Opel Zafira 1.9 CDTi 100pk Cosmo (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.9 CDTi 100pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Voor mijn werk mocht ik een nieuwe auto uitzoeken; het moest een Opel, VW of Audi zijn. Aangezien we 3 kids hebben was een grotere auto noodzakelijk; prijstechnisch valt Audi dan al snel af. We hebben de VW Golf Plus & de Touran ook geprobeerd maar qua prijs, ruimte & uitrusting kan dit niet tippen aan de Opel Zafira welke uiteindelijk in de Executive uitvoering is besteld. Dit is een speciale versie voor de zakelijke markt o.b.v. de Cosmo en voorzien van alle denkbare extra’s. Navigatie, boordcomputer, regensensors, autom. lampen, cruise-control, semi-autom. climatecontrol, 6-voudig verstelbare bestuurdersstoel, half-lederen bekleding, getint glas achter, electrische ramen voor- en achter en nog veel meer.
De eerste keer rijden was een ervaring op zich, maar dat is zowiso bij een splinternieuwe auto...
De auto biedt veel ruimte aan een gezin van 5 personen; momenteel hebben we het middelste gedeelte van de achterbank platgelegd (dat vormt meteen een tafeltje met opbergvak & bekerhouders) en helemaal achterin hebben we één stoel uit de bodem gehaald waardoor en nu twee kinderen op de achterbank zitten en één helemaal achterin; zo zitten ze niet dicht op elkaar en hebben ze hun eigen, confortabele plaats. Ze vinden het in ieder geval geweldig!
Ondanks de eenvoudigste diesel-uitvoering (100PK) trekt de auto prima; zeker gezien het hoge gewicht van de Zafira (1500 kg). De Scénic die ik hiervoor reed trok een stuk minder (1,6 16V). Het enige nadeel aan de inrichting van het dashboard & stuurkolom vind ik de plek & bediening van de cruise-control; dit knopje zit aan het einde van de richtingaanwijzer-pook en moet je vrij stevig indrukken; daarmee zet je al snel perongeluk de richtingaanwijzer aan.
Update 22 april 2007:
Inmiddels nog net geen 4000 KM met de auto gereden en ik ben helemaal verkocht; iedere keer dat ik instap is een feest! De kids vinden het helemaal geweldig en voor mijn werk is het een ideale auto; mooi zakelijk uiterlijk maar ook ruimte om af en toe een plaatje glas of wat dozen achterin te gooien; binnen een handomdraai klap je de zitting van de achterbank omhoog en schuif je de hele boel tegen de voorstoelen; er ontstaat dan een grote, vlakke laadvloer. Alleen het stank-probeem blijft aanhouden... (zie onder)
PROBLEMEN
De tweede dag dat ik in de auto reed en ik na een vrij korte rit stopte kwam er een penetrante lucht onder de auto vandaan; het rook naar een verbrande rem o.i.d.; ik kon het niet helemaal plaaten. Toen ik de auto weer starte kwam er een witte wolk uit de uitlaat; dit heeft zich de keren erna niet meer herhaald. Ik hou even in de gaten of dit nog een keer gebeurt; wellicht nieuwigheid?
Update 22 april 2007:
Het voorval met de witte rook (nee, geen nieuwe paus!) heeft zich niet meer voorgedaan; wel ruik ik nog regelmatig de brand-lucht linksachter als ik uitstap en hoor je een hard getik alof iets sterk afkoelt wat heel heet is. Volgens een collega die een zelfde type Zafira heeft is dat de remschijf; hij heeft exact hetzelfde bij zijn auto.
Een ander probleempje wat ik nu heb gehad is het opeens oplichten van het controlelampje voor een (te) laag oliepeil; na het peilen bleek dat het niveau inderdaad wat laag was. Volgens de dealer kan dat bij nieuwe autos vaker voorkomen omdat de motor nog moet indraaien... De boel is inmiddels bijgevuld maar ik hou het in de gaten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.