bak extra grip op!
Het mooiste resultaat van het laatste garagebezoek is echter dat het olieverbruik een gevolg is van lekke kleprubbers. Compressiemeting was oke, dus geen problemen met de zuigerspeling!
Binnenkort snel aanpakken, dan walmt ie tenminste niet meer als een ouwe diesel.
03-02-09 / 228.430km: Kleprubbers zijn inmiddels vervangen, nu 1000km mee gereden sinds de reparatie en totaal geen olieverbruik. Het probleem is dus opgelost:)
Ervaringen na 2 jaar
- 250.000 km
Inmiddels in 2 jaar tijd 50.000 kilometer gereden met mijn 205 gti. Ondanks dat ik de techniek ondertussen aardig meester ben (door verschillende 'kleine' problemen) ben ik nog steeds zeer tevreden met de kleine 'Peus', het is elke keer weer een feest en een hele beleving om ermee te rijden.
Over de 'kleine' problemen gesproken... Bij de laatste keuring zijn er een aantal zaken aan het licht gekomen waardoor er flink geklust moest worden. Zo bleek door een vroegere aanrijding de linkervoorkant een tik gehad te hebben, dit was echter volledig 'professioneel' opgelost door de wielkast vol met plamuur te smeren waar inmiddels de roest onder vandaan kwam kruipen. Waarschijnlijk was de kromme achteras ook een gevolg van deze schade, daardoor was er hierop een flinke speling ontstaan, eveneens afkeurpunt. Na montage van een gebruikte nieuwe achteras was ook dit probleem getackeld. Eveneens had het linkerachterwiel vrijwel geen remwerking, dit bleek door een verstopte remleiding te komen, vrij simpel te verhelpen met een beetje nieuwe remvloeistof en het doorblazen van de remleiding.
Na deze reparaties werd de inmiddels 19 jaar oude 205 goedgekeurd!
Sinds kort heeft het volgende probleem zich helaas weer aangekondigd. Op de rechter spoorstang zit aan de kant van het stuurhuis een flinke speling waardoor het stuurplezier behoorlijk bedorven wordt, ook bij oneffen wegdek is er een luid geklapper hoorbaar vanuit het rechtervoorwiel. Dit is hoogst irritant en gevaarlijk, dus ik zal dit snel op moeten lossen door het plaatsen van een nieuwe spoorstang.
Ondanks al deze narigheden overwint het plezier van het rijden met de 205 nog steeds de problemen, ik voorzie hierin ook geen verandering. Hij heeft zelfs een circuitdag overleefd op het circuit van Assen. Wat een feest is dat om met een originele 205 gti over een circuit te mogen sturen, vooral korte bochten waarvoor flink geremd moet worden zijn ontzettend uitdagend!
Al met al rij ik ook na 2 jaar nog steeds met veel trots en plezier met deze auto, en mensen die gereageerd hebben op deze review heel erg bedankt, erg leuke reacties!
Een tragisch verhaal
- 268.000 km
Na lange tijd ben ik mijn review weer eens tegen gekomen.
Helaas heeft mijn geliefde 205 GTI al zo'n ruime 2 jaar niet meer gereden.
Als volgt de oorzaak;
Tijdens een normaal ritje over de A2 richting Eindhoven gebeurde me ter hoogte van Zaltbommel hetgeen wat elke auto 1000x in zijn leven meemaakt en 999x goed gaat. Dit was helaas die ene keer. Er komt zonder reden vanuit het niets een 'medeweggebruiker' van de rechter baan naar de middelste baan, precies de plek waar ik me heerlijk cruisend in mijn 205 GTI bevond. Tijdens mijn uitwijk manoeuvre heb ik ontdekt dat alle verhalen over een plotseling uitbrekende achterkant echt waar zijn… De eerste zwaai werd nog door me opgevangen, echter de gevreesde tweede slinger was onoverkomelijk. Gevolg: een hele mooie blauwe 205 GTI met zijn neusje in de zijkant van een Citroen C5 met daarin een op leeftijd zijnde dame die prompt beweert 'altijd haar richtingaanwijzer te gebruiken als ze van baan wisselt'…
Mijn geliefde en gekoesterde 205 GTI lag ineens in de 'puinpoeier', hoogst verbaasd was ik dan ook dat de deur van de passagierszijde nog opende (overigens de plek waar mijn vriendin zich bevond op het moment van de touche) Uiteindelijk blijkt het volledige neusje krom te zijn, inclusief bijbehorende plaatschade. 205 GTI economisch total-loss verklaard, maar…. nog steeds in mijn bezit, blokje loopt nog als een zonnetje en het enige wat er uit lekt is diezelfde incidentele drup olie welke reeds eerder al verloren werd. (laten we het maar de ongemakken van een ouder wordende prostaat noemen)
Gezien mijn eerder omschreven verbondenheid met dit karaktervolle, inmiddels semi klassieke, autootje, heb ik direct na de crash het idee opgevat om ervoor te zorgen dat mijn geliefde 205 ooit weer in zijn volle glorie over het Nederlandse asfalt zal sturen.
Al met al een hoop wilde plannen waarvan tot op heden nog niets in praktijk is gebracht, ik hoop echter binnen nu en 1 jaar de eerste vorderingen van het '205 GTI reanimatieproject' op deze review te kunnen plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.