Peugeot 106 XSi (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 XSi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 215.433 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik probeer later nog een keer de fotos te plaatsen, die worden nu niet geaccepteerd (zijn 1,87Mb, mag max 4Mb...wat doe ik fout?)
Ik wilde al een Peugeot 106 XSi sinds deze op de markt is. Ik heb in de vorige eeuw jaren een Peugeot 106 XS gereden (zonder achterbank, grijs kenteken). Maar een XSi is wel even in alle opzichten meer. Ik heb niet zo lang hoeven zoeken (een week) omdat ik precies wist wat ik zocht. Voor de volledigheid heb ik alle advertenties van beschikbare 106 Xsi bekeken (op internet). Er staan er zonder exact te tellen ongeveer veertig te koop als je alleen op internet kijkt met in acht neming dat ik misschien niet alles gevonden heb (week 4 januari 2008). Ik wilde een blauwe in originele staat waarbij alles functioneerde en zowel de buitenkant als het interieur mochten niet uitgewoond zijn. En liever een gerespecteerde autohandel en een die in de buurt is. De meeste XSi die ik vond vielen al meteen af vanwege kleur van de lak, kleur interieur, lelijke toevoegingen achteraf of duidelijk niet in orde zijnde onderdelen.
Ik ben van alles tegen gekomen. Zelfs een XSi cabriolet! Sommigen hebben lelijk plastic in carrosserie-kleur op het dashboard toegepast. Of de zwarte bies rondom die de auto zijn sportieve look geeft ook in carrosserie kleur gespoten. Bij een blauwe ontbraken de mistlampen en de foto was gemaakt op een terrein met schade-auto\\\’s (viel dus meteen af). Bij een enkele waren de sportstoelen versleten. Ook waren soms de originele lichtmetalen velgen vervangen door andere LM-velgen wat in de regel een achteruitgang betekent omdat de originele zo goed bij de auto passen. Eigenlijk viel alles af wat niet origineel was. Vreemd genoeg zag ik er ook tussen die geen elektrische spiegelverstelling hadden, wat toch echt tot de standaard accessoires behoorde destijds.
Ik heb mijn Fiat Cinquecento ingeruild en alles bij elkaar (inclusief wat ik terugkreeg voor de Fiat) 1.650 euro betaald. APK is nu tot februari 2008.
De XSi die ik nu heb gekocht voldoet exact aan mijn eisen. Dat mooie Peugeot blauw wat op dit type is toegepast en de auto is in perfecte originele staat. De autohandelaar is op een kwartier rijden en ze zetten een sticker van hun garage op de zijspatborden. Een teken dat ze zichzelf serieus nemen, je wilt niet dat een rammelbak met je naam rond rijdt. De kilomterstand van ruim 215.000km was mijn enige zorg. Ik heb mijzelf maar wijsgemaakt dat tussen 150.000 en 200.000km de meeste onderdelen versleten zijn en vervangen moeten worden en dat ik al bij voorbaat die kosten niet meer zal hebben. In de praktijk blijkt dat bij mijn XSi ook het geval. Ik verwacht wel dat er de komende kilometers reparaties aan zullen komen, het blijft een auto op leeftijd natuurlijk. Maar het plezier wat ik ervan terug krijg is me wel wat investeringen waard.
En dat plezier is met grote hoeveelheden aanwezig. De prestaties zijn gewoon top. Een vriend heeft onlangs een Peugeot 308 1.6 HDI (110pk) gekocht. Deze doet 0-100 in 10 seconden en heeft een topsnelheid van 190km p/u (sla me niet dood op komma’s en exácte cijfers). Welja, laten dit nu ook de specificaties zijn van de XSi! Het stuitende gemak waarmee dit wagentje 190km p/u rijdt is gewoon kicken. Uit ervaring weet ik dat Peugeot klasse is in het bouwen van kleinere auto’s die als een klasse hoger rijden. Persoonlijk heb ik een hekel aan al die toegevoegde electronica die op nieuwe auto’s zorgen voor een wellicht probleemloze en hufter-proof rit. Bij nieuwe auto’s voel ik me net alsof ik in een simulator rijd met Playstation bediening.
Ik ga nog met veel plezier in deze Peugeot XSi rijden. Tot slot nog een mooie grap: er zit tot mijn stomme verbazing een voorbereiding op voor een trekhaak. Er mag tot 1.300 kilo achter en ik heb voldoende vermogen, dus een dikke caravan moet kunnen!
PROBLEMEN
Tsja, de richtingaanwijzer werkt soms niet. Ligt niet aan de knipperlichten, want de alarmknop doet het wel. Wordt gemaakt door de garage. Van de achterruit doet 1/3 van de verwarming het niet. Het is niet erg storend, maar ik ga deze ruit wel een keer vervangen, ik vind het mooier als het perfect werkt.
Verder functioneert alles perfect en het interieur is nog als nieuw. Het leer op het stuurwiel heeft een paar krassen, dat is alles. In de hoedenplank zitten 2 gaten waar boxen hebben gezeten, er liggen nu autovloer matjes op. Daar komen nog een keer boxen voor in de plaats.
Ik zet geld opzij voor noodzakelijke reperaties die er ongetwijfeld komen in de toekomst. Omdat er zoveel onderdelen beschikbaar zijn en de techniek uit de jaren stamt dat je geen ICT-opleiding nodig hebt om een koplamp te vervangen verwacht ik geen hoge bedragen. Ik rijd nu voor weinig in een aparte auto met moderne specificaties en ruim voldoende comfort en luxe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren