Peugeot 106 Sport 1.6-16V (1998)

Peugeot 106 Sport 1.6-16V (1998)

Uitvoering106 Sport 1.6-16V
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2000

Na 2 jaar & 128.000km in een 106 1.4 8v Sport te hebben gereden, ben ik in 2000 op zoek gegaan naar een 106 GTi.
Nieuw waren ze in Nederland niet meer leverbaar. Ik heb import uit Belgie overwogen (Duitsland werd de GTi ook al niet meer geleverd),
maar de totale kosten van import vielen me tegen. Daarna ben ik opzoek gegaan naar een jonge occasion. Het werd een 1.6 16v Sport welke
in Nederland geleverd zijn tussen april 1998 en oktober 1998 (let op, velen zijn in 99 op kenteken gezet).

De grote verschillen tussen de GTi (van voor 1998) en de Sport (1998) zijn:

Sport heeft een Rallye interieur, geen abs, geen airbags standaard, geen lichtmetalen velgen.
Voor meer verschillen tussen de diverse GTi’s, zie www.peugeotperformance.net --> informatie --> Verschillen tussen de geleverde 106 GTi’s

Het prijs verschil was er dan ook wel naar. Een GTi kostte destijds nieuw toch al gauw 37.000 gulden en de Sport kostte 32.500.

De 1.6 16v Sport doet alleen qua luxe onder aan de GTi. Het ontbreken van ABS en Airbags is voor de veiligheid wel erg jammer al zal een purist het niet erg vinden.
De Sport weegt 925kg tov 950 voor een GTi. De 1.6 16v Sport is het best te vergelijken met de, in Griekenland geleverde, 1.6 16v Rallye.

De Sport is wellicht de echte GTi binnen de verschillende 106 GTi’s. Hij is lichter en een stukje spartaanser.

Voor het rappe bochtenwerk zit je bij een 106 helemaal goed. Prijs-comfort-prestatie technisch gezien vind ik de 106 GTi-reeks DE GTi om te kopen.
Goedkoper, luxer en sneller dan zijn concurrenten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de veel duurdere Polo GTi, een Corsa GSi etc.
Alleen de Citroen Saxo doet niet veel onder voor de 106, maar ja, ze komen dan ook uit dezelfde fabriek.

Flens middendemper doorgeroest