Peugeot 106 XT 1.1 X (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 XT 1.1 X |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 11.800 km |
KM-stand laatst | 149.655 km |
Ik rij als een HDI, na veel begin problemen.
- 148.300 km
Nadat ik in oktober 2003 een zwaar ongeluk heb gehad met mijn Peugeot 206 XR 1.4, heb ik in januari 2004 een nieuwe Peugeot 106 1.1 XTX gekocht bij de subdealer. Deze 106 was een importeurs auto geweest er stond toen een kleine 11.000 km op.
In het begin heb ik heel veel problemen met de auto gehad.
- Bestuurdersstoel is vervangen.
- Stappenmotor moest worden vervangen.
- Buiten spiegels moesten vervangen worden, ze waren zomaar licht grijs geworden.
- Het afbladderen van de lak op de achterbumper binnen 1 jaar na aanschaf.
- Lamda-zone stekker vervangen.
- Kabelboom naar het stuurhuis, alle lampjes branden regelmatig!
breuk in de kabelboom!
Ik moet wel lof spreken over de garage alle problemen hebben zij zelf opgelost, want de importeur heeft vaak (80%) niet thuis gegeven om te helpen bij het oplossen van de problemen.
Ook zo kan het lopen in een auto leven, want van je garage moet je het gewoon hebben.
Na al deze ellende is het genieten van deze Peugeot 106 1.1 XTX.
Voor mijn werk heb ik hem hard nodig, en heb in de laatste 39 maanden 110.668 km en dat is toch 2837 km per maand. Dit is niet écht weinig zeg maar rustig veel voor dit soort segment van auto's.
En een gemiddeld verbruik van 1:19.12 is zeer acceptabel en rijd als een HDI groen al vind ik het zelf, en zelf rij ik gemiddeld 100 km/h.
Maar in het nog gunstige geval haal ik met gemak 1:20.50 tot een extreem geval 1:24.01.
Naast mijn werk gebruik ik heb zeer veel voor de vacantie, menig land is er al mee aan gedaan.
België, Luxemburg, Frankrijk, Denemarken, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Hongarije, Servië, Bosnië, Croatie en tot laatst Slovenië.
Voor zo'n kleine auto met een lichte motor (60 PK), doet hij zijn werk goed. Bepakt met dakkoffer en Twinnyload achterop met zware fiets haald hij het allemaal net, je houd niet veel over maar je moet hem wel goed in de toeren houden.
Met 50km/h in z'n 2 de zware beklimmingen in de bergen gaat allemaal prima, soms kan ik hem nog net ff doortrekken in z'n 3.
Staat van diensten in het onderhoud, de totale kosten vallen op dit moment mee, maar na 108.000 km beginnen de kosten te komen.
De kosten zijn de distributie-riem en de gehele uitlaatsysteem en accu, kosten € 1047,22.
Dit in een tijdsbestek van 10 maanden.
Onderhouds verleden:
012.000km winterbanden incl velgen € 150,00
030.000km kleine beurt € 083,74
042.192km APK € 059,14
045.069km verlichting voor € 037,01
060.078km grote beurt € 261,56
074.594km kleine beurt + APK € 236,07
091.295km kleine beurt € 151,35
098.000km nieuwe winterbanden Snowtrack € 162,98
105.182km kleine beurt + APK € 109,29
105.700km verlichting voor € 029,65
108.148km achterdemper,middenuitlaadpijp € 189,26
122.715km verlichting voor € 044,90
123.634km gote beurt + distributieriem € 493,92
127.000km uitlijnen voortrein € 076,50
141.477km accu,ruitenwissers voor+achter € 160,42
147.078km APK, uitlaat-katalisator € 347,62
Buiten de regulieren kosten heb ik geen abnormale kosten aan de Peugeot 106.
Verder hoop ik er nog heel lang mee te doen, op naar de 200.000 kilometer!
Met pijn in mijn hart
- 149.655 km
Met pijn in mijn hart heb ik na 5 jaar afscheid genomen van mijn
Peugeot 106 1.1 XTX.
Het was niet gepland om hem weg te doen, maar er waren een buitenlanders die hebben ingebroken!!
Gelukkig zijn de daders wel opgepakt met toeval!!
Maar daar schiet ik nu niets meer mee op, er was een een braak schade van ruim € 2000,=.
Dus heb ik hem verkocht aan de dealer die hem weer heeft opgelapt, nu heb ik zelf een nagelnieuwe Peugeot 107 1.0 Sublime gekocht.
Terugblik.
Een terug blik op de 106, het was een zeer comfortable reiswagen ondanks zijn beperkte afmeting.
Heeft na begin problemen altijd zijn mannentje gestaan en heeft een goede prestatie geleverd, motorisch zoals de auto zelf geef ik hem een ruime 8,5.
Nu maar hopen dat de nieuwe Peugeot 107 alles gaat overtreffen!
Japanse auto met een vleugje Franse invloed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.