Opel Zafira 1.9 CDTi 120pk Cosmo (2006)

autoreview

Opel Zafira 1.9 CDTi 120pk Cosmo (2006)

Signalement

UitvoeringZafira 1.9 CDTi 120pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf163.035 km
KM-stand laatst305.221 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voorwoord & eerste ervaringen

  • 164.580 km

*Deze review gaat over de auto van mijn ouders*

Na 11 jaar, en 230 duizen kilometer in een Astra-F station van '97 gereden te hebben, begon de Astra toch wel wat krokante delen te krijgen. Tevens werd de auto gewoon te krap, wat wil je met 3 pubers?!
Aldus, van de betreffende Astra is ook een review te vinden.

Er moest dus een andere auto komen, met enkele eisen:
- Goede ruimte voor 3 personen achterin
- Diesel
- Geen belachelijk hoge km-standen, we moeten er even mee vooruit.
- Twee extra zitplaatsen zouden makkelijk zijn, aangezien we thuis met 6 man zijn. (Zeer zelden met 6 tegelijk op pad) Maar met een 7-zitter kan je in die gevallen dus mooi in een auto weg.
- De auto mocht maximaal €11.000 kosten.

Al met al niet eisen die vaak goed samen gaan. Maar met dit lijstje begon ik de zoektocht eerst via internet. Wat moest het worden? Een midi-mpv, of toch een (vaak beter rijdende) station. Een Vectra C stond toch ook wel bekend om zijn goede rijeigenschappen en enorme ruimte. Mijn ouders vonden dit wel een mooie auto, maar ze zaten toch wel een beetje te twijfelen. Dus toch maar liever een 7-zitter.
Daarna verder gegaan met zoeken, een Mitshubishi Grandis is toch wel mooi! Maar deze viel af door plastic-gehalte interieur, zeer beperkte hoofdruimte 3e zitrij en een vreemd gevormde zitting v/d middelste plek op de achterbank.
We hadden in 230.000km toch wel een zeer goede ervaring met Opel gehad, en de Astra heeft ons nooit laten staan. Tevens alleen regulier onderhoud.
Toen maar eens gekeken naar een Opel Zafira-B. Ondanks dat deze auto helemaal niet groot is van buiten, heb je binnenin veel ruimte. Even geëxperimenteerd met de ruimte, en warempel! Ik kan 3x achter mezelf zitten, met mijn heel gemiddelde 1,83M. Maar veel langer moet men ook niet worden. En de dunne stoeltjes op die 3e rij, dat zit nog best goed. Of beter gezegd; onverwacht goed!
Het moest dus een Zafira worden! In de beperkte prijsklasse nagenoeg alleen maar 100PK CDTI'tjes, het zal vast wel voldoen. Maar wanneer mogelijk toch liever wat meer.
Na een hele tijd zoeken kwamen we deze Zafira tegen, en eigenlijk waren mijn ouders direct al verliefd. Deze Zafira was anders. Dit was wel wat anders als de eerder bekeken Business en Enjoy uitvoeringen. Deze auto had toch wel wat uitstraling.
Nadat we enkele rondjes om de auto heen hadden gelopen kwam de verkoper naar buiten lopen, of vroeg vriendelijk of hij even van het slot moest. Hij mocht die sleutel direct ophalen!
Nu konden we de auto ook even vanbinnen bekijken. Oke, hij was een beetje vies (de auto was net een dag binnen), maar alles zag er wel netjes verzorgd uit. We konden ook direct een proefrit maken, en dat beviel toch wel goed. Fijn rijgedrag maar hij trok wel wat naar rechts. Eenmaal terug van de proefrit vertelde mijn vader tegen de verkoper dat de auto wat naar rechts trok. Dit had hij ook al opgemerkt tijdens een kort ritje, en er was al een afspraak gemaakt met een gespecialiseerd uitlijnings bedrijf.
Hierna de koop rond kunnen maken, voor €10950 inclusief nieuwe APK, poetsbeurt ed. werden wij twee week later de nieuwe eigenaar.

Toen we de auto ophaalden zat er ook netjes een uitlijningsrapport bij.

Na twee week kan ik wel mijn eerste ervaringen plaatsen.
Tot nu toe bevalt de auto super goed, de 120PK CDTI pakt mooi op, en is toch vrij vlot te rijden ondanks een rijklaar gewicht van maar liefst 1613KG!!
En de auto is voor ons doen toch wel ongekend luxe, met oa:
Regen & lichtsensor
Autom. dimmende binnenspiegel
Lichtmetalen velgen
Half lederen bekleding
Cruise Control
Airco/ecc die oa. ook de zonnesterkte ed. meet en zich daar op aanpast.
CD 70 Navi die zeer fijn werkt.
Dat waren wel de belangrijkste dingen.

Ons gemiddelde verbruik tot nu toe is 5,4L/100KM, maar de periode is nog zo kort dat dit nog geen betrouwbaar gegeven is.
Tevens heb ik alles 4-sterren gegeven, omdat ik er nog geen goed oordeel over kan geven.

Defecte CV

  • 166.500 km

Het 1e probleem heeft zich aangedaan. De centrale vergrendeling op de linker achterdeur werkte niet meer. Alle overige deuren gingen wel in het slot, maar deze deur bleef 'los'. Tevens, als je deze opende gingen alle andere deuren ook van het slot. En Opel vond het tijdens het ontwerpen van de Zafira niet langer nodig om nog die slot pennetjes op de deuren te monteren. Dus handmatig sluiten was er ook niet bij.
Probleem is nu opgelost, bleek een draad in de kabelboom defect te zijn. Is onder garantie vervangen.

Verder bevalt de auto nog uitstekend, en achter de 3e zitrij kan zelfs de koelbox nog een plekje vinden. Dus een dagje weg met 7 man is goed te doen.
Tevens is het verbruik gedaald naar 5,3L/100km, en dat vindt ik geen slechte waarde voor een dergelijke auto!

Anderhalve maand

  • 170.030 km

Anderhalve maand, zolang hebben we de Zafira nu. En er zijn al weer aardig wat km's weg getikt. Als het zo door gaat kom ik uit op zo'n 45Duizend km in twaalf maanden tijd.

De Zafira bevalt uitstekend! Maar het is dan ook een hele stap vooruit vanuit een Astra-F.
In de zeer warme dagen de afgelopen weken heeft de airco zich bewezen, en heeft het interieur in enkele minuten op de juiste temperatuur.

De auto heeft volgens de peilstok nog geen druppel olie verbruikt, en ook koelvloeistof in niks veranderd. Toch niet onbelangrijk bij een 2e hands auto!

Het brandstof verbruik valt ook alleszins mee, we zitten nog steeds aan een gemiddelde van 5,4L/100km . En dit met de airco altijd aan, en ook nog veel korte ritjes. We maken wel zoveel mogelijk gebruik van het 6e verzet, welke je bij 80km/u prima in kunt leggen. Echter dan ook direct de CC aan, want voor je het weet zit je weer op 95! In de auto heb je totaal geen gevoel van snelheid, en met 80 in '6' hoor je alleen de banden zachtjes.
Tot zover de update,
Komende week zakken we af in zuidelijke richting, en naar verwachting staat er over 2 week 3K erbij op het klokje!

Vakantie voorbij..

  • 174.056 km

De vakantie is alweer voorbij, en we zijn ook al weer 4K km's verder.
Ik heb weinig te vertellen, alleen dat de Zafira zich uitstekend heeft gedragen deze vakantie! Wel kan je vernemen dat de 120PK's er behoorlijk aan moeten trekken in heuvelland, het verbruik over de vakantie kilometers was dan ook 6,3L/100KM. Vooral heuvel-op rijden met een turbo blok is wennen, als je van een atmosferisch blok komt. Vanaf 2000Rpm is de turbo goed bij de les, en bij 2500Rpm blaast hij echt op volle teug mee! Met heuvel-op versnellen heb je bij 3000Rpm dus al lang het idee om te kunnen op schakelen. Echter valt de motor dan 'dood'. Dus is het de zaak om in '2' tot minimaal 3500Rpm door te trekken, en dan gaat het net. Dan val je terug naar 2100Rpm in '3'.
Bij de tolpoortjes ben je met 120PK misschien niet als eerste weg, maar eenmaal op tempo blijft hij volhouden. En je kunt op een 5% helling ook rustig in '6' afzakken naar 95km/u (~1750Rpm), en daarna weer vlot versnellen naar 140km/u. Terugschakelen is niet nodig. Tevens is hij bij deze snelheden zeer rustig, en draait de krukas ook slechts 2500 toeren.
De airco is ook zeker op zijn taak berekend, en wij hebben hem altijd op de 'auto' stand staan. Je stelt zelf de temperatuur in, en het systeem regelt de rest (blaas snelheid en richting). Wanneer de auto een tijd in de zon heeft gestaan, en het dus binnen zo rondt de 35 a 40 graden is en je start de auto kom je eerst in een soort windturbine te zitten. De auto wordt eerst wat afgekoeld door de koelere buitenlucht, en daarna springt de airco bij. Na ~15 seconden zit je niet meer in de windtunnel, en krijgt hij de auto zeer snel op de gewenste temperatuur. Bij een buitentemp. van 30 graden, is het interieur na anderhalf á twee minuten op de gewenste temperatuur van 23 á 24 graden. Dus zeker op zijn taak berekend!

Overall verbruik in 11K km's is nu 5,6L/100km. Als ik dit naast de fabrieksopgave zet, of vergelijk met de andere reviews is dit zeer netjes!

Wordt vervolgd!

Still going strong!

  • 192.155 km

Het werd wel weer eens tijd voor een update, dus bij deze.
Inmiddels is de teller de 190duizend al gepasseerd en staat nu rond de 192K. Het gaat hard met de kilometers. De Zafira bevalt nog uitstekend. Een maand geleden heeft de auto een kleine beurt gehad, er zijn wat vloeistoffen ververst. Er is niets aan het ligt gekomen.
Inmiddels is de Zafira ook voorzien van winterschoeisel (Vredestijn Snowtrack 3). Tot op heden vonden wij het nog niet nodig maar met de huidige kilometrages leek het ons wel een goede investering, de wagen zit meer als 1000km per week op de weg! Daarnaast is het zowel eigen als andermans veiligheid (zolang je niet de extra verkregen marge benut). Nu zo'n 2000km ervaring en ik kan het iedereen van harte aanbevelen! Wat een verschil, waar de wagen eerst nog de neiging had om door te slaan of rechtdoor te gaan volgt hij nu getrouw zijn spoor.

We zijn nog steeds zeer tevreden over de gebruikerskosten voor de Zafira. Okee, de wegenbelasting is fors maar de CDTI springt behoorlijk spaarzaam om met brandstof. Over bijna 30.000km zitten we aan gemiddeld 5,4L/100km. Echter zal dit wel een beetje stijgen want met de winterbanden eronder ligt het verbruik behoorlijk hoger, zo'n 7%!

Het comfort bestempel ik nog steeds met 4 sterren. De stoelen zitten heerlijk, de auto is 'relaxed' te besturen. Echter zou de wagen iets stiller mogen zijn, met name bandengeluid had wat beter gedempt mogen zijn.
De prestaties houd ik ook nog op 4 sterren. De 120PK komt er gevoelsmatig duidelijk uit en laat de wagen eenvoudig met het verkeer meekomen en maakt een inhaalmanoeuvre vlot uitvoerbaar.
Dan betrouwbaarheid, de wagen heeft ons nog nooit laten staan of ook maar een enkel probleem vertoond. Maar daarnaast is 30Dkm nog niet toongevend. Nog steeds 4 sterren dus.
Kosten, het verbruik is voor een dergelijke auto aangenaam laag. Verzekering kost ons ook weinig door no-claim ed.. Dan blijft over de wegenbelasting. Het is jammer dat de staat nog steeds té veel belasting heft over het dieselend wagenpark. Ik kan begrijpen dat de belasting ook op een moderne/schone diesel hoger is als voor een benzine exemplaar, een diesel wordt immers vaak verkozen door het hoge kilometrage. Dus ook op dit onderdeel 4 sterren. Al met al zijn we dus bovengemiddeld tevreden over deze wagen!

APK

  • 208.874 km

Ik ben een beetje laat met de update, maar bij deze.
Begin juni heeft de Zafira weer een vol jaar APK (incl. grote beurt) gekregen. De totale kosten waren net boven de €400. Hierbij zijn alle filters vervangen, een O-ring v/d airco vervangen, de airco gevult en de magneetkoppeling van de airco vervangen. (Kwam geen koude lucht meer uit). Dus buiten de airco om weinig kosten.
De Zafira bevalt verder nog steeds zeer goed. De 120PK CDTI is vrij rustig en wanneer nodig trekt hij ook erg goed. Daarnaast mogen we met een gemiddeld verbruik van 5,5L/100km totaal niet klagen.

Dit was het wel, ik heb verder niks te vermelden over de auto.

Toch niet probleemloos?

  • 228.267 km

Na lange tijd wordt het onderhand wel weer eens tijd voor een update.
Helaas is de afgelopen periode niet zonder slag of stoot geweest. Op een gegeven moment wilde de Zafira niet meer starten, er gingen enkel een aantal lampjes branden. De startmotor ging niet rond. Ja, wat moet je dan.. Dus de ANWB gebeld, de beste man is het een en ander gaan doormeten en uitlezen. Hij kon niks vinden, toch maar aan de startkabels dan. Ook dit mocht niet baten. Toen een poging tot aanslepen, een beetje snelheid, koppeling wat op laten komen en enkel wat geratel. Nog steeds geen draaiende motor dus. Helaas kon de man van de ANWB niks anders meer doen dan de Zafira afslepen naar de dorpsgarage.
Op zaterdagochtend is de Zafira bij de garage terechtgekomen. Daar is de Zafira verder uitgepluisd, de garagehouder heeft er zelfs zijn vrije zondag aan besteedt. Helaas zonder resultaat. Dan toch maar besloten om de Zafira naar een officiële Opel dealer te brengen.
De plaatselijke Opel garage (Siton Suzenaar Oosterwolde) had op korte termijn geen ruimte, wat dus betekende dat de wagen naar een andere Opel garage gebracht moest worden (Wander, in Assen, 20km verder). Dus in de loop van de maandag is de Zafira door de berger opgehaald en daarheen gebracht. Oftewel, de eerste €150 al te pakken…
Daar ging het onderzoek ook niet zonder slag of stoot. Uiteindelijk hebben ze de startblokkering vervangen. Nadat de sleutels ingelezen waren door de nieuwe hardware wilde de Zafira weer starten. Dus donderdag avond hadden we onze eigen wagen weer. Opgelucht dat het probleem opgelost was. (rekening moest nog volgen)
Die avond nog 2*5 km gereden, probleemloos. De volgende ochtend, weer vol vertrouwen de auto instappen. Sleutel omdraaien, NIKS. Weer precies dezelfde symptomen als de zaterdag ervoor. Contact opgenomen met onze vaste garage, auto is weer uitgelezen. Was niks te vinden, samen besloten dat de Zafira maar weer naar Assen moest. In de loop van de vrijdag is de Zafira dus weer afgesleept (weer €150).
Uiteindelijk niks kunnen vinden, de accuspanning was niet optimaal maar zou moeten kunnen. Toch is besloten om de accu maar te vervangen. En ja hoor, hij wilde weer starten. De dinsdag de auto weer terug.
Misschien was het vervangen van de accu de eerste keer ook wel voldoende geweest, maar probeer daar achteraf maar eens achter te komen..
Totaal rekening inclusief 2 maal transport ~€950. Een boel geld! Wel kosteloos een leenauto van onze vaste garage gehad.
Sinds dit hele verhaal weer zo’n 5000 kilometers probleemloos afgelegd. Gemiddeld nog steeds 5,5L/100km, nu over zo’n 75 duizend kilometer gemeten. We vragen ons af hoe Opel bij de fabrieksopgave van 6,1L/100km is gekomen..
Het was een flinke investering in de auto, maar als je nagaat dat dit het 1e niet reguliere onderhoudspunt is, is het m.i. te overzien. Waarschijnlijk was dus alleen de accu vervangen genoeg geweest, helaas kom je daar nooit meer achter. Hierdoor laat ik de betrouwbaarheid nog steeds op 4* staan, immers een accu is regulier onderhoud. Die kan na 5,5 jaar nou eenmaal ‘op’ zijn.

Maar weer eens een update..

  • 266.300 km

Na ruim een jaar en 35.000 kilometer lijkt me een update op z’n plaats. De Zafira heeft zich het afgelopen jaar als een zeer betrouwbaar vervoersmiddel getoond. Enkel tanken en gaan! Waarbij het verbruik zo rond de 5,6L/100km schommelt. Hierbij moet ik wel zeggen dat er veel op provinciale- en autowegen wordt gereden. Boven de 115km/u stijgt het verbruik snel. Bij 135km/u op de cruisecontrol zit het verbruik volgens de boardcomputer op zo’n 6,4 á 6,6 L/100km.
Voor mijn werk heb ik nu ook vele kilometers afgelegd in verschillende (voornamelijk) lease auto’s. Hierdoor heb ik ook wat meer vergelijkingsmateriaal. Wat mij zo persoonlijk opvalt:
- Verbruik ligt lager dan bij veel andere auto’s
- Voor een 120PK diesel hangt hij erg goed aan het gas
- 2e versnelling is erg lang, waardoor het turbogat duidelijk opvalt. Bij rustig rijden verneem je het niet. Maar kom je bijvoorbeeld bij een kruising aan met +/- 10km/u en kan je nog voor een auto langs oversteken dan moet je er rekening mee houden dat er bij het indrukken van het pedaal weinig gebeurd. Komt hij eenmaal boven de 1600 toeren dan komt hij ineens tot leven en accelereert hij behoorlijk snel. Kwestie van gewenning maar je moet er wel rekening mee houden.
- Stoelen (Cosmo/Excecutive uitvoering) zitten erg goed, terwijl mijn rug vrij gevoelig is voor wat mindere autostoelen. Ook tijdens lange ritten geen last van de rug.
- In tegenstelling tot veel (midi) MPV’s helt hij relatief weinig over en bij snel opeenvolgende stuurwisselingen krijg je geen schommelend effect.
- Stuurt redelijk zwaar. Vindt het zelf erg prettig, zeker op hogere snelheid. Maar kan me voorstellen dat sommige mensen hier minder van houden.
- Enorm grote dodehoek achter de A-stijl. Je moet echt om de stijl heen kijken, veel concurrenten hebben dit beter voor elkaar. Hier verdwijnen volledige auto’s achter.
- Ook op hoge snelheden (180+) zeer stabiel op de weg. Ook trekt hij hier voor een wagen met 120PK behoorlijk rap naar toe. Zou hij in het lease verleden dan toch gechipt zijn?
Al met al bevalt de Zafira ons zeer goed en zullen we er zeker nog wel even mee door rijden. Wat daarna komt? Goeie vraag, want zo’n zware diesel privé rijden kost behoorlijk wat in de wegenbelasting. Maar ach, daar gaan we nu nog niet over nadenken, we rijden eerst lekker door.
Wanneer de zomerbanden er straks weer onder komen moeten daarvan de voorbanden vervangen worden. Deze zaten er bij aanschaf al onder en daar hebben we dus nog zeker 60.000 kilometers mee afgelegd.
Ik moet nog even uitzoeken wanneer de distributieriem vervangen dient te worden. De ene bron geeft aan 120- de ander 150-duizend. In dat laatste geval kunnen we er nog bijna een jaar tegenaan.

Edit: Wilde nog even toevoegen. De H7 koplampen gaan beduidend minder lang mee dan de H4 koplampen die in de Astra zaten. Gok dat de lampen zo'n 15 á 20 duizend kilometer mee gaan. We rijden trouwens wel altijd met dimlicht aan. Maar het vervangen van een koplamp is echt een pokkewerk. Dient te gebeuren via de wielkast en je kunt totaal niet zien wat je doet. Dit ervaren we toch wel als zeer hinderlijk.

Nieuwe APK

  • 274.500 km

Het begint een beetje een saai verhaal te worden, maar vorige maand is de Zafira voorzien van een nieuw jaar APK.
Twee nieuwe banden en de stabilisatorstang voor. Die stabilisatorstang is een meer gehoord probleem bij Zafira-B's. Er ontstaat speling waardoor een soort 'gebonk' ontstaat bij het op- en afrijden van drempels. En op slechte klinkerwegen klinkt het wat 'rammelend'. De auto is nu weer lekker stil.
De APK is samen met een grote beurt uitgevoerd en hier zijn verder geen punten uitgekomen.

De Zafira heeft zich afgelopen maand wel weer mogen bewijzen als verhuiswagen, dan blijkt maar weer dat er best veel in gaat. En de grote tandemasser met huif (+/- 1300kg) leverde ook geen problemen op.
Kortom, wij rijden nog lekker door met deze auto.

Aan al het goede komt een eind

  • 305.221 km

De laatste update was al even geleden, inmiddels heeft ook de Zafira het veld geruimd. Mijn ouders hadden de ruimte van de Zafira eigenlijk niet meer nodig. 80% Van de ritten was de auto maar door 1 persoon bezet en meer dan 4 personen kwam eigenlijk helemaal niet meer voor. Tel daarbij dat de wegenbelasting ook behoorlijk hoog is. In verband met een verhuizing werd in verband met de kosten toch nog besloten een jaartje door te zetten met de Zaf. Helaas dachten ze daar bij de keuring toch anders over.
Voor de APK moest er toch behoorlijk wat aan gebeuren, overigens allemaal normale onderhoudszaken. Te weten; 2 nieuwe banden, remschijven + blokken achter, remblokken voor. Daarbij was de auto ook toe aan een grote beurt + nieuwe distributieriem. Om het lijstje nog even volledig te maken, de condensor van de airco was door steenslag lek. Al met al dus een flinke opsomming. Dan ga je over andere opties nadenken. Immers, we wilden al wel een kleinere/lichtere auto, de Zafira was ook ruim de 3 ton gepasseerd, dus hoe lang rijdt je nog probleemloos rond? Problemen met de EGR, het vliegwiel of de niet al te best bekend staande M32 bak kunnen dan ook de kop opsteken.
Wat volgde was een zoektocht op internet, wat zijn de opties. Uiteindelijk is de zoektocht geëindigd met een nette Renault Megane 1.5DCI Dynamique met volledig aangekruiste optielijst. Daar rijden mijn ouders inmiddels al weer 15K km’s naar volle tevredenheid in rond.
Maar deze review gaat natuurlijk over de Zafira. Eerlijk? Ik mis de Zafira eigenlijk wel, vooral de 1.9CDTI was toch wel erg lekker. Ondanks dat 0-100 in 12,2 seconden niet wereldschokkend is voelde de auto behoorlijk rap aan. De meeste van onze dagelijkse kilometers ging over provinciale wegen, daar is de Zafira behoorlijk zuinig te rijden, 1 op 18,5/19 was geen uitzondering, ondanks een heel aantal korte ritten. Op de snelweg ging het verbruik wel aardig omhoog, detail is wel dat bij 130+ de Zafira zuiniger was dan de Megane, hoezo downsizing…
Ruim 140.000 kilometers hebben we afgelegd in deze Zafira. Eigenlijk zonder gekke dingen. Als alle onderhoudszaken niet tegelijk vielen, maar lekker gespreid waren aangekomen stond de Zafira waarschijnlijk nog op de oprit. We hebben er een betrouwbare metgezel aan gehad. Helaas is de Zafira enkele dagen na de inruil geëxporteerd. (inruilwaarde viel overigens niet tegen)
Tot slot nog even wat plussen en minnen.
Plus:
- Interieurruimte in verhouding tot zijn afmetingen
- In de Comso/Executive uitvoering erg fijne voorstoelen
- Trekkracht van de Italiaanse diesel, die ook behoorlijk zuinig kan zijn
- Stevig onderstel, prettig als je alleen onderweg bent
- Koelcapaciteit van de prettige automatische airco
Min:
- Turbogat icm lange tweede versnelling
- Harde zit op de achterbank
- Achteras is behoorlijk hard gedempt, als achter passagier zijn drempels geen feest. Past niet bij een familiebak
- Ondanks de goede capaciteit van de airco schoot de ontwaseming tekort.
- Levensduur van de, moeilijk vervangbare, H7 koplampen
- Tijdens branden roetfilter kon de motor soms behoorlijk rauw lopen

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.