Peugeot 106 XT 1.4i (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 XT 1.4i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 217.000 km |
KM-stand laatst | 222.000 km |
Leuk autootje
- 217.000 km
Via internet een auto kopen is altijd spannend. Na een oerdegelijk Japans vervoersmiddel te hebben versleten werd ik betoverd door de foto's van deze Franse schone. Na wat vergelijken met andere auto's was ik ervan overtuigd dat ik hier wel een tijdje plezier van kon hebben. Maîtresse is niet voor niks ooit in ons kikkerland ingeburgerd.
De eerste keer was leuk, ook al was de testrit op een keien weg. Vlot op snelheid, makkelijk draaien en achteruit, het deed me het beetje roest in de wielkast en ontbrekend motorkap hendeltje vergeten..
Het verhaal van de verkopende partij was vaag, het advies van mijn broer (ooit eigenaar van een lekkende 205Gti) was duidelijk, maar ik was toch verkocht. Zo ook de Peugeot. Een risico, wat 500 euro en voorgaande ook indiceert, maar zo'n buil val je er toch niet aan?
hmm
- 217.100 km
Direct na de overschrijving viel mijn chauffeur het op dat de auto wat had gedruppeld. Water, bleek uit de geurloosheid. toen ik terug reed over een vlakke weg bleek dit niet het enige probleem..
Bij 40+ leek er een schoen tussen wiel en as vast te zitten (zoemend geluid). Het keuringsrapport uit maart gaf al wat ac'tjes waaronder de mogelijke oorzaak, maar toch voelde ik me (als leek) na een kilometer al afgezet. De eigenaresse zei immers: hij rijdt goed.
Na de ergste ergernis te zijn overkomen heb ik besloten de schone Franse toch van de probleempjes af te helpen..
Operaties
- 217.105 km
Het zoemend geluid was irritant, dit moest opgelost worden. De garage heeft een volledige apk gedaan en kwam tot onderstaande punten;
- wiellager Rv (oorzaak geluid)
- blokken + schijven voor versleten.
- Remverschil achter; cilinders.
- Roest wielkast Ra
- Profiel banden 1,6mm (advies)
Verder niks raars. Een nette offerte gekregen, die punten ga ik oplossen in de komende maanden.
Het valt wel mee
- 220.000 km
Na 3 maanden te hebben gereden in de 106 was het nog steeds leuk. De carrosserie erg netjes, elke week schoonmaken en regelmatig in de poets zetten was geen nare bezigheid. Ook veel positieve reacties, "hij is best snel ja", "leuk/net autootje", "hij rijdt fijn/ fijne stoelen/ fijne vering". Het klopte ook allemaal..
Hierdoor ging ik denken dat de Peugeot toch voor de langere termijn geschikt was. Immers was de auto al geholpen aan de wiellager en het schoeisel voor (nieuwe remmen +banden)..
Criterium voor het vervangen van de remmen was dat de koppakking goed was en hij geen x benen had (gebrek aan deze blokken/ dit model).
Hieraan voldeed de Franse schone, dus alleen de cilinders achter nog á 200 euro..
Tot nu toe zijn de kosten:
-120 euro Wiellager Rv
-200 euro schijven + blokken voor
-500 euro aanschaf
Valt toch tegen
- 222.000 km
Leuke autootje, maar het blijft een Fransoos (ja, ik beaam het imago). Na al die 'kleine' dingetjes en tegenvallers binnen een mum van tijd ben ik toch afgekickt van het uiterlijk alleen. Wie weet is het nu voor de komende jaren klaar, maar dat denk ik niet. Goed evaluerend wat ik het gespendeerd kwam ik tot de conclusie dat het beter is hem weg te doen.
Ik kies voor een Jap. Een oerdegelijke, oldtimer, automatische Toyo-Jap wel te verstaan. Met onderhoudsboekjes aanwezig vanaf 1987; van km 0 t/m 110.000 en ik als 2e eigenaar..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.