Peugeot 205 Génération 1.8 D (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 Génération 1.8 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 1997 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Voor mijn gevoel in de diesel uitvoering één van de beste auto’s die Peugeot ooit gemaakt heeft. Betrouwbaar, vlot, praktisch, zuinig, comfortabel en technisch onverwoestbaar. Ondanks de hoge km. stand (345.000) werkt alles nog goed, motor, versnellingsbak, koppeling, onderstel en zelfs een deel van de uitlaat is nog origineel en nooit vervangen. De auto krijgt elke 10.000 km. verse olie en eens in de 30/40.000 km. een grote beurt. Gewassen is hij nog nooit, dus het ziet er niet uit, maar roesten doet hij ook niet.
VOORDELEN:
-Betrouwbaar; loopt altijd en heeft mij in al die kilometers nooit in de steek gelaten. Er zit natuurlijk ook weinig elektonica in en dat scheelt.
-Zuinig; makkelijk 1:19/1:20, en daar hoef je je niet voor in te houden.
-Kosten; voordelig in omnderhoud, er gaat bijna niets aan kapot. De belasting is ook relatief voordeling omdat hij op papier toevallig net 849kg. weegt, in werkelijkheid is dat wel iets meer trouwens.
-Wegligging; uitstekende bochtvastheid, bij lage snelheden in korte bochten wat onderstuur door het zware diesel blok, maar bijzonder goede stabiliteit en koersvastheid op hogere snelheid, ook bij sterke zijwind. Dit laatste is bijvoorbeeld beter dan bij de 307 waar ook ik wel eens in rij.
-Besturing; zwaar bij parkeren, maar zeer precies,nauwkeurig en rustig en bovendien solide op hogere snelheid.
-Trekkracht; de motor heeft maar 60pk, maar in het dagelijks verkeer merk je daar weinig van door de behoorlijke trekkracht bij lage toeren.
-Comfort; goede vering en demping, rustig lopende motor.
-Ruimte; efficient en praktisch ingedeeld met veel ruimte voor zijn lengte. Veel moderne autos kunnen hier nog iets van leren (inclusief de 206 en 207)
NADELEN:
-De stoelen zijn niet geweldig, te weinig steun in de rug, het went wel trouwens.
-De besturing is zwaar bij lage snelheden, voor mij overigens niet zo’n punt.
-RAMMELS,PIEPJES,KRAAKJES. De auto piept en kraakt zoals een echte Franse auto betaamt. Het interieur is gemaakt van het allergoedkoopste soort plastic, waarbij alles ook nog eens t.o.v. elkaar beweegt. Daar komen de meeste kraakjes dus vandaan.
Alles blijft echter werken, echt Frans dus. Op een slechte weg op lage snelheid, heb je het idee dat de hele auto uit elkaar valt, maar dat is niet het geval want hij doet dit al jaren.
PROBLEMEN
Veel problemen zijn er niet geweest. Bij het normale onderhoud is 1x de accu vervangen (230.000), 2x de distributieriem (120.000/240.000), 2x de schijven voor, 1x het achterste deel van de uitlaat (260.000), 1x de achterremkabels incl. de revisie van de achter trommelremmen (240.000), en verder alleen lampjes, ruitenwissers, banden en vloeistoffen. De uitlaat is dus nog deels origineel, de koppeling en de schokdempers bijvoorbeeld ook. Deze laatste beginnen nu wel wat zompig te worden, ze lekken echter nog niet.
Zwak punt is alleen de radiator. Deze is al twee keer vervangen (precies bij 120.000 en 240.000), ik ben benieuwd of de laatste het langer uithoud. Daarnaast heb ik na een jaar water in de kofferbak gehad. Na lang zoeken door mijzelf en de garage bleek het bij het slot/handgreep naar binnen te komen, ik had inmiddels al een dijkje van siliconenkit gemaakt wat ook hielp (hollanders hé). Daarnaast sstond de auto bij aflevering op Pirelli’s, en deze veroorzaakten irritante trillingen tussen 110 en 130 km/u, omdat ze niet rond waren. Na een maand zijn er toen onder garantie Michelins onder gekomen en was het probleem opgelost.
Kortom, ik hoop dat hij het nog even uithoudt, en het lijkt erop dat dat gaat lukken. Volgens mijn (Toyota!)garage moet 500.000 haalbaar zijn. We zien het wel, de afschrijving is toch al nul.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.