Peugeot 205 Forever 1.1i (1994)

autoreview

Peugeot 205 Forever 1.1i (1994)
Peugeot 205 Forever 1.1i (1994)Peugeot 205 Forever 1.1i (1994)Peugeot 205 Forever 1.1i (1994)Peugeot 205 Forever 1.1i (1994)Peugeot 205 Forever 1.1i (1994)

Signalement

Uitvoering205 Forever 1.1i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf141.000 km
KM-stand laatst193.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste kilomteters

  • 143.500 km

Op 10 oktober '19 was het ei-de-lijk zover:
het kopen van m'n eerste auto. Niet dat ik er objectief gezien een nodig had, aangezien ik nog op de middelbare zit, en op fietsafstand van m'n aanstaande universiteit woon, ma soit. Ik wilde, nee, moèst een auto.

En een auto in het bijzonder die er voor mij uitsprong was de 'sacré numéro', het 205-je. Op vakanties in Frankrijk raakte ik eraan verslingerd, en -gelukkig- bleken die franse koekblikjes ook nog gewoon goed te zijn.
In ieder geval: goed waar het telt.

Ik heb-'m nu zo'n vier maanden, en sinds ik mijn roze pasje heb rijd ik er eindelijk ook zèlf in. Dit valt dan op:

Allereerst is de overzichtelijkheid van de auto een pluspunt. Hij is ontzettend hoekig, en de raampartij imiteert een kas uit het westland, dus je ziet alles.
Zeker vergeleken bij de V60 van mijn ouders, de A3 van mijn oom en mijn Golf lesauto is de auto erg goed te plaatsen.

Wat ook in het oog springt, is hoe weinig deze auto's roesten. Daar staan ze ook om bekend, maar het fijn om bevestigd te zien dat alles na 26 jaar nog steeds keihard is.

Wat wèl even wennen is, is het geluid. Goed, het is een a-klasse hatchback die nieuw zo'n 24.000 gulden ( 11-12.000 euro's dus) kostte, dus dat is te verwachten. Je went er ook aan, maar veel harder dan 110 moet je niet willen rijden, ook gezien het verbruik. Dan moet het 60 pk motortje er wel erg hard aan sleuren.

Verder is iedereen die erin rijdt onder de indruk van het comfort; de stoelen (met velours!) zijn boterzacht, en de vering is op z'n Frans, behoorlijk zacht. Voordeel is dat het chassis nooit harde klappen krijgt, maar het nadeel is dat hij meer overhelt dan ik gewend ben- een klaverblad is een 'ervaring'.

Als gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het interieur wel lichtjaren ver van nu verwijderd is. De binnenpanelen achter zijn een beetje vervormd van de leeftijd, en de ventilatieknoppen hebben een eigen karakter.

Nog een praktische noot; de kosten. De verzekering en wegenbelasting zij peanuts ( 62,- per kwartaal aan MRB), en het verbruik is acceptabel. Ik heb met 90 km binnendoor en 290 snelwegkilometers tot nu toe 1:16 gekregen, maar dat moet nog wel beter kunnen als je op zomerbanden rijdt als het niet stormt. Wel moet je erop letten dat je premiumbenzine tankt, de nieuwe E10 vreet de leidingen op van auto's van voor 2000.

Maar ik kan 'm echt van harte aanraden als aanstaande klassieker of als stadsauto ( mits je sterke armen hebt, stuurbekrachtiging hoort er niet bij) Ik heb 'm als eerste auto en ben -als het even meezit- van plan 'm altijd te houden. Ik houd jullie op de hoogte.

Apk, roest, en klusjes

  • 143.604 km

Tijd voor een update! Ik heb er da laatste tijd af en aan mee gereden, voornamelijk voor wandelingen ( en rijoefening natuurlijk). Hij start altijd snel, en ik begin gelukkig ook een beetje handig te worden met de hakerige bak, die vooral moeilijk in z'n 'arrière' is te krijgen. Daarvoor is het een kwestie van goed, krachtig mikken, en héél rustig 'voelen'aan de koppeling of-'ie de achteruit heeft gepakt.
Ik ban afgelopen week naar de garage geweest om er vroeg bij te zijn voor de APK, om niet in de rats te komen als er wat aan moest gebeuren.
gelukkig was er niks ergs, maar wel een paar vervelende dingetjes:
1-Fuseekogel L en stuurhuishoes lekken
2-achterlampjes branden ongelijk helder
3-passagiersstoel had een losse bout
4-ruitensproeier vóór werkt niet
5-accu zat wat los
6-chassisnummer niet goed leesbaar
7-koplamp rechts niet goed afgesteld (en af te stellen)

Niks ergs, en alles - op de stuurinrichting na- ga ik zelf oplossen.
Vooral het chassisnummer en de koplamp waren onhandig ontworpen:
Het chassisnummer moesten we reconstrueren met een dremel, omdat deze oorspronkelijk op een flinterdun en kwetsbaar stukje metaal was ingeslagen. Vertel het het RDW aar niet verder, maar het is iig gelukt ;)

De koplampversteller was gewoon dom ontworpen: de schroefdraad die de lamp van L naar R moet draaien zit muurvast, en die zou je met een flinterdun stukje ongekookt spaghetti moeten verstellen. Goed, ze hadden niet gedacht dat de auto 26+ jaar mee zou gaan, maar handig is het niet.

Daarnaast heb ik in coronatijd meteen de kans gegrepen om de auto van onder goed te bekijken, en een paar probleemgebieden van de carosserie aan te pakken. De linker- en rechter voorkuipen hadden wat roestplekjes, waar ik met een staalborstel, roestomvormer en tectyl mezelf op uitgeleefd heb. Ook de lak bij de lasnaad van de onderkant van de deur tot het achterwiel is door torsie en leeftijd gewoonlijk te scheuren, dus dat heb ik hopelijk ook (provisorisch, misschien) opgelost. Na de herkeuring meer nieuws!

Een APK rijker

  • 143.688 km

Gelukkig was het gisteren zover, de 205 -die tegenwoordig ook als ''Philippe'' door het leven gaat- was weer veilig bestempeld.
Het bleek nog een hele toer om de verlichting op orde te krijgen: een 98-er Generation van de slooop heeft me het verstelmechanisme, bumperstrip, en rechterkoplamp opgeleverd. De fitting van de halogeenlamp zelf miste een paar tandjes die de boel op z'n plek moesten houden, dus die heb ik maar vervangen voor een veel stevigere en waterdichtere 'nieuwe' koplamp, waar de fitting in vast schroeft. Grappig detail: m'n oude lamp was nog Frans van Valeo, de nieuwe komt uit Taiwan!
Die koplampbehuizing zelf zat met een pin vast het knipperlicht, maar de haak waar die pin in moest vallen, was zó versleten dat de koplamp er bij de eerste hobbel al weer uit lag.

De garage heeft de fusee- en stuurkogelhoezen vervangen, samen wet wat klein spul. De kosten waren ongeveer: 123,82 euro voor de hoezen, 15 voor de koplamp, 6 komma nogwat voor het knipperlicht, 6,82 voor de ruitensproeierpomp, en nog eens 15 voor diverse dingen van de sloop.

De kosten vallen -zeker i.v.m. de Volvo van mijn ouders- ontzettend mee.
Over een paar duizend kilometer preventief de olie, filters, en een paar pakkingen vervangen, en dan is- 'ie weer tip-top. Of in ieder geval qua techniek ;)

meer dan een jaar in bezit, tijd voor een update!

  • 144.500 km

Een nieuw berichtje, dat was weer eens nodig!
Ik heb de 205 nu al weer dik een jaar, en ~2400 km later is hij flink opgeknapt!

Ik heb de laatste tijd meer met 'm gereden, als (semi)dagelijkse auto. Tripje voor marktplaats, in de regen naar colleges, et cetera.
Dat doet-'ie prima, en het verbruik lijdt er ook niet onder.

Het enige 'probleem' wat ik nu heb, is een oud raamrubber dat bij regen wat vocht doorlaat. Daar kan je niks nieuws voor krijgen, dus nu is het op regenachtige, koude dagen de eerste kilometers rijden met half beslagen ruiten.

Omdat de afbladderende blanke laklaag door alle regen met centimeters per dag dan m'n achterklep af kwam zetten besloot ik er iets aan te doen: Ik heb de spuitbus ter had genomen.

De lak was altijd al een doorn in mijn oog, maar nu kwam er bij elke regenbui water ònder de
toplaag te zitten, wat me niet ideaal leek..

Het is niet perfect, maar soit, een echte restauratie krijgt hij over een
paar jaar maar, als ik wat meer budget heb. Dit is meer een preventieve noodactie.

Dus op een donderdagavond heb ik 'Philippe' afgeplakt, opgeschuurd- dat voelt héél erg tegenstrijdig-, en in twee, op sommige plekken drie
lagen afgelakt.
Het resultaat is op sommige plekken echt best goed, maar waar de laatste laag minder dik opgespoten was moet er nog stevig gepolijst worden. Dat komt dit weekend hopelijk!

Hierna heb ik nog en 205-badge aangebracht, dat staat wat beter dan de originele halfvergane stickers.
Op het menu staat nu nog een onderhoudsbeurt, misschien met wat verse versnellingsbakolie, en een oplossing voor dat lichtelijk lekkende klapruitje linksachter. Hoe ik dat ga oplossen, moet ik nog even zien.

Klusartikelen onderweg!

  • 145.150 km

Gelukkig nieuwjaar!
Philippe heeft het vuurwerk zonder kleerscheuren overleefd, godzijdank. Een paar auto's in de buurt waren behoorlijk vernield, dus ik kneep 'm wel een beetje.
Het nieuwe jaar begon voor de 205 met een reportage voor een niet nader genoemd Nederlands autoblad, dat wel vaker lezersauto's in de spotlights zet. Dat was wel weer een gave ervaring, dat gaan we nooit meer vergeten!

Qua onderhoud:
deze maanden gaat er nieuwe olie door de aders vloeien,
krijgt hij nieuwe bougies van Bosch ( die zijn erg vuil, vermoed ik),
worden de schakelstangen vervangen (was nodig ook!),
en haal ik alles in huis om de zwetende versnellingsbak aan te pakken.
Verder heb ik bij Peugeot ook maar geïnvesteerd in isolatiemateriaal.
De 'normale', d.w.z., de niet-GTI'tjes hebben namelijk nauwelijks geluidsisolatie, wat op de autoroute in Frankrijk niet zo prettig is!
De motorkap op schutbord krijgt dan een laag bitumen- hopelijk helpt het.
Totale kosten voor
-4L olie
(van 'L'Aventure Peugeot')
-geluidswering 10,28
-sticker peugeot rally '85 5,-
-diverse onderdelen schakelen een boel
Totaal incl. belasting&verzending: 43,71
(Van Autodoc)
-Bosch bougies (4) 10,94
-2 keerringen v'bak 7,96
-reserve V-riem 2,-
-Shell versnellingsbakolie (2l) 17,92
-Diverse bussen, lagers, etc 11,48
totaal (incl verzending&zo) 63,45
Totaal van alles 107,16

Dat is op zich best een bak geld, maar ik denk dat hij er wel ontzettend van zal opknappen. En met al deze, niet allemaal per sé noodzakelijke, onderdelen kunnen we weer een jaar vooruit, hopelijk!

Ik houd jullie op de hoogte, als er weer iets interessants te melden valt!

le roi d'hiver

  • 145.456 km

Bonjour! We zijn weer terug met 'n kleine update:
sinds de vorig keer het 205'je weer een stuk comfortabeler geworden!

Als belangrijkste heb ik geprutst met de schakelstangen. Die waren -zeker voor nieuwelingen bij het 205-rijden- een moeilijke horde.
Ik heb dagenlang af en aan onder de auto gelegen, maar slechts deels geslaagd. Ik had namelijk maar gegokt dat een kogeltje, waar het hele gebeuren (letterlijk) om draait, van een 104 ook op m'n 205 zou passen. Maar niet dus.
maar goed, ik heb drie kubieke meter zand onder hitteschildjes vandaan gepeurd, alle schakelstangen opnieuw ingevet, en wat kleine oppervlakteroest opgelost.
Over oppervlakteroest gesproken: de rem/brandstofleidingen kleuren een beetje bruin. Het is nog niet heel erg, maar dat wil ik liever wel zo houden, en dus heeft dat ook nog wat TLC nodig.

Het tweede, is de geluidsdemping. Ik had dus twee bitumen matten isolatie besteld, en het werkt briljant! Ik had er m'n twijfels over, maar voor 12-ish euro is het elke cent waard.
Ik heb 't aan de binnenkant van de motorkap geplakt, en alles blijft uit zichzelf goed kleven.
Het resultaat: zeker onder de 80 is Philippe duidelijk stiller, en op de brult de TU1 HDZ nu nìet meer luider dan een in z'n staart gebeten leeuw.

Ook in de winter is hij nog steeds verbluffend betrouwbaar:
starten met -3, na week of 3, of 4? Pas de problème!
In de sneeuw rijden is nog wel nieuw voor me, dus dat was even wennen.
Rustig maar, we zijn niet tegen een boom aan geglibberd, maar het is een totaal andere manier van rijden.
Ik heb eventjes geoefend op het volgesneeuwde parkeerterrein van de buurtsuper, niks meer.
de 165/70/r13 (zomer)bandjes hebben overduidelijk moeite om de 60 wilde PK's op het ijs te krijgen, dus met beleid gas geven is cruciaal. Remmen was verrassend goed, maar in een bocht is dat vast anders...

Op naar de zomer!

  • 145.890 km

Zo, daar zitten we weer voor een nieuw hoofdstuk in dit verslag.
De laatste update schreef ik onder sneeuwgrijze luchten, maar nu neemt de Zon het stokje over.
Wat is er in de laatste maanden veranderd, gedaan, gebeurd?

Deze winter haal ik zo'n 1:16,6. Dat is op zich netjes, maar niet echt spectaculair. De korte ritjes en "spuit-maar-raak"-injectie nemen dat deel voor hun rekening.
Verder doet-'ie het goed hoor!

Omdat ik ook moeilijk kan verbergen dat ik 205-gek ben, krijg het onderwerp van 'n gesprek nogal vaak op auto's. En, je raadt het al: iedereen heeft er een gehad, en vindt ze leuk. Voor zover het strelen van m'n ego.

Wat heb ik de laatste maanden qua klussen gedaan?

first and foremost:
er is roest gevonden! Daarmee is Philippe officieel een klassieker (vind ik)!
Achter de rechter koplamp, in de wielkuip, zit een gat van zo'n vier vinders breed. Het is niet structureel, maar wel lullig. Voor nu zit er een laag tectyl over, dan zien we dit jaar wel hoe goed ik kan lassen.

Ten tweede:
De remleidingen begonnen wat te oxideren. M'n garagist vond het nog wel veilig om ze op te schuren, primen, en te tectyleren. Aldus geschiedde.
Het heeft nogal wat uurtjes van schuren, schuren, en schuren gekost, maar het is gelukt. Nu ziet de bodem er weer netjes uit, en hoef ik me nog een paar jaar geen zorgen over leidingen te maken.

Verder nog iets gedaan?
Yep: verstralers. Gele Cibiés 95 zitten nu in de voorspoiler, wat Philippe wat meer 'curbside appeal' geeft. En licht, natuurlijk.
Dat extra licht is zeker handig op de donkere wegen in Zweden.

Wacht, Zweden?
Yep, Ik ga met 27 jaar oude Philippe zo'n 7.000 km naar de Noordkaap, het dak van Europa!
Met een paar andere 205s en een 505 gaan we (als de grote C het toestaat) deze zomer in zo'n drie weken op en neer. Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland, en Noorwegen liggen op de route.

Daarvoor heb ik vast wat extra dingen ingeslagen als een thermostaat en koelfanschakelaar, dat soort spul.

Ben ik nerveus? Ja.
Gaan we het halen? Vast wel.
Gaan we het nooit vergeten? Nope.

Tot zover, tot de volgende update!

Nieuwe APK, en preventief onderhoud

  • 146.330 km

Zo, op 7 Mei hebben we weer een nieuwe APK gehad, eigenlijk probleemloos.
De handrem liep aan, maar voor zo'n 160 euro was dat ook weer geregeld.
Verder heb ik zelf ook het een en ander gedaan:
- 2 van de originele bougiekabels waren zo goed als kapot. Ze gaven nog wel stroom, maar hoe? Die heb ik voor een beter setje van de sloperij ingewisseld, dus nu hebben we nog twee kabels op reserve.
De bougies zijn blijkbaar chique NGK R's, die zijn nog fris!

Verder heb ik de lekkende kleppendekselpakking vervangen, en de plastic(!) spacers van de oliespatplaat onder het kleppendeksel vervangen voor metalen van een latere 205.
De originele plastic spacers vielen uit elkaar, dus ik wilde het ergste voor zijn.

Verder heb ik geprobeerd een toerenteller in te bouwen, maar om een lang verhaal kort te maken: geen succes.
Ik weet niet zeker waarom, maar die teller gaf geen teken van leven.
Hup, originele tellerblok terug een gaan, right?

Wel, daar had ik iets fout gedaan: Blijkbaar zit het acculampje los.
En dat maakt veel uit.
Opeens wilde de dynamo niet meer dan 12V laden, dat zou 14V moeten zijn!
Ik heb- handig als ik ben- de hele dynamo vervangen (een Valeo 50A kostte 100,- plus 50,- statiegeld), maar die deed ook niet genoeg..

Dat acculampje, dat dus los zat, regels blijkbaar het signaal voor de spanningsregelaar. Het zegt dus van "ga aan", of "laad meer bij".
Enfin, lampje vast, en nu doet hij het weer goed.

Gisteren hebben we 330 km naar Friesland gereden, dat ging feilloos.
Daar heb ik een netter donkergroen tapijt gescoord, dat gaat er mooi uitzien!

Over een paar dagen ga ik met twee vrienden naar zuid-Frankrijk, dan zien we hoe 'Philippe' zich houdt. Ik heb er vertrouwen in!

Vakantie, en een ringetje van 250,-

  • 149.073 km

Zo, terug van ruwweg 3000 km vakantie:
Met twee vrienden van de middelbare ben ik naar de Elzas, de Provence, en Dijon geweest.
Wat blijkt: Philippe is best een reisauto, al vindt hij het zelf niet.
Met etappes van zo'n 600-700 km snelweg kon ik dat allemaal prima in m'n eentje rijden. 'S ochtend pikte ik iedereen op, met een vòlle achterbak.
Twee tentjes, kookspul, matjes en slaapzakken, en andere bagage snoepten wel alle ruimte- en dan moesten er ook nog twee passagiers bij van 1m90...

Al met al deed het 205'je dat goed: De bank kan half plat, en dan pas alles met de hoedenplank naar beneden.

En het rijden dan?
Eigenlijk ging dat ook best oké. Ja, je gaat eigenlijk niet harder dan 110, maar dat houdt hij wel goed vol. De vering is soepel, hij ligt stabiel, en aan de zoemende 1.1 wen je wel. Echt, het lijkt alsof hij op bijen loopt, in plaats van superbenzine!

En over die benzine gesproken: dat was bijna niet nodig. Zelfs met veel te veel bagage haalden we met 120 km/h 1:20, en met een lichtere rechtetrvoet heb ik zelfs 1:23,3 kunnen halen!
Olie heeft hij niet verbruikt, maar die moet wel vervangen worden.

Het enige wat ècht beter kon, was de koeling. Airco was natuurlijk een ijldroom in 1994, dus de raampjes moesten open! En na elke reisdag douchen, da's ook wel zo prettig. De velours stoelen zitten fijn, maar een zwetereige rug is onontkomelijk.

En nog iets: de claxon doet het nu meestal niet, maar dat is misschien mijn schuld- ik heb immers met het dashboard lopen klooien.

De tweede etappe ging ook goed: van Colmar naar Orange, via Mulhouse waar Philippe 27.5 jaar gelden gebouwd werd- hij was weer even terug. Er reed vanaf dat punt een kameraad-205 nog 50 km mee, ook wel lachen!
En ja, 205s zie je nog steeds genoeg, gelukkig!

Maar dan: in het zuiden reden we een dag een col op, iets wat hij in Nederland nog nooit gezien had. Na die toch parkeerde ik hem bij de buurtsuper, en sloegen we biertjes en eten in.
Bij het wegrijden roken we opeens wat. Benzine? Nope. Koelvloeistof.

Wat was het probleem? Hij had het blijkbaar te zwaar voor de kiezen gekregen, en kotste zo'n 600 ml rood koelbloed naar buiten.
Het was helaas de waterpomp, niet goed.

Om een erg lang verhaal kort te maken:
dat kostte drie dagen om te fiksen. Onze buurman kende een mannetje, die overdag professionele mecanicien was. Om de pomp te vervangen, moest ook de distributieriem en dergelijke mee. Nou ja, dan is dat ook gebeurd, maar wel 30.000 kilometers te vroeg.
Wat was er mis? En compleet uitgedroogde O-ring piste al mijn koelvloeistof eruit als hij liep!

250 euro later, en een reality check van het hebben van zo'n oud autootje, en we reden weer.
Op naar Dijon- tout va bien. Idem naar Nederland.
Toen ik hem op de oprit zette, zag ik wel een paar dreigende druppeltjes KVS onder aan het blok hangen, daar ben ik nog een beetje huiverig voor..
Dat is een kwestie van rondrijden in Nederland, en kijken wat hij doet. Hopelijk is het gewoon gefikst!!

Komend weekend heb ik een mini-meet met twee andere 19-jarige 205'ers, wiens auto's nog veel netter en mooier zijn de mijne. Maar hé, deze is de mìjne, en dat zal hij nog wel blijven ook!

205's Till Nordkapp

  • 158.000 km

Where are you guys going?" vroeg de Deense grenswacht die m'n paspoort besturdeerde.
"We're going to the North cape" zei ik, zoals ook op hetrallybordje achter de ruit stond.
"To the North Cape, in this piece of crap?!" zei de bebaarde man plagerig. "Well yeah, it has held up for the last 27 years, I'll keep going!" zei ik maar, terwijl ik hem niks vertelde over de druppelende waterpomp of het totale gebrek aan power om fjorden op te rijden.

Gelukkig hebben we die vent ongelijk kunnen bewijzen! De auto's hebben het ontzettend goed gedaan, en dit is een van de bijzonderste reizen die ik ooit gemaakt heb! Van het beboste Zweden tot de kille wind op de Noordkaap zelf, en met de eeuwige Noorse zomerzon, we hebben van alles gezien, te veel om in een reviewtje te vertellen,

De 28e reden we vanuit Nederland weg met twee andere 205s, ook van 19-jarigen met een liefde voor ouwe, Franse auto's.

En die oude, Franse auto's dan? Die deden het hardstikke goed.
alles bij elkaar heb ik zo'n 7800 km gereden in minder dan 3 weekjes, en daarin hebben we van alles moeten overwinnen:
Fjorden, lange afdalingen, zware grindpaden, en suïcidale rendieren.
We hebben veel wildgekampeerd, en die plekken zijn vaak nogal onbereikbaar, helaas. Dat betekende veel dubieuze paadjes in rijden, terwijl de achtervering op standje Lowrider staat. Ik was daar -zacht gezegd- niet zo'n fan van, maar de auto leek het prima te trekken. Lekker hoog op de pootjes, dan kom je er wel.
De achtervering zou dan misschien wel wat verse schokbrekers kunnen gebruiken, want ze zijn erg zacht, en links hangt hij lager dan rechts...

Het benzineverbruik was geod, zoals je van lange ritten mach verwachten. Ik haalde met mijn 1.1 makkelijk 1:21, en we hebben zelfs 1:25 kunnen halen. Nou zou ik zoiets nog een keer willen testen zonder belading, dan haalt-'ie misschien wel 1:26.
Was alles dan mooi? Tuurlijk niet.
60 pk is eigenlijk net te weinig om met zo'n last heuvels over te gaan. Met genoeg terugschakelen lukt het wel, maar ik heb wel het gevoel een motor te vermoorden als ik dat doe.
En de waterpomp? Die lekte dus nog. Ik schat het op 100ml per 100 km, of net iets minder. Het bleef godzijdank constant, maar daar heb ik met wel de hele rit zorgen over gemaakt. Daarvoor gaat hij zo snel mogelijk langs de expert in Lutten, hopelijk is hij dan goed.
Verder heet hij de hele rit zo'n 800 ml 5W40 opgesnoept, ik houd dat op versleten klepsteelrubber.
Verder is de achterruitenwisser tijdelijk gestopt met werken, maar dat is minder belangrijk. De ramen zijn dan weer beter gaan werken, en verschillende interieurlampjes heb ik in de avonduurtjes gefikst.

Nu is het even reces:
de waterpomp gaat dus gebeuren, en ik ben aan het shoppen voor een deukvrije achterklep. Luchtfiltertje is vervangen, en de transmissieolie staat op de agenda. En een sterretje in de ruit, die moet ook nog weg... Dat soort kleine zaakjes gaan we er aan doen, dat heeft hij wel verdiend.

welkom in 2022, Philippe!

  • 159.546 km

Zo, het niewe jaar is weer begonnen, en de 205 is nog niet opgeblazen door illegale cobra's en atoombommen!
Hij pruttelt na zijn wereldreis weer rustig door Zuid-Holland, met vrienden, familie, en muziekapparatuur op de achterbank.
Met wat voorzichtigheid komt het clubleven ook weer op gang, en de dondergroene driedeurs staat nu bekend als "die Noordkaap-205"..
De komende zomer gaan we waarschijnlijk met de noordkaap-équipe naar Frankrijk, en daarna staat er ook nog een mogelijke andere reis op de rol voor de Peugeot!

De aanloop naar de APK is begonnen!

Sinds mijn vorige update is bij Wilfred in Lutten (205totaal) de waterpomp vervangen voor een betere (Gates, geloof ik). De lekkende was compleet rammsj, hij lekte door het lager heen...
Met de pomp is alles natuurlijk goed ontlucht en schoongemaakt, die vent doet dat alsof het instinct is. Echt leuk om met een man als Wilfred te praten, en zijn rijen en rijen aan 205jes te zien.
We hebben ook meteen de lelijke achterklep vervangen voor een ongedeukte van een génération, nu staat hij er véél mooier bij!
Was alles bij elkaar pijnlijk duur, maar wel nodig.

Door de belachelijke benzineprijzen en mijn gebrek aan tijd rijdt de Peus niet zo veel meer, meestal eens er dikke week. Daarom heb ik hem gisteren weer wat aandacht gegeven:
de claxon was een halfjaar geleden stil gevallen, maar die heb ik, na heel veel geschuur een gepoets van de contactjes weer aan de praat gekregen. Kijken hoe die zich houdt, want hij klinkt een beetje beverig en oud. Het lost zichzelf vast op, en anders kost het 12 Euro voor een nieuwe : ).

Wat niet vanzelf over gaat, is de sproeier achter. Ik plugde de kabel naar de pomp er weer in, en ja hoor: dat kreng blijft sproeien, en wil nog steeds niet uit! Dan is de enige logische optie het vervangen van de schakelaar bij het stuur. Ook dat kost nul komma niks, dus daar ga ik morgen achteraan bij de sloperette.
Verder rijdt hij gewoon 1:18, als loopt hij kous stationair minstens 1500-2000 toeren- iets wat veel.
De remvloeistof is goor en ouder dan 3 jaar, dus die wil ik wel verversen- daarvoor heb ik alles al in huis.

En dan? Eigenlijk doet hij het gewoon goed, dus de rest is bijzaak!
Die bijzaken zijn de schokdempers achter, waarvoor ik Bilstein b4's op het oog heb. Links ligt hij lager dan rechts, hopelijk fikst een vers setje dempers dat. De linker lekt ook lichtjes.
Hij heeft voor de winter- die nu nog errg zacht is- een verse laag tectyl. Daarmee kunnen we weer vooruit.
Verder is een ander 205-kwaaltje gefikst: het VIN-nummer. Deze zit op een flinterdun stukje metaal in de motorruimte, waar de motorkap op rust. Hier was de lak beschadigd, en had de rot het nummer onleesbaar gemaakt.
De vent van het RDW had zelf ook een 205 gehad, en had ze vaken met dit probleempje in de werkplaats! 90,- verder, en het VIN staat nu veilig in de kofferbak.
De oude plek van het VIN heb ik bijgespoten zodat het er weer toonbaar uitziet.

Kosten:
-289,10 voor de waterpomp, achterklep en V-snaar bij 205totaal
~1:18 aan E98,
-90,- voor een nieuw VIN
-40,- voor olie en filter, en wat verf (olie moet ik nog doen)
-10,- voor remvloeistof (1l)

verwachte kosten komende maanden:
-100 voor nieuwe schokdempers achter, als dat nodig blijkt
-10,- voor een nieuwe ruitenwisserstengel
-12,- als de huidige claxon sterft

verder sparen we door voor mooie remleidingen, eerst kijken wat de keurmeester er van zegt....

APK: alles in orde

  • 162.300 km

Zo, weer een update verdiend!
De Peus doet het goed: Hij heeft afgelopen weekenden weer massa's mensen en bagage van Leiden naar Friesland en Amersfoort gesleept, zonder issues. Het erge is wel, dat sommige passagiers dingen vreemd vinden, die ik nu volstrek normaal begin te vinden: Hier en daar een bezinelucht, of een volledig gebrek aan rijhulpjes...
Hij is nu officieel 28, dus hij begint bijna oud te worden ; ).
Komen daarmee gebreken? valt mee!
- Hij had wel een soort backfire bij gas loslaten, gelukkig bleek dat een demper te zijn, die heb ik voor 48,- vervangen.
- De remmen zijn bij volle belasting niet erg sterk meer. Ook kraakt de hoofdremcilinder wat bij hard trappen. Dat is niet echt gevaarlijk, maar wel irritant. Daarom pak ik dat ook aan zodra de remleidingen gaan gebeuren.
Daarvoor ben ik nu aan het sparen, ik laat er door een specialist koperen buizen onder leggen.
- Ook stinkt hij bij koud starten iets te veel naar benzine. Dat doen ze allemaal, en is niet echt schadelijk, maar toch wil ik dat op termijn fiksen.

Maar het grote nieuws: Hij is in één keer door de APK, zonder opmerkingen.
Dan voel je je wel trots op je autootje, dan betaalt dat grondige onderhoud zich uit!

Verder doet hij het gewoon netjes, zeker op langere ritten.
Nu is het even rustig, maar de 28e gaan we hopelijk met de 205 club naar Zandvoort, en misschien stuur ik hem dan ook even het circuit over, dat wil ik meemaken.
Andere plannen? Misschien de versnellingsbak bijvullen, en de kofferbak beter isoleren tegen de herrie op de snelweg, verder valt er nu weinig te doen. Altijd een goed gevoel als je auto gewoon even netjes werkt.

Het Noodlot- maar niet het einde

  • 166.666 km

Oef, waar waren we gebleven?
Waar ik alles de laatste keer had gelaten, was toen hij probleemloos door de APK reed.
Dat rijden heeft hij de zomer en herfst weer netjes gedaan, daar niet van! Hij heeft mij en m'n vriendengroep braaf door Engeland gesleept: links rijden, met volle bepakking en flinke heuvels....
Hij heeft het allemaal netjes gedaan! Al met al is dat toch wel weer een flinke afstand, en met een ruwe 1:20 gemiddeld viel het qua kosten wel mee. Je trekt ook wel bekijks, in de rij bij de pont heeft hij verrassend veel aandracht gekregen. Niet echt verrassend, een linksgestuurde 205 is vrij zeldzaam in Brittannia..
Wel blijkt dat de remmen wat directer mogen, de blokken en vloeistof zijn waarschijnlijk oud. Gelukkig waren de remleidingen toch al slecht, dus in januari '23 gaan er koperen leidingen onder, nieuwe blokken en handremkabels, en een nieuwe hoofdremcilinder.
Voor de rest is hij deels uitgedeukt: de motorkap en bestuurdersdeur zijn bijna butsvrij. Dat maakt hem toch een stuk mooier dan ik had kunnen bedenken! Verder heb ik een wintersetje GTI pepperpost voor €130 op de kop getikt, dat kon ik niet laten.

Waar ik niet op gerekend had, was de 205-killer: de koppakking. Hij verbruikte al een tijdje wat olie tijdens het starten, maar de stank werd gaanderweg steeds erger. Bij een dag van de 205-club, viel anderen op dat het uitlaatgs ook verrassend zoetig rook...
Ja dus, hij borrelt in het expansievat, er zit olie bij de dynamo, en er zit mayo in de olieculdop (gelukkig niet veel). We hebben reden nummer 1 waarom deze auto's vroeger werden afgedankt.

Deze gaat niet naar de schroothoop natuurlijk! Hij heeft de laatste 3 jaar toch weer stilletjes 26.000 km gereden, dus af en toe moet zoiets. Wel balen dat de laatste keer pas in 2016 was, da's niet lang geleden...

Enfin, hij gaat gefixt worden, maar hoe?
In januari heb ik tijd om hem weg te zetten, en er aan te werken. Ik heb de geweldige mensen van de 205-wereld zo gek gekregen om me te helpen met het in- en uitbouwen van de kop- zodat ik dat niet alleen hoef te beunen. Zij hebben het ook eerder gedaan, dus het moet goed komen.

Verder heb ik nu een bonnetje van een paar honderd euro op mijn bureau liggen: een koppakking natuurlijk, maar ook olie, KVS, goed gereedschap, een D-riem, pakkinkjes, dat soort spul. Na de klus werk ik uit wat het allemaal kost. Ik laat de kop natuurlijk ook reviseren en vlakken, dat gaat waarschijnlijk ook rond de 100 kosten.
Ik raam alles nu op de ruwe 300-400 euro: niet goedkoop, maar een prof vraagt er in deze tijden al snel 700 voor, ik had het nagevraagd.

Kortom: spannende tijden. Hij heeft er nooi netter bij gestaan dan nu, maar hij is nu praktisch niet inzetbaar als auto. Maar, na een open-hart-operatie kan hij hopelijk weer een decennium vooruit. En, dan rookt hij ook niet meer tijdens het starten.

Ik houd jullie op de hoogte de komende maanden worden erg spannend voor HV-HV-80..

kop op!

  • 166.800 km

De vorige update was een dramatische, dus nu maar meteen wat goed nieuws: HV-HV-80 rijdt weer!
Met ontzettend waardevolle hulp van twee autovrienden (dezelfde als van de Noordkaap) hebben we in één zondag alles gestript, en de zondag erop alles in elkaar gezet.
En hoe zag het blokje er vanbinnen uit?
De klepseals waren ver-woest... De inlaatkleppen zaten onder een dikke laag carbon, het was een wonder dat dié nog afsloten... We hebben ze schoon weten te krijgen, hebben de zetingen ingeschuurd, en de kop goed schoongmaakt. Daarna heb ik hem voor €70 laten vlakken, dit was niet eerder gebeurd, en waarschijnlijk de reden waarom deze pakking uberhaupt is gaan lekken. Kortom: als je het doet, doe het dan gewoon goed.

Verder zijn de meeste pakkingen vervangen, en de thermostaat, en is alles in elkaar gesleuteld. De kleppen zijn gesteld, en toen moest het sleuteltje maar om. En ja hoor, een flinke rookwolk van alle WD-40 en andere troep, en een rustig pruttelend TU1'tje.

Rijden zay er echter nog niet in: ik heb in de tussentijd de remleidingen vervangen voor gebruikte koperen (€25 voor de leidingen, plus nog een par tientjes voor een nieuwe hoofremcilinder, remblokken, en wat gereedschap)
De remnippels voor braken af toen ik alles wilde ontluchten, dus ik heb -geweldig genoeg- van een andere 205-er zijn gebruikte setje klauwen kunnen overnemen. Alles ontlucht, en dan doet alles het eigenlijk weer, wat en vreemd gevoel.

In totaal heeft alles een dikke maand gekost, van een kapotte auto, naar eentje die weer betrouwbaar rijdt. De kosten heb ik nog niet durven uitrekenen, maar met gereedschap, vloeistoffen, klusvoer, en onderdelen zal ik zo'n 400 à 500 armer zijn geworden- maar dat valt nog mee i.v.m. wat een garage zou rekenen.

Dus, nu is hij weer klaar?
Motorisch wel. Ik wil hem nog even laten nakijken op de spanning van de D-riem, maar hij loopt nu beter dan hij in tijden gedaan heeft.
De draagarmen zijn wel verrot: de bussen hiervan zijn echt versleten, dat zou ik nog willen fixen in de toekomst. Verder wil ik toch wel een temperatuurmeter inbouwen, om te weten hoe warm hij wordt in de zomer.
En een investering in wat nieuw gereedschap zou ook wel eens mogen, dat maakt je leven toch een stuk makkelijker.

Maar goed, de 205 kan weer vooruit- dus ik ga hem de komende weken weer zo veel mogelijk kilometers laten maken!

APK nummer 4

  • 169.750 km

Even een korte update, voor de APK. Die viel duurder uit dan verwacht, oeps! De draagarmen en handremkabels heb ik laten installeren, omdat ik er even geen tijd voor vrij kon maken om het zelf te doen.
Dat was wel even slikken; De draagarmen gingen op een paar bouten met versleten schroefdraad prima, maar met de remtrommels achter kwamen ook de wiellagers mee, en bleken de cilinders op hun eind te lopen. Verder zat een koplamp (weer) erg los, déja vu.
Allemaal kleine dingen, hoeveel kost dat dan?
Iets meer dan €600, bijna het geld wat ik voor de voiture betaald heb. Het gros daarvan was natuurlijk arbeidsloon, da's ook duurder geworden, maar het was iets meer dan gehoopt. Enfin, extra werken, en hij staat er weer netjes bij.
Met het compliment dat de Peus verder netjes onderhouden was, mag hij weer legaal de weg op- wat ik de dag erna ook gedaan heb! Naar Luxemburg met 4 man en bagage, dat ging allemaal best. Alleen het brute vermogen van die 1.1 heeft me wel een boete bezorgd, toen ik op een bochtige landweg 96 klokte in een 90-zone....

Verder wil ik in ieder geval de linkerschokdemper achter vervangen voor een gebruikte. Aan die kant veert hij wat harder en stuiteriger, en ik heb een vermoeden dat die demper langzaam 'inzakt', hij ligt laag. Dát moet gelukkig wél een goedkoop klusje zijn. Op termijn komen er nieuwe dempers onder, maar ik wil nu vooral weten of deze demper de boosdoener is.

Einde van het jaars-update

  • 179.000 km

Zo, 2023 zit er weer bijna op, tijd voor een korte update. De vorige keer had ik de APK gehad, in Mei, en daarna een weekendje Luxemburg.
Natuurlijk bleef het daar niet bij, 's Zomers ben ik met vrienden naar de Elzas geweest, en een maandje later naar het Zwarte Woud. Kort gezegd, dat ging top! De Elzas is natuurlijk de plek was een Peugeootje thuis hoort, en daar rijdt hij ook naar. In de vogezen -Col de la Schlucht, erg mooi- kon hij nog aardig makkelijk meekomen, en de B-wegen van de route des crêtes is een aanrader! Dit was ook duidelijk de eerste keer dat bijna iedereen het als een aaibare klassieker ziet, in plaats van een oude auto. Op de camping of bij de SuperU, Fransen en toeristen spreken je aan over je auto: 'die zie je niet zo vaak meer', 'Ik had er ook een', en 'hoe oud is hij?' vliegt om je oren. Gelukkig rijdt hij weer wél als een nieuwe, dus dat houdt het leuk.
Naar Duitsland was ook goed te doen, gelukkig. 120-130 is wel het maximale wat je wil rijden, maar dat doen de andere chauffeurs ook. Wél was er één echt probleem. Bij 35+C en lage snelwegritten geeft het startrelais de geest, waardoor we twee keer een verplicht langere pauze hebben moeten nemen tot dat weer afgekoeld was...
Verder bleken de remmen maar nét bestand tegen de ergste hellingen van das Schwarzwald, die begonnen op lange afdalingen -ondanks mijn motorremmen- erg warm te worden. Maar goed, we kwamen veilig beneden.
Na de zomer was het tijd voor wat meer dagelijks gebruik: verhuizen, hier en daar een weekendje weg, en eindelijk weer clubritten! Zeker de 40-jarige verjaardag van het model was geweldig, meer dan 400 van deze autootjes stonden bumper aan bumper, echt een leuke sfeer.
En nu? Met het eerste zout op de wegen, en het eerste dichtvriezen van m'n deuren wordt het weer tijd om de 205 winterklaar te maken. De tectyl aan de onderkant is weer bijgewerkt, de deurrubbers ingevet, en wanneer ik tijd heb gaan de winterbanden er onder. Tijd om het komende jaar de 180.000 km aan te tikken, en het 30e kaarsje van deze 205 forévér uit te blazen!

Kosten/klusjes sinds de vorige update:
- Nieuwe olie+filter
- kleppen stellen (verrassend makkelijk!)
- Rubber spoiler van de autosloop (15,-)
- Inlaatbuis voor een TU carb. (geeft betere gasrespons op de snelweg, en kost weinig brandstof extra)
- Gele lampjes

Wat zit er aan te komen:
- brandstofleidingen
- mogelijk het dak herspuiten, of nieuwe Bilsteins achter
- Uitzoeken waarom achterramen (weer) lekken

Ah-Pé-Kaah

  • 184.000 km

Ja hoor, de 205 mag weer een jaartje door! En gelukkig was deze keuring een stuk goedkoper dan de vorige- 40,- in plaats van 600+. Er was dan ook weinig mis, behalve een versleten koplambehuizing waardoor de gloeilamp elke hobbel rondstuiterde (lullig defect, maar ja). Verder niks!

De laatste maanden heb ik 'm vooral ingezet voor clubritten, minivakanties, en het nodige getaxi door 6 maanden baggerweer. Verder was er natuurlijk de 40-jaar 205-viering, waar we honderden tweenulvijfjes ongeveer de beste carmeet ooit hadden.
Op een rit in Zuid-Limburg na (erg mooi, soms moet je gewoon even voor 'n'importe quoi' de deur uit) was het verder niet veel spanndends.

Wel heb ik nog wat klusjes gedaan:
- bijna nieuwe Bilstein schokdempers achter: wat een verschil! De originele dempers waren niet heel slecht, maar een beetje bokkig 'trillerig' wel. Een vriend van me deed de zijne voor een goeie prijs weg, dus die keus was snel gemaakt: hij rijdt nu veel rustiger, en hij veert iets minder wollig in!

-Roland Garros 13" wielen: een beetje bling hoort erbij, en toen een RG op de sloop stond gingen de wielen en het leren stuur met mij mee. Ik moet ze nog monteren, maar daat gaat ook weer lekkerder staan!

-Startmotor: De oude was al eerder slecht, maar twee weken geleden heeft hij me in de file echt gestrand achtergelaten. Met een paar tikken van een sleutel deed 'ie het weer, maar het is hoog tijd om de vervanger te monteren.

-Nieuwe speakers: de originele (taiwanese!) speakertjes van 13cm waren wel erg minnetjes, en deden weinig meer als je harder dan 80 reed. Nu zitten er JBL stage I 51f in de deuren, die klinken met hun aparte tweeter duidelijk beter en ruimtelijker. En -ook belangrijk- ze waren niet te duur, en passen perfect op hun originele plek

Is dan alles goed?
Nee, tuurlijk niet. De voorophanging voelt nog wat versleten, en heeft ergens voelbaar speling. Ik heb nog geen idee wat dit is, maar met wat verse rubbers en wat liefde van een doppenset doet hopelijk eenn hoop.
Verder moeten de benzineleidingen er vanaf om ontroest te worden. Ze zijn dik genoeg om nog bijgeschuurd te worden, maar daarvoor moet ik ze wel demonteren. Iets voor mijn zomervakantie!

De brandstofpomp met pensioen

  • 186.000 km

Oeps, daaar kreeg ik opeens een telefoon van m'n broer: de Peus doet het niet meer. Sh*t, had ik 'm toch maar niet moeten uitlenen...
Na wat telefoondiagnose wist ik het ook niet meer, tijd voor de ANWB dus! Ja hoor, de originele brandstofpomp was er uit geklapt na 30 jaar. Zo'n 120 euro verder kon ik 'm weer ophalen in Breda, met een weer werkende (en luidere!) pomp. Nu doet hij het weer prima, op een schroefje in de band na.
Gelukkig was óók dit op tijd gefixt, want hij moest weer in dienst om mij en drie andere passagiers naar Straatburg en Heidelberg te rijden!
Ging natuurlijk ook prima, mete zo'n 1:17,3 en 130km/h over de snelweg. Alleen de parkeergarage was even spannend- de stekker van de koelfan was er af gevallen, dus steil omhoog zonder rijwind werd even wat te veel. Maar hé ook dat was snel opgelost.
En de terugweg heb ik toch maar getest of hij al z'n 'vermogen' (was nooit al heel veel) nog had- en yep. 171 op de teller, dat is beter dan hij zou moeten doen!
Zijn er nu nog dingetjes? De schakelbussen mogen strakker, de pook zelf is veel te losjes. Met een setje bronzen bussen zou dat weer strakker moeten gaan, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Oh ja, en ik moet de lampen opnieuw stellen- dat was 'm verder weer!

Bijna 31 jaar oud, bijna tijd voor een update

  • 193.000 km

Zo, de laatste toevoeging was alweer iets te lang geleden, tijd glipt toch heel snel door je handen in de drukte van het studeren....
Maar de auto? Niks te klagen eigenlijk, op een paar dingetjes na.

De zomer heeft hij afgelopen jaar voorbeeldig gedaan! Niks op aan te merken, hij blijft heel fijn. Ook de nazomer en herfst waren goed te doen, maar in oktober liet hij toch een steekje vallen: de brandstofpomp hield er mee op. Niet heel gek, maar m'n broer stond er opeens wel mooi stil mee in Breda.
Uiteindelijk heeft hij de ANWB gebeld, die er een nieuwe pomp op gezet heeft. Dat kostte me toch alweer 250,-, als het niet meer is.
Maar dan werkt hij ten minste wel goed, toch?
Nou, werken doet íe wel, maar wát een bak herrie! Aftermarket branstofpompen blijven ellendig, zonder radio aan krijst dat ding als een malle.
Ik heb ook maar meteen de moeite genomen om de benzineleidingen op te schuren en te spuiten, zodat ze weer een decenniumpje mee kunnen. Dat ziet er een half jaar later nog steeds best goed uit, dus dat is een succes!
Ik had wel nog een kleine slangenklem die los was geschoten, waardoor hij wat brandstof lekte. Waar moeten wat betere op dus!

Verder heb ik eigenlijk weinig genutseld. Hij doet het gewoon, brengt me moeiteloos naar Brugge, Zwolle, Keulen, en elke andere uithoek waar ik naartoe wil. Zeker met een relatie tegenwoordig, is het heel fijn om gewoon weekendjes weg te kunnen pakken, zooi heen en weer te slepen, en 1001 andere taken te doen. En ja, ze is fan van de 205, toch ook wel fijn ;)

En nu is 'ie alweer bijna 31, 11 april is het zover! Eigenlijk zou ik meer tijd over willen hebben om er weer eens wat aan te knutselen, maar hij is eigenlijk te goed, en het budget ontbreekt nog om er écht iets spannends aan te doen- enfin, hij rijdt.

Wat heb ik er sinds juli aan geklust?

September: Oliewissel en schakelbussen vervangen
Oktober: nieuwe brandstofpomp
November: Brandstofleidingen herspoten

To-do's:

Roland-Garros velgen monteren
klemmen brandstofleiding
toerenteller of temperatuurmeter werkend krijgen
200.000 kilometer halen!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.