Peugeot 106 Accent D 1.5 (1995)

autoreview

Peugeot 106 Accent D 1.5 (1995)

Signalement

Uitvoering106 Accent D 1.5
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf203.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In eerste instantie een stap terug, want deze auto heb ik aangeschaft omdat ik weer ging studeren en een leaseauto in combinatie met een privé Alfa Romeo 75 2.0 ts niet meer kon. Ik moest dus vanwege de beperktere middelen een goedkope en zuinige auto kopen.

Dus op zoek naar een Peugeot (waar ik ook een beetje een zwak voor heb) 106 diesel.
Al vrij snel een goede gevonden, een mei 1995 1.5 diesel Accent met 203.000 km op de teller.

Het verschil in prestaties met wat ik gewend was, was gigantisch: 100 pk minder dan de 75 2.0 TS (met chip en spagghetti spruitstuk) en ook 55 pk minder dan de Renault Scenic 2.0 8v die ik van de zaak had.
Hier moet ik dan ook kort over zijn, voor 58 pk deed hij het goed hoor, ongeveer 16 a 17 tellen van 0 naar 100 en een topsnelheid van 160 op de teller is voor dat vermogen goed.
Nou weet ik heel goed waar ik deze wagen voor gekocht heb en dat is zeker niet om mee te racen, maar o wat miste ik vermogen in deze wagen voor fatsoenlijk inhalen en invoegen.

Maar het verbruik; wauw!
Door de bank genomen ongeveer 1 op 22 bij normale rijstijl en 1 op 19 bij flink doorrijden, dat is echt super!
Mijn verbruiksrecord met deze wagen was op een rit naar Denemarken 1 op 30,3 (1215 km op 40 liter) dat vind ik echt zeldzaam. Ik heb me er ook wel op toegelegd hoor, maar ik mag altijd graag weten hoe een auto presteert.

Het motorgeluid vond ik nooit storend, voor een kleine diesel was hij relatief stil, ook op de snelweg niet teveel toeren. In combinatie met redelijke stoelen gaan lange ritten voor een kleine auto nog best goed. Ik heb er meerdere echt lange ritten mee gemaakt en ben nooit gebroken uitgestapt.

De wegligging was met de 14 inch velgen met 185 brede banden prima, veel grip en weinig onderstuur. Hij had geen stuurbekrachtiging, dus het was wel zwengelen soms, maar dat vind ik niet erg.

Echter na verloop van tijd vond ik dat ik mijzelf als autoliefhebber weer eens moest trakteren op een (wel verstandige) wat sportievere auto, dus heb ik de 306 1.8 16V van mijn moeder overgenomen.

Als ik terugkijk naar de wagen heeft hij zich super gedragen als je kijkt met wat voor reden ik de auto heb aangeschaft. Zeer betrouwbaar, goedkoop en zuinig!

PROBLEMEN

Hier kan ik het erg kort houden.
Deze wagen is voor mij erg betrouwbaar gebleken, in de 1,5 jaar en 50000 km die ik met de wagen gereden heb heeft hij mij nooit in de steek gelaten.
De dieselmotor verbruikte zeer weinig olie ( 1 liter op 10000 km), liep relatief stil en heeft buiten het normale onderhoud nooit iets geks gehad.

Het enige wat er verangen moest worden (behalve olie en filters)
Radiateur.
2 Remblokken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.