Opel Omega 2.5 TD Elegance (2000)

autoreview

Opel Omega 2.5 TD Elegance (2000)

Signalement

UitvoeringOmega 2.5 TD Elegance
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf173.000 km
KM-stand laatst190.000 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het eerste kwartaal met een youngtimer

  • 190.000 km

Per 31-12-15 de lease Mégane ingeleverd want per 1-1-16 Zelfstandig Professional. Als startend ondernemer moet je vooral zakelijk veel kosten moet maken, zodat je privé zo mijn mogelijk belasting hoeft te betalen. Dus al snel werd duidelijk dat het een youngtimer moest worden. Eisen waren: ruime auto, stationwagen, op LPG of diesel. Vooral gekeken naar Volvo's (V40, V70, S70) maar die hadden gezien mijn budget (€2000-€2500) wel heel veel kilometers gereden (sommige meer dan 400k).

Uiteindelijk in maart via Brouwer Trading Network uit Wageningen aan deze Omega gekomen:
-Omega 2.5 TD (130 pk variant van de als uiterst solide bekend staande BMW 525tds)
- maart 2000
- km stand 173000
- tot dec 2015 van 1e eigenaar
- volgehangen met opties: climate control, xenon, automaat, elektrische raambediening V+A, centrale vergrendeling, VDO Dayton navigatie, etc.
Auto kreeg bij aflevering kleine beurt + APK, waarbij de achterwiellagers vervangen moesten worden (vervelend bij achterwielaandrijving, gelukkig kosten voor verkoper BTN)

De eerste maanden veel kilometers gereden door een klus ver van huis: liefst 12000 km in de eerste 2 maanden. Auto is, zeker op de snelweg, zeer comfortabel. Rijdt zeer relaxt en voor zo'n bak (1595 kg!) behoorlijk zuinig. Met een rustige rijstijl met veel snelweg heb ik 1 op 15 á 16 gereden :-)
In de stad slurpt ie natuurlijk wel, dan gaat het rap richting 1 op 10. Gewoon de fiets pakken dus.

Technisch merk je wel dat het een wat ouder model is, nu al 3 keer een liter olie bijgevuld. Dat had ik de laatste 12 jaar met een leaseauto niet meer gedaan. Ook recent 2 keer koelvloeistof moeten toevoegen. Vandaag bij de dealer geweest (melding bleef komen) en nu blijkt de driewegklep defect te zijn (warmte / koude wisseling heb ik begrepen). Kost een paar tientjes plus half uurtje werk, kost me de kop niet. Moet binnenkort wel een grote beurt hebben, dat zal wel in de papieren gaan lopen.

Kinderen zijn erg blij met de auto. Hun eerste reactie was: Wow, dat zijn net bioscoopstoelen achterin! Natuurlijk een enorme kofferbak waar je een weeshuis in kwijt kunt. Hij gaat dus eerst mee op vakantie, daarna even kijken of inruilen verstandig is. Inmiddels een klus gevonden met slechts 80km reisafstand per dag. Dan wordt de wegenbelasting (á €449 per kwartaal) wel een hele forse last. Wellicht is een youngtimer op lpgg3 haalbaar.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.