Opel Vectra 1.7 D GL (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra 1.7 D GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 1995 |
KM-stand bij aanschaf | 112.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Zoekend naar een kwalitatief betere auto dan de Renault die ik toen had kwam ik deze Opel Vectra tegen. Net ingeruild, zag er keurig uit. Vraagprijs was HFL 12.500 en ik kreeg een prima inruilprijs voor de, in mijn ogen, overleden zes jaar oude Renault.
De 1.7D heeft geen prestaties. Hij neemt ook weinig. Ik haal gemiddeld 1:20 en daar is het stadsverkeer al bij inbegrepen. De fabrikant beweert dat 1:25 het verbruik is bij 90 constant. Dat heb ik alleen gehaald toen de waterpomp stuk was en de motortemperatuur dus flink hoger lag. Met genoegen haalde ik toen 1250 km uit een tank. Na reparatie is het gebruik weer standaard.
De stoelen zitten lekker en het is een ruime auto met voor mijn gevoel een prima wegligging. De hoeveelheid roest is verontrustend en is volgens mijn garage een kwaal van deze generatie Vectra’s.
Het geluidsniveau is aanvaardbaar. Kofferruimte meer dan groot genoeg voor alle vakantiebagage.
Ik heb er met plezier 6 jaar in gereden. Ik heb hem opgereden! Bij aanschaf van een nieuwe auto heb ik hem cadeau gedaan aan een vriend die er nog 10.000 op heeft gezet en daarna is de auto naar de sloop gegaan. Hij was toen ook echt overleden. Het verbaast me dan ook niet dat ik nu heel weinig oudere vectra’s nog zie rijden.
Al met al is het de goedkoopste auto tot nu toe geweest met Hfl 0,26 per kilometer (E0,12).
PROBLEMEN
Bij 120.000 km kwam ik niet meer weg bij een tankstation. Gelukkigerwijze in Nederland nadat ik uit Spanje terug was komen rijden. Ik moest gesleept worden. De motor sloeg niet meer aan omdat een spoeltje de brandstofklep niet meer opende. ’Ja, dat krijg je met oudere auto’s’, zei de dealer. Ik was hoogst verbaasd want het ging om een 4 jaar oude auto met een knullige 120.000 op de teller.
Bij 200.000 ongeveer een elektrisch probleem waardoor de verlichting van dashboard an en toe uitviel. Een kabel bleek ongelukkig onder de stoelen door te lopen.
Bij deze kilometerstand werd ook de APK roetmeting een probleem. Met wat ’gedoe’ lukte het nog wel.
Bij 285.000 werd de motorloop onregelmatig. Dat was misschien wel gemakkelijk te vinden geweest maar de garage zette hem op de brug en constateerde dat het de hoogste tijd was dat ik wat anders zocht. Bij een APK moest hij afgekeurd worden vanwege roest. Nog even mee doorgereden en toen weggegeven. De gelukkige ontvanger constateerde dat er een gloeibougie ontbrak. Die was blijkbaar in de cilinder gevallen maar was platgestampt zonder directe schade te veroorzaken. Begin 2002 was het toch afgelopen. Er ontstond een scheur in het motorblok en de electrische problemen waren alomtegenwoordig.
Gedurende de gebruiksjaren verder 1 keer een nieuwe accu en 1 keer een nieuwe distributieriem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren