Peugeot 205 Forever 1.1i (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 Forever 1.1i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 107.629 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
"Peugeot 205, 1.1 liter, €1100." Met dit smsje van mijn vader toen ik in het gemeentehuis was voor weetikveelwatdatnuweerwas begon het allemaal. Oorspronkelijk had ik op een iets grotere auto gemikt, maar kom. Ik had nog maar net mijn voorlopig rijbewijs en ik wou zo snel mogelijk iets om mee te bollen. De prijs is nog gestegen met €100 euro nadat enkele onderdelen verwisseld en hersteld werden. Veel boeide het me niet. De kosten werden gedeeld met mijn jongere broer die zijn voorlopig rijbewijs nog moest halen.
In de garage zag ze er niet bepaald stralend uit, maar al bij al viel ze nog goed mee. Ik werd er pas echt warm voor toen ik ze enkele weken later mocht gaan halen. De garagist startte de motor en al snel vielen er uitspraken als "amai, daar komt nogal wat klank uit?!" Heerlijk.
Mijn eerste rit begon die avond met mijn vader naast mij op een industrieterrein. Het was niet mijn eerste keer dat ik met een auto reed, maar het was wel mijn eerste ervaring met zo'n licht autootje met een benzinemotor. Zo'n gevoelig gaspedaal! Het maken van konijnensprongen en stilvallen werden al snel twee van mijn meest gevreesde handelingen. En door het mankeren van allerlei elektronische snufjes voerde het karretje alles zeer nauwkeurig uit wat ik hem beviel: (per ongeluk) optrekken met gierende banden, remsporen achterlaten en zwaar overhellen in bochten. Dankzij de zachte veringen rijdt de 205 heel comfortabel, maar een zicht zou het niet zijn, wordt er wel eens beweerd. (Vooral als ze volgeladen is.)
Maar ondertussen zijn we al een dik jaar verder. Mijn definitief rijbewijs heb ik na 2 maanden oefenen van de eerste keer gehaald en ik heb al heel wat kilometers achter de rug. Rijden met de 205 blijft bij elke rit een feest. Snel optrekken moet je er niet van verwachten (en komt zelfs redelijk vernederend over als je het toch probeert), maar qua wegligging doet ze niet onder voor het gevaarte van de 21ste eeuw. Zoals ik al zei is door het ontbreken van elektronische hulp en stuurbekrachtiging het rijden puur en heel direct. Enkel is parkeren tussen twee auto's zonder stuurbekrachtiging een echte hel, vooral in de zomer. Douchen na een dergelijke handeling is aanbevolen.
Om nog wat verder te gaan op de minpunten: het rempedaal voelt in het begin nogal licht aan. Pas wanneer die bijna volledig is ingedrukt, begint ze pas echt te remmen. En als je dan een tikkeltje te ver drukt, dan mag je rekenen op een hels gehuil van de banden. (Mijn nickname is er lichtjes op gebaseerd.)
Ik weet niet of het de bedoeling was om chauffeurs te misleiden, maar de snelheidsteller is verkeerd geijkt waardoor je altijd 10km/u trager gaat dan dat er op de teller staat.
En verder hebben we nog de piepjes en de kraakjes die je kan verwachten van een 205je. Maar ach, dan merk je tenminste dat je aan het rijden bent, vooral als je op een weg van kasseien rijdt. Elke keer weer een zucht van opluchting en vreugde dat je nog leeft als je de overkant hebt bereikt.
En als laatste: het verbruik van zo'n klein autootje vind ik persoonlijk vrij hoog. En nochtans mijn rijstijl valt niet te vergelijken met dat van dat macho-gespuis met een teveel aan testosteron, maar met een tekort aan jeweetwelwat. Maar gelukkig compenseert het goedkope onderhoud dit.
Om even kort samen te vatten: de Peugeot 205 1.1 Forever is een lieftallig autootje waar je van moet houden. Buiten de kleine minpuntjes zoals het ontbreken van vermogen en remkracht, valt er niet veel slechts over te zeggen. Het is een autootje waarin je echt voelt dat je zo snel gaat als er op de teller staat (nadat je er 10 km/u hebt bijgeteld door de verkeerde ijking). En je hebt elektrische ruiten!! Hoe geweldig is dat?! Ik ben er alvast op verliefd geworden en ik hoop er nog lang mee te rijden. En als ze ooit de geest geeft, dan hoop ik ergens een GTi'tje te vinden. :)
PROBLEMEN
Echt veel problemen heb ik nog niet gehad, enkel wat narigheidjes te wijten aan haar ouderdom.
- Het schuifdak lekt aan het klepje dat je naar beneden moet plooien om het dak te openen. (Dit is vorig jaar hersteld geweest, maar het lekt sinds kort weer.)
- Het achterste venstertje aan de rechterkant durft ook wel eens lekken.
- De remblokken zijn in december 2007 vervangen omdat het rempedaal durfde blijven steken. Het blokkerende rempedaal is ondertussen ook opgelost.
- Het mechanisme in het schuifdak durft wel eens rammelen.
- Een gescheurde stofhoes aan het linkervoorwiel zorgde ervoor dat ze niet van de eerste keer door de keuring kon.
En nog een probleempje dat te wijten was aan de garagist: door het installeren van een radio/cassettespeler (yeah, lekker retro) is de zekering van de dashboardverlichting en de standlichten kapot gegaan. Na een dagje doorgebracht te hebben bij de garagist (man man, wat een werktempo… :P ) is ook dit probleem verholpen.
En het blutsje achteraan en de krasjes op de motorkap kreeg ik er standaard bij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.