Opel Zafira 1.9 CDTi 100pk Enjoy (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.9 CDTi 100pk Enjoy |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 189.000 km |
KM-stand laatst | 189.000 km |
- 189.000 km
Omdat er een derde kindje op komst was moesten wij helaas op zoek naar een andere auto, nadat ik met de stilo wagon naar een baby zaak gereden ben, tot de conclusie gekomen dat drie stoeltjes domweg niet op de achterbank gaan passen. Aangezien de keuze dan erg beperkt is uiteindelijjk op een Opel Zafira uitgekomen heb nog een moment aan een renault grand scenic gedacht maar gezien het imago daar niet meer serieus over nagedacht, de doorslag voor de zafira was de Italiaanse diesel (erg goede ervaringen mee).
In Elim een Zafira gevonden, wat een verschil van 140 pk naar 100! Verder moet ik zeggen valt de auto mij in alles 100% mee (had er ook niet echt verwachtingen van) stuurt heel behoorlijk en stoelen zitten prima enig nadeel is de rammel van de middenconsole, er zit erg goedkoop plastic boven de luchtroosters en deze gaan rammelen.
Na ca. 1500 km probleem, storingslampje gaat branden! Bij de garage tot de conclusie gekomen dat het roetfilter verstopt zit dus statisch regenereren ca. € 40,- afgerekend en de auto reed weer als nieuw, volgens de monteur mag dit maar 1 keer. Helaas na ong 1000 km weer hetzelfde... goede raad is duur maar goed midden in de nacht de snelweg op gegaan en blazen 10 min ca. 180 gereden en alles weer in orde. Ondertussen deed een volgend probleem zich voor, inhouden, hikken bij ca. 1600-1800 rpm alleen in 1, 2 en 3e versnelling. Aangezien de egr- klep net vervangen was bij aankoop zou je het daar niet gaan zoeken. Wel wist ik dat er bij mijn stilo jtd een mod. is doorgevoerd dmv een pakking met gaatjes naavraag bij de Opel dealer leverde weinig op. Uiteindelijk zelf aan de slag gegaan en 2 plaatjes in de vorm van een pakking geknipt en er een gat van ca. 8 mm in geboort, hikken idd over maar na 5 min motor lampje aan, alles weer losenn de gaatjes wat groter gemaakt.. (11 mm.) ca. 30 min proefrijden en alles goed geen gehik en geen lampjes.
Ondertussen het roetfilter ook aangepakt, met een hand mokertje een paar beste tikken op het filter gegeven en wederom in de nacht een stuk blazen, op een gegeven moment hoorde ik allemaal kleine stukjes uit de uitlaat vliegen en ging de auto steeds beter rijden.
Nadat dit alles opgelost is besloten om de auto te laten chippen (km 194.000) hij heeft nu ca. 130 pk en gaat als een trein.
Met de kerstvakantie in Duitsland geweest en op de teller ca. 213 gereden de navigatie gaf 203 km/h aan, niet gek voor een 100 pk. Wat mij in positieve zin op viel was de wegligging op hoge snelheid, zeer koersvast.
Inmiddels staat de teller op 217.000 en sinds het gedoe met het roetfilter geen enkel probleem gehad ook in Duitsland ca. 900 km met -18 C gereden geen enkel probleem, ook het starten de volgende morgen met -16 geen problemen.
Alles op een rijtje:
189.000- olie + filters + multiriem
190.500 - regeneratie roetfilter
191.500 - Egr klep aangepakt dmv stalen plaatjes met gaatjes erin en roetfilter aangepakt.
194.000 - Auto laten chippen
205.000 - Winterbanden
216.000 - Distriebutie riem + waterpomp en olie en filters.
Na wat opstart problemen een probleemloze auto. Welke mij eigenlijk in positieve zin verrast heeft qua wegligging en prestaties. Wat uiterlijk betreft zal ik het nooit een echt mooie auto gaan vinden maar goed zodra de kinderen wat groter zijn kunnen we weer op zoek naar iets leukers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.