Opel Vectra 2.0 Di-16V Pearl (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra 2.0 Di-16V Pearl |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze Vectra gekocht met het idee een redelijk complete, comfortabele, degelijke en betrouwbare auto te gaan rijden. Bij de aanschaf heb ik de grauwe vreugdeloodheid en het gebrek aan uitstraling voor lief genomen.
Nu ik er ruim twee jaar mee heb gereden valt mij op dat:
- de rijpositie ronduit slecht is (het stuur lijkt scheef in de auto te steken, en is niet goed verstelbaar),
- de stoelen zéér oncomfortabel: ik krijg na korte tijd al last van mijn rug,
- het weggedrag goed is, de vering is naar mijn smaak te hard is vooral bij verkeersdrempels. De besturing is weer niet echt vloeiend en je voelt bij scherper insturen een soort van ’knik’. Schijnt een Vectra kwaal te zijn volgens diverse dealers,
- het onderhoud erg duur is, en er gaat meer dan ik van auto’s van deze leeftijd en km-stand gewend ben aan stuk,
- de kwaliteit van de auto beneden de maat is (veel rammels, roest op de meest vreemde plaatsen, carrosserie voelt erg blikkerig aan),
- de motor te licht maar bovenal erg lawaaiig is en dat het een voor mijn oren vervelend geluid is. Je moet teveel toeren maken om een beetje vlot te kunnen zijn en dat levert veel lawaai op,
- het brandstofverbruik (als je accepteert dat je nooit snel kunt zijn) erg laag, een pluspunt. Denk aan 5.5l/100km gemiddeld met airco aan.
- de afschrijving enorm hoog is, het lastig de auto te verkopen danwel in te ruilen zonder een erg hoge afschrijving voor lief te moeten nemen. Pogingen de auto in in het verleden in te ruilen hebben mij doen besluiten dan maar even door te rijden.
Toch is niet alles bij Opel kommer en kwel: de dealer doet zijn werk netjes.
Toch zijn het voornamelijk de slechte rij- en zitpositie die een positief oordeel in de weg staan. Direct daarna komt de slechte carrosseriekwaliteit, en dan vooral de roest: midden op de portieren ontstaat ineens roest.
Update 24 juli 2008
Eindelijk het besluit genomen deze auto in te ruilen (januari 2005). Terug naar Renault Laguna.
PROBLEMEN
Problemen:
- Vooral het tot drie keer aan toe in het noodprogramma springen van de motor is irritant, en alleen de eerste keer bleek het een of ander losgeprongen slangetje te zijn. De andere keren waren vriendelijke hulpeloosheid van de dealer mijn deel.
- Bij weersomslagen niet goed willen starten van de motor en als het ding dan na lang starten aanslaat loopt de motor niet direct op alle vier cilinders, ook hiervoor is nooit een goede oplossing gevonden.
- Plotseling een extreem hoog olieverbruik. Was het verbruik normaal geproken voor dit type motor heel laag (1 liter op 20000 km, zeg dus maar geen olieverbruik) bleek ineens in z’n 4000 km all olie te zijn verdwenen. Lekkage bij de ringen van de inspuiting bleek het probleem.
- Langzamerhand uitvallen van de centrale diplay in het dashboard, waar de buitentemperatuur en radiosations worden weergegeven.
- Uitvallen van de verlichting van de kachelbediening.
- Roest midden in plaatwerk, zonder lakbeschadiging.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.