Opel Zafira 1.9 CDTi 120pk Cosmo (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Zafira 1.9 CDTi 120pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 275.000 km |
de eerste 10.000km
- 165.000 km
Hallo allemaal,
Graag deel ik mijn ervaringen met jullie. Sinds oktober 2010 heb ik mijn huidige auto, ex lease, toen met 155.000km. Ik heb de bijna alles erop en eraan versie, de executive. Met dvd navigatie (geeft ook de dichtstbijzijnde pomp als je tank bijna leeg is), bluetooth voor de telefoon, parkeersensoren voor en achter (hard nodig), automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, mistlampen voor en panoramadak.
De reden dat er een andere auto moest komen was ivm de komst van Sam, onze hond. Een groot uitgevallen flatcoated retriever van 7 jaar oud. Die paste niet in de kofferbak van de vectra sedan die we hiervoor reden. En aangezien we zo'n 30.000 km per jaar rijden moest het weer een diesel worden. We wilden er graag een met panoramadak en dat is dus gelukt. Ik vind het, in deze uitvoering, een mooie auto.
Andere redenen om specifiek voor deze auto te kiezen:
- vraagprijs garage
- kleur/metallic lak
- deels lederen bekleding
- goede staat van interieur na 155.000km
- ruimte
- trekhaak
- stoel in hoogte verstelbaar en kantelbaar
Dit laatste is voor mij met 1.90m een must. In de bijrijdersstoel, die dit niet heeft, zit ik niet optimaal. De bestuurdersstoel zit bijna net zo goed als die in de vectra. Bij een aantal andere kandidaten zijn de zittingen te kort en/of kunnen niet kantelen.
Andere kandidaten waren de Renault Grande Scenic en de Mazda 5. Beiden vielen af omdat:
- zitting bestuurdersstoel te kort (Renault en Mazda)
- geen panoramadak (Mazda)
- storingsgevoelige electronica (Renault)
- geen opbergplek voor rolhoes bij gebruik achterste stoelen (Mazda)
- kwaliteit bekleding (Mazda en Renault)
(Rij)ervaringen.
Tijdens de proefrit deed de airco het niet goed, dit is nog voor de oplevering verholpen. Deze bleek later alsnog niet goed te functioneren en onder garantie is de condensor (?) vervangen. Het is lastig te beoordelen of het systeem nu wel goed werkt omdat het winter is en de airco dan niet aanslaat. We zullen zien als het warmer wordt.
Er zat al snel vocht achter het linker achterlicht. Wat bleek? 1 van de kunststof moeren waarmee de lichtunit aan de carrosserie zit ontbrak, daardoor kon er water inlopen. Alles goed laten drogen en bij Opel voor €1,50 een nieuwe moer gehaald. Het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.
Toen het in november kouder begon te worden bleek de thermostaat kapot. Deze is toen vervangen. Het wordt nu weer lekker warm in de auto.
Piepjes, rammeltjes en kraakjes:
de bestuurdersstoel kraakt, ik heb gelezen dat dat met deze in hoogte verstelbare stoelen wel vaker is. Ga toch proberen er wat aan te doen. Kraakjes in dashboard: ik heb ze nu bijna allemaal weg.
Ik heb zelf het interieurfilter vervangen, meer voor de zekerheid ivm allergieën in het gezin, dan geurtjes of zo.
De auto rijdt verder prima, vlotter dan mijn 100pk vectra. Daarbij veel ruimte en een licht interieur door het panoramadak. Dat is echt een geweldig ding. Vooral de kinderen achterin vinden het geweldig. Bij koud weer wel de gordijntjes ervoor; dan is het eerder warm.
Al die bakjes in het plafond zijn erg welkom, er zitten er verder niet zoveel in deze auto. Zeker vergeleken met bv een Scenic. Het duurde trouwens een paar dagen voor ik doorhad dat er een lade onder de bijrijdersstoel zit.
Ik heb intussen alle 4 de handgrepen in het plafond vervangen door zonnebrilhouders. Die kosten nog geen €9,- incl. btw en je zet ze er in 3 minuten in.
Ik heb een gemiddeld verbruik van 5.9 l/100km. Dit vind ik voor zo'n zware auto op winterbanden, netjes. Ik doe er ook wel mijn best voor.
Het rijgedrag in bochten valt me ook reuze mee, ik kom best vlot een rotonde over zonder bijna om te vallen. Inhalen gaat lekker vlot en bij 120km is het redelijk stil in de auto. Dit laatste was in de vectra beter. (logisch wel) Naast windgeluiden is ook bandengeruis redelijk duidelijk hoorbaar, niet echt storend. Bij 80km/h in 6 is het een heerlijk stille auto.
Van het regenereren van het roetfilter merk ik niks, geen rook o.i.d. Wel een hoger verbruik op dat moment natuurlijk.
Wat me ook is opgevallen t.o.v. een sedan: als je de achterklep opent stroomt de auto vol met koude lucht. Of warme in de zomer natuurlijk. Dat heb je met een hatchback uiteraard ook.
Tot zover best tevreden over de auto. Qua kosten/betrouwbaarheid moet hij zich gaan bewijzen; de vectra had nooit wat. Daarmee blijf ik 'm toch vergelijken, hoewel ik weet dat dat niet helemaal eerlijk is.
Ik houd jullie op de hoogte.
piepen en klotsen
- 165.000 km
Piepen: vorige week langs "mijn" garage gereden: alle 4 de deurgrepen (buitenzijde) piepten als je de deur wilde openen. Dat klinkt niet alleen irritant maar ook nog eens heel goedkoop. Met een spuitbus met vet was dit zo verholpen en nog gratis ook. Klikt nu weer zoals het hoort: je hoort niks!
Klotsen: daar heb ik nog geen oplosing voor. Bij regenachtig weer hoor ik een soort klotsend geluid bij de overgang dashboard/voorruit. Het klinkt een beetje als zo'n ding van de intratuin. Zo'n stenen bol voor in huis waar water langs siepelt. Ik heb er al naar laten kijken maar zij vinden het niet. Ben zelf al wat aan het zoeken geslagen: geen resultaat. Bij de voorruit zit zo'n kunsstof plaat. Daar steken ook de ruitewisserarmen doorheen. Die kan eraf, daar zit het ook niet. Het interieurfilter is vervangen; ook daar geen vocht. Wellicht iets om op een forum te zetten?
Ik heb het idee dat het voor extra vocht in het interieur zorgt. Op dagen als vandaag ontwasemen de achterruiten li/re maar gedeeltelijk. Ook de voorruiten worden niet helemaal schoon. En de airco werkt natuurlijk niet bij deze temperaturen.
Voor zover weer, ik houd jullie op de hoogte.
p.s. ik heb het klots-probleem vandaag op opel forum.nl geplaatst. Eens kijken of er reacties op komen.....
update
- 166.500 km
heb het "klotsprobleem" op het opel forum geplaatst. Ik kreeg 1 reactie; het zou aan een verstopte waterafvoer kunnen liggen. Waar die afvoer dan zit is me nog niet duidelijk. De roostertjes houd ik altijd schoon.
Ik heb wat Opel-dealers gebeld en 1 van hen stelde voor om gaatjes te maken in de rubber dopjes die onderin de dorpels zitten. Dat zijn er per kan een stuk of 6. Dat heb ik gedaan, daar liep echter geen water uit. Wel zat er een hoop rotte-blader-prut tussen carrosserie en spatscherm bij het rechter voorwiel. Daar zit een kunststof plugje om de boel vast te houden. Dat heb ik voorzichtig losgefriemeld en nadat alle prut eruit was liep er ook aardig wat water uit. Niet dat dit het klotsprobleem heeft opgelost, maar al die prut en nattigheid lijkt me niet goed voor je auto. Wellicht een tip voor andere eigenaren van een Zafira om hier af en toe op te letten.
Wat me opvalt is dat met het stijgen van de temperatuur er minder rammeltjes en kraakjes merkbaar zijn. Zelfs de bestuurdersstoel is al stiller. Heel fijn!
Het blijft een hele praktische auto. De ene dag met een hoop jeugd erin naar het zwembad, de andere dag de uitgemeste zolder naar de kringloop. En ook de hond heeft een zee van ruimte.
Nog even afwachten wat het weer doet en dan de zomerbanden er weer onder; eens kijken wat er met het verbruik gebeurt.
de winter voorbij
- 169.000 km
Vorige week de zomerbanden er weer op laten leggen. Ik heb een hele set velgen en banden in de opslag liggen. Het schijnt beter te zijn voor de banden en velgen als je ze per set wisselt. Natuurlijk meteen deze hele week, dat is ong. 500k geweest, het verbruik in de gaten gehouden. Helaas, het maakt tot nu toe niks uit. Ik blijf op 5.9l/100km steken.
De hoop was dat het verbruik nog wat zou zakken. Niet dat 5.9 nou zo'n slechte waarde is, maar alles is meegenomen. Zeker nu je voor een liter meer dan €1.30 betaald!
Afgelopen weekend ging het oliepeil lampje branden. Ik wist zeker dat er voldoende inzat dus ik ben doorgereden. Voor de zekerheid later toch nog even gecheckt: niks aan de hand. Wellicht een storing in de sensor?
Vandaag toch maar de olie/filter laten vervangen aangezien ik niet zeker weet wanneer dat voor het laatst gebeurd is.
Ik heb 'm nu een half jaar. Problemen blijven tot nu toe (redelijk) binnen de perken. De thermostaat is vervangen op mijn kosten. De condensor vervangen op kosten verkoper. Vandaag dus ong €100,- kwijt aan olie/filter. Verder niks.
Het vervangen van de handgrepen in het plafond door zonnebrilhouders was een goede greep. (€8,50 p/st) Je kunt er makkelijk bij en het staat ook nog eens chique. De bestuurdersstoel zit nog steeds prima en de grote hoeveelheid ruimte heeft zich bij Ikea weer bewezen. Pakketten tot ruim 2 meter schuif je er zo in. Ook een rondje garage/zolder uitmesten ben je zo kwijt.
We leveren in op comfort t.o.v. de Vectra maar winnen enorm aan ruimte.
Tot nu toe een goede keuze.
lente update
- 170.000 km
Het is weer lente, de airco heeft het druk de laatste weken. Het is nu pasen en het is 26gr.
Hij doet 't prima, het wordt lekker (snel) koel in de auto. Ik zal bij de garage eens een keer de temperatuur van de lucht laten meten die uit de roosters komt. We hebben het idee dat die in de Vectra (heb je 'm weer met z'n Vectra) lager was. Ooit een keer gemeten: 3 gr.
Het scheelt een boel als je de gordijntjes van het panoramadak dicht doet. Het wordt dan sneller koel, logisch. Je moet er alleen ff aan denken.
Na de oliewissel is het controlelampje niet meer gaan branden. Wellicht toch een goede zet geweest.
Volgende projektje: door steenslag zit er een, inmiddels flinke (20cm), scheur in de vooruit. Met de reparatie heb ik even gewacht tot na de winter. Aangezien we in de loop van mei naar Denemarken reizen, wil ik 'm voor die tijd vervangen hebben. Kost me dan €65,- eigen risico. Jammer, maar kan gebeuren. De trip naar Denemarken is de eerste langere reis met deze auto.(zonder de hond trouwens)
Eens kijken of alles achterin past en hoe ie zich houdt. Een flink stuk Duitse Autobahn om uit te proberen of 't bij 150-160 nog een beetje comfortabel is binnen.
Ik merk dat ik nog steeds een beetje rondrijdt met zo'n gevoel van: gaat deze het net zo goed doen als de vorige? Stom is dat. Hij zal zich moeten bewijzen.
Tot de volgende update maar weer.
Bijna een jaar verder
- 185.000 km
We zijn sinds de aanschaf in oktober 2010 dus bijna een jaar en 30.000km verder. Sinds mijn laatste update is er niet veel bijzonders gebeurd (dat geld heeft gekost tenminste).
Zojuist de garage gebeld voor de APK; ik verwacht niks bijzonders eigenlijk.
We zijn er in de zomervakantie mee naar Schotland geweest. Vier personen en een hele hoop bagage. Dat past er makkelijk in; je gaat vanzelf steeds meer meenemen! Hoe zwaarder de auto wordt beladen hoe comfortabeler hij wordt. De 120pk zijn voldoende om ook bij volle bepakking vlot mee te komen. Dat was bij vorige auto's wel anders. Het was ook nog eens prachtig weer daar in Schotland dus de airco heeft vaak goede diensten bewezen. Na een middag in de zon is het zo weer koel. Tip voor degenen met panoramadak: gordijntjes dicht voor je uitstapt en dichtlaten tot de auto weer koel is. De zon op het glas geeft n hoop extra warmte. Met de gordijntjes dicht is 't sneller weer aangenaam binnen.
Verbruik bij een rustige rijstijl is 6.1 l/100km. Niet slecht, maar wel meer dan ik her en der lees. Wellicht is die bult op het dak slecht voor de stroomlijn? Geen kosten gehad sinds de vorige review trouwens.
Het klotsen heb ik niet meer gehoord, terwijl we toch best veel regen hebben gehad. Het kraken van het dashboard begint langzaam weer. Ik las ergens dat dat vaker voorkomt en met de temperatuur buiten te maken heeft. Krimpen en uitzetten en zo.
We gaan de apk even afwachten en dan de winter in. Tot de volgende update!
exit
- 275.000 km
Na 3.5 jaar gaat ie er weer uit. Na voor 2000 het vliegwiel en de koppeling te laten vervangen eind april dit jaar, blijken ook de lagers van de 5e en 6e versnelling te zijn versleten. Schijnt een zwakke plek te zijn bij deze modellen. Dat hoor je natuurlijk pas al het zover is, typisch.
Dat kostte nog eens 2000, dat gingen we bij deze km stand en de kosten van de vorige reparatie niet meer doen.
Aangezien ook de baan nog eens op de tocht staat moest er iets komen wat
. Minder verbruikt
. Minder wegenbelasting kost
. Veel garantie heeft.
Het werd een renault clio 1.5 dci uit 2011. Zie review.
Conclusie Zafira
. Zeer ruim met veel personen
. Zeer praktisch personen cq spullen vervoeren
. Erg goede stoelen
. Hoge zit prettig, ook ivm verkeersoverzicht
. Goede afwerking en materialen in interieur
. 1:16.4 verbruik is netjes
Minder
. Geluidsniveau binnen tov bv sedan
. Condensor gevoelig voor lekkage door steentjes ed.
. Versnellingsbak houdt niet van het nieuwe rijden.
. Zwaar dus duur in belasting 140 pmnd
. Matige werking automatische airco
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.