Peugeot 106 XT 1.4i (1994)

autoreview

Peugeot 106 XT 1.4i (1994)

Signalement

Uitvoering106 XT 1.4i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf39.386 km
KM-stand laatst57.007 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 39.386 km

Toen ik deze auto op marktplaats zag staan kon ik het haast niet geloven. Een 106 van de eerste lichting met, jawel, AIRCONDITIONING! En bijna alle andere opties beschikbaar op een 106 uit die tijd waaronder: stuurbekrachtiging, elektrische ramen, elektrische spiegels, verwarmde spiegels, centrale vergrendeling met afstandbediening, gekleurd glas, meegspoten bumpers enzovoort enzovoort. Daar kwam het beste nog bij, slechts 39000 op de teller van de eerste eigenaar. Natuurlijk in de allermooiste kleur voor een 106 "Vert fluorite" vrij vertaald "fluoriserend groen", dezelfde kleur als de 205 GTI Griffe. Geen seconde over nagedacht en direct gekocht. Op wat kleine gebruiksporen na in absolute nieuwstaat.

Dan komt natuurlijk de grote vraag: wat is de technische staat van een auto met deze leeftijd en kilometerstand? Want stilstaan is zoals velen weten niet goed voor een auto. Zeker omdat het een oude Franse auto is zal er vast wat boven water komen; het zal niet verbazen maar dat was ook het geval. Eerste wat opviel was het niet werken van de elektrische spiegels, niet gek want de schakelaars staan erom bekend stuk te gaan. Probleem, nieuwe zijn niet meer te krijgen. Ook scheuren de draadbomen tussen de deur en carrosserie vaak, dat was ook hier het geval. Vervangen heeft geen zin want dan zit je binnen de kortste keren tegen hetzelfde probleem aan. Volgende punt was de stuurbekrachtiging die niet werkte. Aanvankelijk was het mij niet opgevallen want deze auto's sturen sowieso erg licht. Het was ook gelijk de eerste grote tegenvaller want deze stuurbekrachtigingspomp is specifiek voor de eerste generatie 106XT 1.4 mét airco. Gezien die optie 3905 gulden koste en stuurbekrachtiging zelf nog eens 1655 gulden(basis prijs van een 106XT 1.4 was 27740 gulden) zijn er daar, ons nuchtere Nederlanders kennende, maar weinig van verkocht. Dus de beschikbaarheid van een vervangende pomp is zacht gezegd laag. Kleinigheidje was de thermostaat die open bleef staan. Als laatste werkte de elektrische recirculatie klep van het ventilatiesysteem niet, de tandwieltjes waren gebroken. Een verschrikkelijke klus om te vervangen.

Echter mag dat alles de pret niet drukken want de auto is nog steeds prachtig om te zien en heerlijk om in te rijden. Een comfortabel onderstel en verrassend stil. Het is een XT 1.4 dus door de langere versnellingen, extra demper en betere geluidsisolatie is het zelfs prima vertoeven op de snelweg. Toch zijn de prestaties ondanks die lange versnellingen zeer acceptabel. 0-100 geschiedt in ongeveer 11 seconden. Daar kan menig A en zelfs B-segmenter van tegenwoordig een puntje aan zuigen!

Voor wie het interesseert. Nieuwprijs van deze 106XT 1.4 was met opties bijna 37000 gulden. Ter vergelijking, daar kocht je zowat twee 106XN 1.0's voor! Of voor de sportievelingen onder ons: een aangeklede 106XSi 1.4!

Samenvatting van het verhaal. Koop je een oudere 106 met voor die tijd exclusieve opties wees dan voorbereid op slechte onderdelen voorziening en hoge prijzen. Bij een auto met zo'n kilometerstand is een volledige onderhoudshistorie heel belangrijk. Bij deze auto was niet alles helemaal volgens het boekje gedaan, wat ik niet heel raar vind omdat er gemiddeld maar 1500km per jaar mee is gereden. Overigens zal het bovenstaande voor de meeste auto's in de categorie 25 jaar en ouder gelden. Deze ervaring laat zien dat compleet uitgevoerd onderhoud belangrijker of minstens zo belangrijk is dan/als een lage kilometerstand. Hoewel leeftijd en bouwkwaliteit ook een rol spelen, sommige dingen hebben gewoon niet het eeuwige leven.

Opsomming van de kosten tot nu toe
Aanschaf: €2100

Prijzen vervangende onderdelen
Nieuwe pomp: €180 tot €900 (imitatie of origineel)
Tweedehands spiegel schakelaar: €20 (origineel)
Recirculatie regulateur: €92 (origineel)
Thermostaat: €9 tot €52 (imitatie of origineel)

Geschatte kosten wanneer je het werk uitbesteed (optellen bij onderdeelprijs)
Arbeid pomp: €250
Arbeid schakelaar: €35
Arbeid regulateur: €150
Arbeid thermostaat: €70
Arbeid draadboom reparatie: €150

Onderhoud en upgrades

  • 48.789 km

Inmiddels een goed half jaar verder. Wat is er gebeurt? Nou verrassend genoeg niet zoveel. Wat normale onderhoudsdingen en andere zaken opgepakt. Ik ben met de auto op vakantie geweest, zonder enige problemen. De 1.4 motor hield het prima vol op de Duitse Autobahn tussen de BMW’s en Audi’s. Ik heb zelfs de stoute schoenen aan getrokken en heb de topsnelheid even geprobeerd, die haalt het wagentje met gemak. Bij l'aventure Peugeot kreeg veel leuke reacties op mijn nette XT, en vooral veel vragen of de airco echt origineel is. Schijnbaar heel bijzonder.

Afgelopen winter wat kleine probleempjes. De schakelstangen waren versleten wat resulteerde in het niet kunnen kiezen tussen een andere versnelling dan drie of vier. Tevens had de kilometer teller kabel het begeven. Deze is waarschijnlijk niet goed geïnstalleerd bij montage in de fabriek, hij zat namelijk in zulke bochten gewrongen dat de wijzer van de teller boven de 80km/u enorm begon te “trillen”. Bovenstaande netjes vervangen. De schakelstangen voor imitatie delen en de tellerkabel voor een originele, de kwaliteit bij imitatie kabels valt erg tegen.

In de eerste week van januari heb ik de stationair regelaar vervangen, en de temperatuur sensor gereinigd. De auto had namelijk de rare neiging om op willekeurige momenten ineens 3000tpm stationair te gaan draaien. Vervelend probleem met een relatief simpele oplossing, ook hierbij geldt dat originele onderdelen de voorkeur genieten

Verder een comfort probleem verholpen. De afstandsbediening voor de centrale vergrendeling werkte niet meer goed. Omdat dit systeem relatief kwetsbaar is en verkopende partijen vaak niet begrijpen dat zender en ontvanger een setje zijn toch maar besloten om het nieuw aan te schaffen. Echter levert de dealer dit niet meer en ben ik daarmee aangewezen op l’aventure Peugeot. Zij verkopen dit onderdeel nog voor de (schrikbarend hoge) prijs van €233

Tevens twee setjes lichtmetalen velgen gekocht om het geheel er nog mooier uit te laten zien. Een voor de zomer en een voor de winter, beide orgineel.

Tot slot een beurt waarbij ik de olie, oliefilter, koelvloeistof, luchtfilter, interieurfilter en bougiekabels heb vervangen.

Kosten
Schakelstangen: €7-52(imitatie en origineel)
Tellerkabel: €19-83(imitatie en origineel)
Stationair regelaar: €32-€94(imitatie en origineel)
Infrarood handzender set: €75-233(tweedehands en nieuw)

1 jaar verder

  • 57.007 km

Inmiddels zijn we weer bijna een jaar verder sinds de laatste update. Zoals te verwachten van een auto met zo'n geringe kilometerstand is er weinig gebeurt. Toch een paar kleine dingetjes.

In september kreeg de koelventilator ineens kuren. Omdat bij deze auto de koelventilator wordt aangestuurd door de regelunit van de airco met daartussen een weerstand, was het achterhalen van het probleem iets lastiger. Daarnaast ging de auto ook hoger stationair draaien bij het inschakelen van de airco, dat is normaal maar dit was iets teveel van het goede ( 1700 tpm in plaats vande gebruikelijk 1000 tpm). De eerste poging tot reparatie was gelijk succesvol; Het schoonmaken van de deels geoxideerde aansluitingen van de ventilator en weerstand was voldoende.

De elektrische recirculatie klep van het ventilatiesysteem heeft het ook weer begeven. Daarvoor ga ik een adresje in het VK aanspreken, die kunnen messing tandwieltjes aanleveren. Het is echt een hels karwei om de unit er uit te halen, dus dat doe ik het liefst nog één keer en daarna nooit weer.

Voor de rest alleen normaal onderhoud. Dit maal bestaande uit een oliebeurtje en het vervangen van de nog originele remblokken uit 1994. Tevens is het stuurbekrachtigings systeem geflushed waardoor deze nu aanzienlijk beter werkt. Tot slot verse remvloeistof. Nu kan het wagentje er weer even tegen aan

Kosten
Nieuwe remblokken: €30
Stuurbekrachtigings olie: €30
Remvloeistof: €40

Geschatte kosten wanneer je het werk uitbesteed (optellen bij onderdeelprijs)
Arbeid remblokken: €70
Arbeid flushen stuurbekrachtiging: €100
Arbeid remvloeistof: €30

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens