Peugeot 205 Génération 1.4i (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 Génération 1.4i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 171.000 km |
KM-stand laatst | 182.000 km |
Toch leuk zo een 205
- 176.000 km
Na mijn 206 wou ik geen Franse auto meer. Tsja en dan rijd je tijdelijk in een 205 en wil je er ook eentje...
Toen mijn huidige auto naar de garage was, kreeg ik een leen autotje. Een oud 205'je met 269.000 km op de teller met 1.1. motor. Wat vond ik dat toch een leuk autotje om te rijden. Redelijk fel schuurbakkie.
Daarna eens op marktplaats gekeken. Een 205 leek mij toch wel leuk, gewoon voor erbij. Het kost verder niks en kon ik weer een beetje knutselen. Al snel kwam ik een donker blauwe Generation tegen op marktplaats. Dit nog aardig in de buurt ook. Na flink afdingen zou ik hem voor een paar honderd euro mogen hebben.
Toen kijken en een testritje gemaakt.
Hij reed prima en starte goed, motor liep goed. Geen gekke dingen zo snel kunnen vinden. Ook volledig dealer onderhouden met alle boekjes erbij. Er stond 171.000 km op de teller en hij was van juni 1998. APK nog tot april 2011. Paar zeer kleine deukjes rond om. Toen besloten hem te kopen. Dit is december 2010.
Meteen de dagen erna wat zitten knutselen. Makkelijke dingen zelf gedaan. Eind december heb ik dit gedaan:
- nieuwe olie + filter.
- nieuwe versnellingsbak olie.
- nieuwe koelvloeistof.
- nieuwe bougies.
- nieuw benzinefilter
- 2 zgan banden gehaald op de sloop (iets kleiner dan standaard 165/65/13.
- klein roestpuntje behandeld rechtsachter bij achterlicht.
Alles bij elkaar kostte me dit 130 euro ( met dank aan de Action voor de olie en koelvloeistof).
Nu de auto zelf.
Wat is hij heerlijk fel zeg met die 1.4 motor. Daar maak ik dan ook graag gebruik van. Het lekkerste is tot 80 in zijn 2 en 120 in zijn 3. Dan gaat hij echt goed. Ook ligt zijn top op de teller op 190 km/uur. Verder gaat de teller niet. Op de GPS kwam ik tot 183/184 km/uur. Een keer heb ik dit getest met lichte meewind.
Auto heeft veel comfort en goede veering. Auto stuurt lekker licht (zit stuurbekrachtiging op). Alles werkt verder in de auto.
Enige nadeel vind ik de stoelen. Heerlijk zacht op de korte afstanden, maar als je er langer inzit (meer dan 50 km) dan voel ik me rug. Mijn vriendin had dezelfde klachten.
Ook zeer goed benzineverbruik. Ik heb hem nog nooit onder de 1 op 15 gekregen. De meeste tanks gaan 1 op 16.5-17. 1 keer een uitschieter gehad naar 1 op 21.3. Dit laatste waren 2 ritten van ieder 170 km over alleen maar 80 en 100 km wegen in Belgie.
Maart 2011.
Inmiddels gebruik ik deze auto voor woon werkverkeer. Elke dagen 25 km enkele reis waarvan het meeste snelweg. In 3 maanden toch 5000 km gereden met de auto. Hier is de auto prima geschikt voor. Mijn Seat Ibiza gebruiken we meer voor de langere afstanden in bijvoorbeeld het weekend. Dit vanwege de (te) zachte stoelen.
APK:
De auto is ook voor APK geweest. Hier kwamen enkele dingen naar voren.
- as hoes rechtsvoor kapot.
- draagarm linksvoor niet goed (sloop exemplaar op gegaan).
- remcilinder lekte rechtsachter een klein beetje.
Incl APK heeft me dit 300 euro gekost.
Voor de rest was de auto prima in orde werd er verteld.
Verkocht
- 182.000 km
In oktober 2011 heb ik deze auto weer verkocht. De reden was dat ik er nog weinig gebruik van maakte.
De auto stond de laatste tijd soms wel 2 weken stil voor de deur. Eigenlijk zonde dus.
Omdat ik naast deze auto ook weer een nieuwe duurdere Audi had gekocht was het tijd iemand anders er gelukkig mee te maken.
Ik blijf positief terug kijken op deze auto. Vermoedelijk zullen ze nu snel uit het straatbeeld gaan verdwijnen aangezien ze al 14 jaar niet meer gemaakt worden. Toch blijft het vooral een zeer leuke beginners auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.