Peugeot 205 Génération 1.4i (1997)
autoreview










Signalement
Uitvoering | 205 Génération 1.4i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 178.000 km |
KM-stand laatst | 198.000 km |
205, daadwerkelijk 'n sterk nummer
- 178.000 km
Als kind had ik al een onbewuste zwak voor de 205. Die blokkerige voorkant, de zwarte plastic kapjes op 't achterpaneel trokken altijd mijn aandacht.
Tegen mijn hart in, en om mijn 205 rijdende kameraden dwars te liggen, kocht ik toch een 106. Totdat ik deze rode (en vaal oranje/roze) 205 op marktplaats zag staan. GTI velgen? 1km bij mij vandaan? Toch maar even kijken.
En och, wat ging dat snel. Voordat ik het wist was ie in mijn bezit, en kon ik meteen de rit van 50km naar school maken. Blèrend over de Veluwe. Zonder einddemper (want die hing eraf bij aankoop) reed ik met een grote grijns rond. Zelfs nog een duimpje gekregen van een politie agent die het lawaai kennelijk acceptabel vond. Na een week snelweg was de lol er weer vanaf, en heb ik een nieuwe gemonteerd.
Dom genoeg had ik voor de APK wat dingen gedaan die niet bepaald prioriteit hadden. De oude (maar zo goed als nieuwe) JVC radio van mijn vader MK2 VW gti gemonteerd, nieuwe speakers en een ander stuur (het standaard stuur van de Generation is spuuglelijk).
En toen de APK, en voor 335 euro was ik weer voorzien. Nieuwe (koperen) remleidingen, een stofhoesje en wat ander klein grut maakte het totaal redelijk voordelig.
Tot nu toe viel het me allemaal mee, maar er zijn grootste plannen en dromen die nog werkelijkheid moeten worden.
Poor man's GTI
- 192.000 km
Daar zijn we weer! Een halfjaar verder van de APK, en sindsdien wat kwaaltjes opgelost (of bijna opgelost), en wat nodige upgrades gedaan.
Kwaal 1: Soms liep het arme 1.4tje erg onregelmatig. Na wat speuren bleek het een lekke karterventalitie. Nieuw slangetje er tussen, en voila, probleem opgelost.
Kwaal 2: Tegen de 120 km/u begon het beestje aardig te trillen, en sinds ik graag een beetje vaart houd, moest dit gefikst worden. Na wat voelen, was het duidelijk dat de achterbanden flink wat cupping hadden. Dit geeft ook meteen een excuus voor het restaureren van de Pepperpots. Voor nu heb ik een setje Michelin Alpin 3's op de kop getikt, voor 50 knaken. Een goede deal, vind ik zelf.
Dan, om eindelijk in te haken op "poor man's GTI':
Upgrade 1: Koni Yellow schokdempers voor. Ik had eigenlijk helemaal geen geld, maarja. Een setje goede schokdempers voor 250 euro kon ik niet afslaan. Inclusief 35mm verlaging. Aangezien de vooras normaal op stelten staat, was deze verlaging zeer welkom. Al met al staat het nog vrij burgerlijk, en het rijgedrag is drastisch verbeterd.
Upgrade 2: Het standaard dempertje zag er naar mijn mening erg knullig uit. Gelukkig kwam ik een mooie Supersprint demper tegen op Marktplaats, een lekker subtiele brom, met een mooi, schuin uitstekend sierstukje.
Upgrade 3: Rubber dakspoiler (die ik stom genoeg heb bevestigd met witte Sikkaflex). Gelukkig is de achterklep toe aan een opfrisbeurt, omdat de blanke lak volledig loslaat. Misschien even naar Ome Wilfred in Lutten voor een nieuwe.
Upgrade 4: GTI/Rallye voorspoiler. Ik kon het niet laten, de standaard voorspoiler heeft zeker iets, maar ik wil toch dat het beestje een fellere uitstraling heeft. Op zijn hoogst wil ik de achterbumper nog vervangen met een GTI exemplaar, bredere kappen zullen er alleen uit noodzaak komen (Om 205mm banden eronder te proppen, maar dat zal nog even duren).
Tenslotte; er staat voor de Peu nog flink wat op de planning deze winter. De afgelopen maanden heb ik namelijk een behoorlijk aantal onderdeeltjes verzameld. Een setje nieuwe schijven, met EBC Greenstuff blokjes, en een Pro-kit voor de trommels achter, nieuwe oliefilter, nieuwe brandstoffilter, nieuwe klepdekselpakking en een bijbehorende bus verf. Ook de middenpijp en katalysator zijn aan vervanging toe, maar tenzij het problemen geeft, lossen we dat voor de APK wel op.
Vervang je distributie bijtijds
- 197.000 km
Ik heb iets doms gedaan, of nou ja, ik heb eerder iets slims niet gedaan. Het verhaal gaat als volgt: de distributieriem viel nog binnen de toegestane kilometrage, maar zat er wel aan te komen. En aangezien ook wat andere dingen wou aanpakken (koppakking, draagarmen en wat upgrades) moest er een auto bij. Dit had ik gepland voor eind januari.
En toen sloeg het noodlot toe. Rustig tuffend over de Jachtlaan in Apeldoorn was het opeens heel snel klaar.
En nu? We hadden het plan om op vakantie te gaan naar de Franse Alpen met 2 205'jes. Voorlopig stond mijn geliefde Peugeot echter even stil naast zijn toekomstige donor. Een stotterende en bokkende Generation. Wordt vervolgd.
Motorblok wissel en APK #2
- 197.500 km
Eerlijk is eerlijk, ik ben een heuze procrastineerbeer. De Peug stond al maanden stil, en die vakantie? Die kwam toch eng dichtbij.
En er was nog meer dan genoeg werk te doen. Prio één, een nieuw blok. Over een paar dagen verspreid hebben we deze omgewisseld. Ook waren nieuwe banden, een flinke beurt, een hoop nieuwe sensoren en een nieuwe APK nog nodig.
Nieuwe sensoren? Waarom dat dan? Nou, dat zal ik u haarfijn uit de doeken doen. Onze donorauto had namelijk een issue: horten en stoten. Niet erg genoeg om ons te verhinderen om ermee te rijden (we hebben de donor namelijk zelfs 200km verderop rijdend opgehaald). Maar, wel heel irritant.
En dan de APK. Wat kleine dingen, een wiellager die er net niet doorkwam, en een VEEL te hoge CO. Shit, die laatste is wel vervelend. De uitlaat op alle koppelingen dichtgemaakt met cement, en toch maar de APK wat verder weg gepland, en er over de snelweg in de 3e versnelling naartoe gereden.
En toen, een verse APK was een succes!
Ik hoor u denken, mooi, ruim voor de vakantie een nieuwe apk, scheelt een hoop stress.
Nou, die APK? Twee hele dagen voor de vertrekdatum. Heel veel stress dus, wat het achteraf stiekem toch een beetje leuk maakte.
Op avontuur!!!!
- 198.000 km
Oei, spannend. Nog nauwelijks kunnen proefrijden, en toch erop wagen dat alles goed is. Om 4:00 's ochtends gingen we dan, op avontuur naar de Franse Alpen.
Dat ging allemaal best prima, op een kapotte koelvin schakelaar van mijn reispartner na. Die had ik gelukkig extra mee.
Tot het allemaal mis ging in Noord Frankrijk. Schijnbaar was de koelte van de ochtend in Nederland en België cruciaal voor ons stotterloze bestaan, daarover later meer.
Dus, tevergeefs ff afkoelen bij een pomp, opnieuw proberen, opgeven en een Franse berger bellen. Nou, die wist het meteen! Brandstoffilter. Nou niet dus, maar omdat de auto 3/4 uur was afgekoeld, ging het weer een poosje goed, tot het weer begon. Toch maar een hotel. Had die berger dan gelijk? Zit dat nieuwe filter dan nu weer vol troep? Na een snelle check was de brandstof hartstikke schoon. Bougies? Beetje vies, maar waarschijnlijk als gevolg, niet als oorzaak. Ook een goede vonk. Alle sensoren had ik vervangen, toch? Kan het dus niet zien (toch?).
Alle checks die ik in mijn gelimiteerde arsenaal heb boden geen diagnose. Toch maar de wegenwacht bellen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.