Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2022)

autoreview

Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2022)

Signalement

UitvoeringMokka-e 11 kW Ultimate
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst1.079 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers Mokka

  • 1.079 km

Beste autoliefhebbers,

Even een korte introductie. Ik lees/kijk al jarenlang artikelen, reviews en video's op Autoweek, maar nooit tijd gehad om een review van een auto te maken.

Daar is nu verandering in gekomen.
Ook omdat dit een volledig nieuwe auto is en er nog weinig reviews over te vinden zijn, denk ik dat het nuttig is om er een review over te schrijven.

Hoe is de situatie:
Auto is geleased door middel van private lease bij een Opel dealer in Eindhoven door mijn vriendin. Hiervoor had ze via haar werk een toebedeelde Hyundai I10 als zakelijk lease voor 1,5 jaar gehad. Afgelopen februari kreeg ze bericht dat de Hyundai terug moest en dat ze een mobiliteitsbudget kreeg voor een andere auto. Dus samen gekeken wat als zakelijk lease mogelijk was, maar dat viel zwaar tegen... De brandstofprijzen waren toen natuurlijk flink gestegen en die werden meegewogen in het budget. Oftewel, we konden weinig leuke auto's leasen voor het budget omdat de brandstof een heel groot deel van het budget afsnoepte.
Dus alternatieven bekeken: 2e hands iets aanschaffen. Ook die prijzen waren enorm gestegen en we zaten midden in een verbouwing, dus we wilden niet teveel geld van onze bankrekening er in stoppen.
Private lease: bedrag was meestal mogelijk van het mobiliteitsbudget, maar de brandstof kwam dan natuurlijk wel voor onze rekening...

En wat als we nu toch voor een elektrische auto gaan kijken? Begrijp me niet verkeerd, elektra is ook duur geworden, maar we hebben zonnepanelen met ongeveer 1000kWh overcapaciteit (op jaarbasis) dat is omgerekend zo'n 5000-6000 km 'gratis' rijden per jaar.
Zakelijk lease was hier nog steeds geen optie. Bijtelling is 16% en aangezien de elektra verbruikskosten nog steeds van het budget af gingen, moesten we steeds bijbetalen.
Private lease was nu de ideale constructie. Geen omkijken naar onderhoud, verzekering, etc. Alleen elektra, maar daarvan hebben we overcapaciteit. Ook was in maart (toen we het contract hadden getekend) de EV subsidie nog beschikbaar, dus dat drukt de kosten nog iets meer. Een andere reden dat we voor elektra zijn gegaan is simpelweg: het is onze 2e auto. Dus als we op vakantie gaan, gaan we gewoon met de brandstof gestookte Opel Astra, die ik zelf rij. Geen laadpaalstress, geen billenknijpen, maar gewoon 50 liter diesel tanken en weer 1200 km rijden.
Ik ben geen milieuactivist, maar ik wil wel verbeteren waar dat kan. De diesel heb ik nodig vanwege een grote woon-werk afstand, de EV is dan een perfecte 2e auto voor de korte ritjes tussen de dorpen en voor het woon-werk verkeer van mijn vriendin.
En voor de dieselhaters die dit lezen: onze woning is met een water-water warmtepomp, zonneboiler, zonnepanelen en alles minimaal 10cm geisoleerd, volledig energieneutraal, dus dat kleine beetje wat mijn euro 6 diesel uitstoot is niks vergeleken met wat een gasgestookt huis uitstoot.
En weer terug naar de review ?.

Dan de zoektocht naar een EV:
We hadden niet al te dure EV's op het lijstje staan.
Skoda Enyaq
Peugeot 2008/ Opel Mokka
Opel Corsa/ Peugeot 208
Hyundai Kona
VW ID3
Veel reviews gelezen en video's gekeken, maar de Kona en ID3 vielen gewoon af omdat het naar onze mening gewoon ontzettend lelijke auto's zijn.
De Skoda is lekker ruim, maar toch nog wel prijzig met de juiste opties, dus bleven de Stellantis auto's over.
Alle vier leuke auto's om te zien, maar de vriendin wilde toch wel een wat hogere auto (iets meer overzicht op de weg) en vond de Mokka of 2008 er toch leuker uitzien. Uiteindelijk proefrit met de Mokka gedaan en we waren eigenlijk meteen verkocht. Wat een gaaf autootje. De prijs van de Mokka was destijds ook voordeliger dan de 2008, dus hebben we niet verder gezocht. We hadden met de verbouwing onze tijd ook hard nodig.

Dan de samengestelde Mokka:
Eerlijk is eerlijk, de vorige Mokka A (of Mokka x) is niet moeders mooiste (vind ik persoonlijk). Deze nieuwe ziet er gewoon stoer uit, met die nieuwe Vizor gril en zwart dak.
Het is een Ultimate, wat bij Opel de topuitvoering betekent. Je kon daarnaast alleen nog als extra kiezen voor volledig lederen bekleding, black pakket (zwarte accenten buitenkant) en een zwarte motorkap en 4 seizoenbanden. We vonden de half lederen alcantara stoel eigenlijk meer dan prima en het uiterlijk was ook zoals we het wilden hebben. Dus geen extra opties nodig. Wel zijn we voor de blauwe kleur gegaan. De standaard fel groene kleur vond ik persoonlijk echt mooi, alleen mijn vriendin vond het wel heel erg groen en ging liever voor blauw. Ook prima! :) nog steeds een opvallende verschijning in dit blauw.
Dus zeer complete auto met adaptive cruise, half leder, 10 + 12 inch infotainment schermen, stoel + stuurverwarming, intellilux matrix led koplampen, 18 inch wielen, line centering assist, etc. Kortom een hele upgrade t.o.v. de Hyundai.

De levertijd was verrassend kort. De dealer had ons gezegd in maart dat we de auto ergens rond eind juli/ begin augustus konden verwachten. Dat vonden we niet slecht met de huidige markt, waar levertijden door chiptekorten konden oplopen tot meer dan een jaar.
Tot onze verbazing kregen we begin juni al bericht dat we eind juni de auto konden ophalen. Perfect! Levertijd van 3,5 maand, zeer netjes van Opel.

De eerste 1000 kilometers:
Eind juni was het dan zover. Auto ophalen bij de dealer. En in de eerste rit naar huis was de conclusie: dit is zóveel beter dan de I10. Waar de Hyundai een trage stuiterige auto is, is de Mokka souplesse en heel comfortabel. Comfortabel is relatief, want je merkt dat de auto door de accu's best wat gewicht te verwerken heeft, maar waar je op een 60 weg bij een drempel met de Hyundai echt af moest remmen, omdat je anders gelanceerd werd en bij de 'landing' er een pijnscheut in je rug voor terug kreeg, ga je met de Mokka er gewoon netjes met 60 overheen. Het is geen Mercedes met luchtvering, maar verwerkt gewoon netjes de drempels. Ook het bochtengedrag is prima. Het is geen sport auto, maar daar hebben we hem ook niet voor gekocht.
Dan de EV acceleratie. De auto heeft dus de 131pk en 50kw (45 bruikbaar) elektromotor en accupakket van de Stellantis groep. En heeft verschillende rijmodi. Eco, normaal en sport. Bij Eco is het vermogen 80pk, bij normaal 100pk en bij sport 130pk. En je zou denken 80pk voor een 1500kg auto, da's niet best. Je zult je verbazen hoe vlot deze auto nog is in de Eco stand. Wij rijden meestal in de normale stand, maar de 100pk voelt als minstens 150pk. En in de sport stand zou je er minstens 200pk verwachten. Dit ding is best vlot. Het zijn geen Tesla prestaties, maar meer dan vlot genoeg voor het NL verkeer en bijna 2x zo snel dan de Hyundai (welke gewoon traag was).
Dan in de auto:
Mooie duidelijke praktische schermen. Duidelijke info op het scherm recht voor je, wat je overigens ook kunt personaliseren. Ook fijn is het accupercentage dat altijd in beeld is. Het navigatiescherm is ook prettig al was het mooier geweest als de klimaatinformatie aan de zijkant van het scherm, gewoon verborgen was en de navigatie gewoon breed verdeeld was over het scherm. De Mokka heeft nog fysieke knoppen voor de klimaatbediening, wat ik overigens niet anders zou willen. Dus de info op het scherm is overbodig. Android auto werkt perfect, maar de standaard navi werkt ook prima. Opel biedt gratis 3 jaar live navigatie aan, met updates, verkeer, flitsers, etc. Werkt gewoon top.
Tijdens het rijden is het gewoon lekker stil aan boord, erg knap gedaan door Opel. Er zullen na verloop van tijd wel wat rammeltjes ontstaan, maar we houden het in de gaten.
Er zijn tot op zekere hoogte mooie materialen gebruikt en het zit allemaal degelijk in elkaar.
Ook de automaatschakelaar werkt in mijn ogen perfect. (Ik had gelezen dat sommige AW journalisten moeite met de schakelaar hebben, maar ik heb nog geen enkele keer gehad dat deze niet deed, wat ik wilde)

Dan de range:
Velen zijn niet tevreden over de range van het Stellantis accu pakket. Dit wisten we van tevoren, maar tot nu toe (in de zomer) halen we toch wel rond de 300km. We hebben er nog niet veel lange ritten mee gereden, dus die info volgt nog. Maar voor de korte ritjes is de range meer dan voldoende. Prima te doen voor woon-werk en zelfs voor de 75km enkele rit woon-werk van mij gaat dit uitstekend.

Veel tekst en info in deze review, maar hopelijk geeft het een duidelijk beeld over de nieuwe Mokka en dat het eigenlijk een prima auto is.

Meer info volgt later (waarschijnlijk over een klein jaartje of bij bijzonderheden)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Mokka

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.