Peugeot 106 Accent 1.1 (1999)

autoreview

Peugeot 106
Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106 - interieur

Signalement

Uitvoering106 Accent 1.1
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Onze 106 is een Color Line uitvoering, standaard dus vrij veel opties, electrische ruiten, mistlichten, stuurbekrachtiging, regelabre lichten...
Voor een kleine wagen is de handelbaarheid en het rijden zelf zeer aangenaam vind ik. Zelfs op lange trajecten (meerdere keren +1000 km per dag gereden, Zuid-Frankrijk) is het een comfortabele reisgezel. Je hebt nooit echt het gevoel in zo’n kleine wagen te rijden.
De motor is de alombeproefde 1124cc. Indien de wagen niet geladen is (1 of 2 personen), dan is hij vrij vlot, (rekening houdende dat het een 1100 betreft) aangenaam en soepel te rijden. Hij toont dan werkelijk het beste van zichzelf. Anders wordt het wanneer hij geladen is, dan heb je gewoonweg koppel en vermogen te kort, zo ook voor de remmen, in geladen toestand merk je aanzienlijk het verschil.
Bij dagelijks gebruik schommelt het verbruik rond de 1 op 16.5, wat zeer aanvaardbaar is.
Wat de betrouwbaarheid betreft zit het wel snor bij Peugeot, nooit enig probleem gehad.
De onderhoudskosten vallen zeer goed mee, om de 10.000 km olie verversen en een groot onderhoud (distributieriem, bougies, filters, ...) kost ons 500 euro.
Ook onze andere Peugeot, een 205 die 18 jaar jong is, steeds buiten slaapt, rijdt nog steeds en de motor draait als een uurwerk.
Goed gedaan Peugeot.
**Update 14/03/2006
De 106 is bezig aan zijn laatste dagen (kilometers), althans bij ons. Volgende maand krijgt hij een nieuwe eigenaar. De wagen is overgelaten aan de garage, we hebben een nieuwe 206SW 1.6Hdif aangeschaft. Op de teller staan nu 144.000 probleemloze kilometers.
De 106 heeft zes jaar trouwe dienst geleverd, nooit een onvoorziene kost gehad, nooit een panne gehad, altijd starten warm of koud.
Onderhoudskosten zijn echt laag, zo ook het brandstofverbruik, zie boven.
Wat stukgegaan is, is het motortje van de ruitensproeier.
Wel voelen de remmen iets minder fel aan dan voorheen, maar dat lees je in meerdere reviews van de 106. Op alle andere bedieningsorganen voel of ondervind je geen slijtage.

PROBLEMEN

De wagen blijkt tot nu toe zeer betrouwbaar te zijn, enig probleem in 5 jaar tijd was aan 60000 km een remzadel van de achterste trommel (merk BOSCH!) die losgekomen is, gevolg geen remdruk meer.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.