Peugeot 106 XSi 1.6 (1994)

autoreview

Peugeot 106 XSi 1.6 (1994)

Signalement

Uitvoering106 XSi 1.6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf159.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto(tje). Ik had net twee jaar mijn rijbewijs en was nog student, dus al te veel budget was er niet. Het zou een kleine auto worden vanwege de lage (vaste) kosten, maar wel een die er niet 'suf' uitziet en ook redelijk mee kan in het verkeer. De 106 XSI vond ik persoonlijk toch de mooiste keuze in deze klasse.

De 106 XSI 1.6 is een pittige autotje waarmee je menig mens achter het stuur verbaast. De niet kenners zullen niet weten dat er een 105 pk motor (en dat op 870 kg) onder de motorkap ligt die bij de stoplichten het gemiddelde verkeer makkelijk voorblijft (0-100 onder 10 sec.) en vaak de linkerbaan bij rood stoplicht nemen. Leuk is dan naar die verbaasde gezichten te kijken. 205 km/h op de teller is ook haalbaar, hoe groot de afwijking dan is weet ik niet. De auto rijdt heerlijk in de bochten, reageert vlot op het pedaal. Het stuurtje ligt lekker in de hand en de lekker-zittende sportstoelen bieden goede steun en zitten ook erg comfortabel. Enig mispunt vind ik de beenruimte, je kan je linker been niet goed kwijt in de ruststand (ik ben 1.85m).
De motor maakt wel wat meer geluid boven de 3000 toeren op de snelweg en kan hinderlijk zijn op lange afstanden. Maar zo'n auto is ook niet bedoeld voor lange afstanden.

De auto is verder bijna volledig uitgerust, denk hierbij aan elektrische ramen, spiegels (+ verwarmd), CV, mooie sportstoelen, lederen sportstuur, in hoogte verstelbare koplampen, lichtmetalen velgen en nog meer! En dat voor een 'boodschappen wagen' uit 1994!

Na 1,5 jaar heb ik de auto verkocht omdat ik veel km's maakte en diesel gunstiger voor me werd. De 106 lustte wel een slok, vooral als je wat vlotter reed. Met een gemiddelde rijstijl kwam je niet verder dan 500 km op 1 tank (45 liter) oftewel 1 op 11.

Problemen:

Helaas was de 106 bij de vorige eigenaar niet in goede handen. Auto erg was slecht onderhouden en er mankeerden wat dingen aan.
In mijn bezit zijn o.a. de volgende dingen vervangen:

- Uitlaat (compleet vanaf spruitstuk)
- Stappenmotor (kwaaltje bij deze modellen)
- Nieuwe bougies
- deel van de versnellingsbak
- distributieriem
- fuseekogel

Ik heb er heel veel geld ingestoken om hem op te knappen maar hij heeft me nooit in de steek gelaten. Ik heb er zelfs mee op de Nordschleife gereden zonder problemen!

Als ik een eindoordeel zou moeten geven dan kan ik zeggen dat ik erg onder de indruk was van de prestaties. De betrouwbaarheid en de kosten die eraan verbonden waren in mijn geval ben ik ontevreden over. Maar dit kan je verwachten van dit soort auto's die 15 jaar oud zijn bijna.

+++ punten:
* prestaties
* vaste kosten (belasting / verzekering)
* uitrustingsniveau
* uiterlijk (maar is kwestie van smaak)

--- punten:
* betrouwbaarheid
* beenruimte
* verbruik bij vlot rijgedrag ;-)

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.