Opel Vectra 1.8i GL (1992)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Vectra 1.8i GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 196.762 km |
KM-stand laatst | 218.520 km |
De eerste APK keuring was even slikken...
- 218.520 km
Na enkele jaren als student rij-ervaring opgebouwd te hebben in de chauffeurs-branche, werd het tijd om een auto voor mezelf aan te schaffen. Een garage waar ik toendertijd voor werkte, had een Opel Vectra in de showroom staan voor 1000 euro. Bevooroordeeld met het suffe bejaardenimago wat ik vond van de Opel Vectra besloot ik toch maar een proefrit te maken.
De 1800 cc met 90 pk is niet bepaald een strepentrekker, maar in combinatie met zijn massa van 1065 kilo kon/kan die nog aardig wat lichtere leasebakrijders het nakijken geven.
Met totaal geen benul van wat me te wachten stond bij het aanschaffen van een auto, besloot ik maar om de Vectra te kopen. De auto bezit ook wat aardige opties waarmee die best leuk oogt. Tikkie verlaagd, sportvering, leuke velgjes, een oversized Clarion stereo-installatie met losse versterker die de vorige eigenaar kennelijk kon missen en een schuifkanteldakje.
Het schuifdakje werd bij een regenbui al snel vervelend. Water druppelt naar binnen tijdens elke bui. Heel erg jammer, ik heb toen het raam maar dichtgekit...
De eerste APK werd uitgevoerd bij de garage waar ik de wagen ook had gekocht. Dat was even slikken. Bijna 1500 euro moest ik wegtikken aan nieuwe onderdelen inclusief montage! Ik som de lijst hier even op:
-Uitlaat vanaf katalysator volledig vernieuwd
-Vele pakkingen tussen het motorblok en de uitlaat
-4 nieuwe banden
-draagarmrubbers
-een compleet nieuwe radiateur
-nieuwe distributieriem en alle v-snaren
-stuurbekrachtiging
Afijn, ik heb deze stap toch maar genomen en de auto reed ineens vele malen beter dan na aankoop! Later heb ik ook nog enkele kleine financiele uitgaven gehad (kapotte bougies, kapotte verdelerkap, olie vervangen)
De jaren daarna kostte het jaarlijkse onderhoud mij ongeveer 600 euro. Wat ik heel goedkoop vind als ik mensen om mij heen zie die bij nieuwe autos al bijna datzelfde bedrag moeten betalen om de xenon verlichting te vervangen.
De APK van 2010 mocht helaas mijn auto niet meer redden. Zeker door het extreme zoutstrooien van deze en vorige winter is de bodemplaat volledig verroest. Ontzettende zonde, de auto rijdt verder fantastisch!
Volgens de garage en enkele websites hebben Opel Vectra benzinemodellen nogal te lijden van het roestmonster. De carosserien werden toen namelijk nog niet gegalvaniseerd. Het aantal Vectra`s A loopt daardoor ook fors terug tegenwoordig.
Tips voor kopers: Zoek je een Vectra A, ongeacht hoe goed die er ook uitziet van binnen en buiten, controleer altijd de bodemplaat! Roest zit hier vaak rond de draagarmen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.