Peugeot 205 GTI 1.9 (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 GTI 1.9 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 103.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Er is altijd wel iets mis mee, het rammelt en het kraakt, vering is ver te zoeken en je zeult je een breuk als je gaat inparkeren. Maar oh, oh, oh, wat een lol om in te rijden! Want het stuurt als een kart, het trekt als een leeuw (uiteraard!) en het is een fantastische wagen om te zien! Heerlijk!
Deze auto is mijn eerste eigen auto. En meteen maar goed aangepakt dus. Ik heb dit exemplaar in 2001 gekocht van de eerste eigenaar, in geheel origenele staat, altijd in onderhoud geweest bij de plaatselijke Peugeotdealer. Wel zo prettig bij een tweedehands GTi’tje natuurlijk.
In 5 jaar tijd heb ik er zo’n 80.000km mee gereden. In die periode heb ik een aantal keer langs de kant van de weg gestaan. En altijd met elektrische problemen. Kapotte accu, kapotte koolborstels in de dynamo en daarna een definitief kapotte dynamo.
Daarnaast vergde het onderhoud jaarlijks vaak een bedrag van rond de 600 euro. Er viel altijd wel wat te vervangen en de onderdelen van een GTi zijn niet zo goedkoop. Daarbij komt dat je een mooi poosje aan het sleutelen bent, want het zit flink volgebouwd onder de kap.
Afgelopen jaar heeft de auto vol water gestaan wegens een niet goed werkend rubber rond de achterklep. Helaas liep het water overal keurig achterlangs en voelde ik pas letterlijk nattigheid toen ik op de achterbank ging zitten. Het hele interieur losgehad om het water dat tot in de bestuurderskuip bleek te staan weg te krijgen. En een nieuw rubber voor de achterklep natuurlijk...
Olie verbruiken doet ie nog steeds nauwelijks, ik schat niet meer dan een liter per 10.000km. Het brandstofverbruik is mij erg meegevallen. Ik rijdt meestal rond de 1:12, zelfs 1:14 als ik echt m’n best doe. Bij lekker doorrijden liep het verbruik op tot 1:9, hoger is het nooit geworden.
Verder is het harde Utrechtse buitenleven hem met regelmaat slecht bevallen. Gestolen kentekenplaat (fijn, een 1’tje rijker), een kapot gereden spiegel, een ingeslagen achterste zijruit, een hoop afdrukken van deuren in het extreem slappe plaatwerk, en als klapper een dikke Mercedes-taxi die mijn arme wagentje midden in de nacht bij het achteruit rijden niet geparkeerd zag staan. Resultaat, een nieuwe rechtervoorkant t.w.v. 1600 euro, geheel vergoed door de verzekering van de taxi en netjes gerepareerd door het schadebedrijf. Sinds die tijd is de auto rechtsvoor rood en voor de rest oranje. Mooier is ie er niet van geworden.
Inmiddels ben ik toegetreden tot het leaserijdersvolk, maar afstand van m’n GTi heb ik niet kunnen doen. De wagen is geschorst en bij mijn ouders in de garage gestald. Over een paar jaar, als ie twintig wordt, ga ik hem helemaal opknappen. De auto heb ik altijd origineel gehouden, dus dat scheelt een hoop werk. Maar aan een nieuwe laklaag is de inmiddels oranje in plaats van rode auto zeker toe. En die gaat ie krijgen! Ik geloof niet dat ik hem ooit nog weg doe!
PROBLEMEN
Heel veel regulier onderhoud, en onder meer
- Klepseals
- Accu
- Startmotor
- Dynamo
- Alle delen van de uitlaat
- Schokdempers achter
- 4 nieuwe banden
- Radiateur
- Rubbers rond de achterklep
- etc
- etc
- ...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.