Opel Zafira 1.8 Temptation (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.8 Temptation |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 220.000 km |
KM-stand laatst | 268.000 km |
Weer terug naar een Zafira
- 220.000 km
Na enkele jaren in een Zafira a te hebben gereden, ben ik via wat andere merken toch weer terug bij de Opel Zafira.
Ondanks dat er aan een Zafira wel eens wat mankementjes zijn, vind ik het rijcomfort, de ruimte en de flexibele indeling geweldig.
Na een intensive speurtocht een nette en frisse 1.8 16V gevonden, de fijnste en betrouwbaarste motor. De 1.6 is te licht voor deze zware auto, en de 2.2 heeft veel motorproblemen door een uitrekkende distributie ketting. Deze wagen heeft wel wat meer kilometers op de klok, maar met goed onderhoud moet daar toch makkelijk nog een ton of 2 bij kunnen.
De Zafira B is wel duidelijk een flinke verbetering t.o.v. de Zafira A, met name de bediening en comfort zijn een stap hoger.
Verbruik na een weekje rijden ( ben een vrij rustige rijder) zit gecombineerd op 1 op 14, een nette score voor deze zware grote auto.
Bijzonder detail: het motorolie pijl was te hoog, de garage had alle vloeistoffen goed bijgevuld onder het motto dan zien we hem voorlopig niet terug.
Ik heb via de peilstok buis met een slangetje en grote injectiespuit ruim een liter olie er uitgehaald, tot de peilstok weer in het midden van de aanwijzing stond. Daarnaast nog een halve liter koelvloeistof weggezogen wat ook ruim boven het (koude) peil stond.
Uiteraard zal ik olieverbruik ook goed monitoren, ik hou jullie op de hoogte.
Maandje verder
- 222.500 km
Afgelopen maand heel wat gereden, en zelf wat gebreken verholpen.
De uitlaat van voor tot achter vervangen, midden demper was slecht, de achterdemper was nog redelijk maar ik was toch bezig, en toen maar vanaf de voorbuis tot einddemper alles vervangen.
Probleem in raamschakelaar verholpen, moest hard op de knop drukken. Ik heb de contactpunten in raamschakelaar met alcohol gereinigd en alles werkt weer top! Volgende maand olie en filterbeurtje uitvoeren, en remmen vervangen i.v.m. lichte trilling tijdens remmen.
Wat rijd de Zafira toch fijn! De auto is stil, heeft een fijne wegligging en alles voelt sterk en stevig aan. Bi-Xenon verlichting is ook top, wat een fijne verlichting, veel meer contrast dan gewoon halogeen.
De Flex 7 inrichting is helemaal top, ik werk als servicemonteur en heb een bodemlade module achterin. makkelijk toegankelijk door de vlakke laadvloer, en uitneembaar in de weekenden of vakantieritten. Verbruik van de Zafira valt nog steeds alles mee, maar ik ben een rustige rijder, en met max 100km/h op de snelweg rijd ik 1: 14. De Atmosferische 16 klepper doet (behalve wat meer toeren) qua prestaties niks onder voor de gedownsizede turbo motoren.
Ruim een jaar in bezit
- 241.000 km
Na in februari 2021 de remmen voor te hebben vervangen (schijven en blokken) en een beurtje met olie en filters weer een jaarlang probleemloos gereden, bij de APK november 2021 zijn 2 voorbanden vervangen en het flexibel van de uitlaat. In Februari ga ik hem weer verwennen met een filter en oliebeurtje.
Het olieverbruik valt erg mee, ik heb op een kleine 20.000km 2x een kwart liter olie bijgevuld.
Ook in de zomervakantie was hij ons goed van dienst, met kano op het dak en de enorme koffer volgeladen heeft hij ons overal probleemloos naar toe gebracht.
Zafira ingeruild voor Frans comfort
- 268.000 km
Na 2 jaar met de Zafira te hebben rondgereden was het tijd voor wat anders en vooral zuiniger. De Zafira was redelijk betrouwbaar, de enigste mankementen waren de tot 2x toe een gebroken spiraalveren voor, (waarbij ik deze wel voor een set gebruikte exemplaren had vervangen). De ruimte in de auto was fenomenaal, de atmosferische 1.8 liter motor is soepel en sterk.
En ook was auto bijzonder stil.
Wat wel er tegenviel waren de harde stoelen, en het bijzonder stugge schakelen. Het smeren van de kabels, en vervangen van de bakolie had geen resultaat. Het motorolie verbruik bleef nog altijd zeer beperkt, wel ververs ik zelf elke 15000km de olie. Het benzineverbruik is helaas nooit onder 8.5 liter/100km geweest en in ben een vrij rustige rijder.
De Zafira heeft nu plaatsgemaakt voor een Renault Clio Estate, met 0.9Tce motor. We misten het comfort en soepele rijden van onze vorige Renault Sceniq, en dat hebben we met de Clio weer terug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.