Peugeot 205 GTI 1.9 (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 GTI 1.9 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 151.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen ik mijn rijbewijs kreeg, kocht ik eerst een Opel Kadett 1.6, welke nog best wel snel was met zijn 4 bak.
Nadat hij afgekeurd werd, moesten we op zoek naar een auto. Een vriend van me had zijn 88er te koop staan en hij had hem al 3 jaar in bezit. Ik was altijd al wel verliefd op de GTi, maar nadat ik hem voor 2 dagen mocht lenen om ermee proef te rijden, was ik helemaal verkocht. Dit is DE GTi aller tijden (volgens een gerenomeerd Engels autoblad, Practical Classics Juni 2003). In 2002 heb ik mijn tweede gekocht. De 88er rijdt nog steeds (mijn vriendin rijdt erin) en met 230k op de klok, loopt het beestje als een trein. En dat voor een GTi.
De wegligging is super, maar het blijft wel afhankelijk van hoe de rijstijl van de vorige eigenaar was en hoe netjes hij zijn wagen heeft onderhouden. De achteras van een 205 GTi, is dankzij een sportieve rijstijl, vaak na 10 jaar rot. Een nieuwe kost veel geld. Dankzij de stugge vering, heb je niet echt een lekkere rit als je veel in steden/wijken rijdt met al die drempels.
De power van de motor is gewoonweg verbluffend. Als chauffeur rij ik overdags vaak op trage bestelbussen/vrachtwagens, maar als ik klaar ben met mijn werk, dan stap ik in mijn auto en verbaas me elke keer weer wat een capaciteit mijn motor geeft. Als een kart autootje zoef ik over de weg.
De motor heeft uiteraard zijn verzorging nodig en vooral na 14/15 jaartjes.
De look van de auto blijft me soms nog steeds verbazen. Het is een oud model, maar toch straalt hij nog zijn eigentijdse look uit. Lekker agressief. Met de juiste verzorging aan de buitenkant is het een auto waarmee je nog gezien mag worden. Sterker nog, het blijft een auto waarbij mensen de zenuwen van in hun voeten krijgen bij het stoplicht. Menig TDi´s mogen nog steeds de achterkant van een 205 GTi aanschouwen. Ondanks de enorme koppel die een TDi van tegenwoordig heeft.
PROBLEMEN
Een oude auto heeft altijd problemen. Daar moet je sowieso rekening mee houden. De meeste problemen zijn toch wel de achteras, electrische ramen, aandrijfassen, vastzittende remklauwen en lagers die eruit lopen.
Bedenk dus goed als je een 205 GTi wilt kopen of je wel de puf hebt om aan je auto te sleutelen. Een liefhebber zal veel plezier aan deze auto hebben, temeer omdat het een auto is die wilt werken voor zijn baasje. Met de juiste aandacht heb je nog jaren plezier van deze auto. En pas wanneer je er eentje hebt, zie je met hoevelen we nog op de weg zitten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.