Opel Mokka-e 11 kW Elegance (2022)

Opel Mokka-e 11 kW Elegance (2022)
Opel Mokka-e 11 kW Elegance (2022)Opel Mokka-e 11 kW Elegance (2022)Opel Mokka-e 11 kW Elegance (2022)Opel Mokka-e 11 kW Elegance (2022)Opel Mokka-e 11 kW Elegance (2022)Opel Mokka-e 11 kW Elegance (2022)

UitvoeringMokka-e 11 kW Elegance
Bouwjaar2022

Opel Mokka E, eerste ervaring

• 124 km

Eigenlijk zou ik nog geen review moeten schrijven maar omdat ik van plan ben de nodige updates te verstrekken toch maar vanaf het moment van in gebruik name begonnen met het delen van ervaringen. Dit mede omdat van dit type EV eigenlijk nog maar weinig reviews beschreven zijn.

Waarom hebben wij specifiek gekozen voor deze auto?

Wij hebben op ons nieuwe huis 22 zonnepanelen liggen waarvan wij een groot deel aan overschot hebben. omdat wij tevens de mogelijkheid hebben een eigen laadbox te plaatsen met een eigen oprit was de keuze om elektrisch te gaan rijden snel gemaakt. Probleem was wel dat wij ook een grote caravan hebben waarbij een EV eigenlijk geen optie is. Ik ben zelf met pensioen en mijn vrouw bijna. Wij hebben daarom besloten een oudere Volvo als trekauto in te zetten en als reserve te gebruiken, deze overwegen we in de winter te schorsen.

Nu de keuze: in de periode januari tot en met maart hebben wij drie auto's overwogen. De Volvo XC40 E, de Kia Niro E en de Opel Mokka E. Actieradius was voor ons belangrijk maar geen hot item, dit omdat het huidig woonwerk verkeer beperkt is en wij verder hoofdzakelijk regionaal op 80 km wegen rijden. Onze kinderen wonen wel ver weg maar een enkele reis beperkt zich tot 225 kilometer maximaal. Wij zochten een auto met een rijbereik van ongeveer 300 kilometer. ik ging verder uit van 70% thuis laden en 25/5% lokaal elders en snel laden langs snelweg, kilometrage jaarbasis pakweg 15.000 km.
in alle drie de auto's hebben wij 2 x proef gereden, met redelijk weer en minder goed en kouder weer, dit om het praktisch verbruik te meten.
Verder was vanzelfsprekend het prijsniveau van belang, mede omdat we ook moesten investeren in een trekauto voor de caravan.

Tijdens de proefritten heb ik zelf ervaren dat het praktisch verschil in rijbeleving van het elektrisch rijden door mij niet als heel erg groot is ervaren tussen de drie auto's. Het grootste verschil is het "gevoel" van afwerking. per auto zat er ongeveer 10K aan prijsverschil, de Volvo 55K, de Kia 45K en de Mokka 35K. Daar gaat dan de subsidie nog van af.

Uiteindelijk vonden wij de prijs prestatieverhouding van de Opel het beste en hebben wij daarvoor gekozen. de keuze viel op een Elegance uitvoering met als extra's 10inch scherm systeem en driverspakket. Totaal 35K ex subsidie maar inclusief Opel subsidie.

De dealer kon slechts een inschatting geven van de levertijd, na de zomer in productiein september/oktober en levering oktober/november. Uiteindelijk heeft de levering plaats gevonden op 17 november, 7 maanden na bestelling hetgeen in de huidige tijden alleszins redelijk lijkt. Ook niet te maken gehad met prijsaanpassing dus dat is ook fijn. Importeur houdt dealer niet op de hoogte, pas na toekenning van chassisnummer laat de dealer iets weten, eerder horen zij ook gewoon niets. Communicatief is dat soms frustrerend omdat je niet weet wanneer daadwerkelijke levering plaatsvindt maar de huidige internationale omstandigheden en situatie verklaren het wel.

Wij hebben voor een wit exemplaar gekozen, wij vinden dat de vormgeving daarmee mooi tot uiting komt, dat is natuurlijk persoonlijk.

Rijbeleving.

De eerste indruk is heel plezierig en zeer rustgevend, wat rijdt elektrisch toch heerlijk ontspannen! De auto is met zijn 4.15 meter lekker kort en wendbaar, zit toch mooi hoog en geeft naar voren goed uitzicht. Naar achter minder maar je hebt compensatie van de mooie achteruitrij camera in combinatie met de hoogte camera.

Comfort.

Hoewel het een eerste indruk geeft zegt het nog weinig, het comfort is door de rust goed, de stoelen zitten goed maar kunnen niet tippen aan de Volvo van ons.

Verbruik.

Ook nog weinig van te zeggen. De auto was 100% geladen bij aflevering. Er zijn 3 rijstanden, Sport, Normaal en Eco. Wij rijden in de Eco stand waardoor vermogen behoorlijk geknepen wordt. Na 114 km had ik 63% batterijcapaciteit over met een rustige rijstijl en regeneratiestand op actief. Weersomstandigheden koud, 10 tot 3 graden buiten gedurende 2 dagen. Ik zal in latere updates hierover het nodige melden.

Ik heb vandaag proef gedraaid met laden met een pasje buiten de deur om te kijken hoe dat werkte. Ik heb voor de zekerheid twee passen aangeschaft. Een van de ANWB en een van Eco Flex. Beiden zonder vaste maandelijkse lasten maar gebaseerd op een vaste bijdrage per laadbeurt, naast de laadtarieven. Bij ANWB vast en bij Ecoflex per laadpaal verschillend. In combinatie met de uitstekende Apps kun je gericht zoeken naar de beste laadpaal. Het proefladen ging perfect, aan een 22KW lader had ik binnen 1 uur 24 KW bijgeladen. Van 63% naar 87%, de rest laad ik thuis bij.

Voordeel vind ik zelf dat we de auto in gebruik nemen in de herfst en komende winter, dan weten we gelijk waar we aan toe zijn qua rijbereik. De eerste voorzichtige indruk is dat met een beheerste rechtervoet en de Eco stand toch een aanvaardbaar rijbereik gehaald kan worden.

Laat ik het voorlopig hier bij houden. Wanneer we de auto wat langer in gebruik hebben kom ik zeker met een update. De voorzichtige eerste indruk is in ieder geval positief. Al was het alleen maar omdat dezelfde auto nu inmiddels bij bestelling een kleine 4K duurder is!

Eerste serieuze test.

• 304 km

Vandaag de eerste lange afstandsrit gemaakt. Heen en terug naar Voorburg vanuit Zeeland, 90 km heen en 90 terug. Vanwege te verwachten weer ideaal om te kijken hoe het rijbereik zich manifesteert.
Vertrokken met 1° boven nul en aankomst met vorst in Voorburg. Eerste 50 km op N wegen met deels 80 km limiet. Op snelweg niet meer dan 90 tot 95 op de cruise control. Terug met 3 tot 4° boven nul maar met veel regen en druk verkeer.

Vertrokken met 100% lading, aankomst Voorburg met 67%, terug naar Zeeland en bij aankomst nog 38% acculading. 180 km met 62% verbruik. Op basis van het 50 KW accupakket waarvan geloof ik 45KW praktische laadvolume volgens mij niet zo slecht!

Indruk na 3 weken gebruik

Na 1054 kilometer onderstaand wat (verbruiks)ervaringen.

Wij ervaren het in gebruik nemen onder de eerste winterse omstandigheden eigenlijk als erg prettig omdat je er vrij snel achter komt wat de beperkingen zijn van het elektrisch rijden. Wat valt op en zijn er tegen- of meevallers al te bespeuren. Laat ik me in deze update vooral beperken tot verbruik in relatie tot gebruik.

Wij hebben de auto voornamelijk gekocht voor woon- werkverkeer en gebruik in lokale plattelandsomgeving. Dagelijks woon-werk van mijn vrouw is 70 kilometer vice versa gedurende 3 tot 2 dagen per week. Ik laad thuis en heb zonnepanelen. Voordat je een EV aanschaft is het in ieder geval erg belangrijk dat je jezelf afvraagt hoe intensief al dan niet dagelijks een EV gebruikt wordt. Als particuliere gebruiker met een kilometrage van 10 tot 15 K per jaar met eigen laadmogelijkheid kan dat nogal verschillen met iemand die dagelijks afstanden rijdt zonder eigen laadmogelijkheid. Actieradius is dan een ander item dan bij ons.

Verbruik.

Ik heb geprobeerd het verbruik te bestuderen onder diverse omstandigheden, het weer was de afgelopen weken koud, guur en regenachtig. Temperatuur tussen 1 en 6 graden, regen en wind. Af en toe beetje zon maar als geheel herfstige tot winterse omstandigheden, niet echt lekker.

De Mokka E heeft rechtsonder een opgave van de actieradius na een laadsessie, de opgave lijkt echter weinig te kloppen. Ik begrijp dat deze waarde pas betrouwbaar wordt na vele laadbeurten maar ik kijk er nu eigenlijk al niet meer naar als controlemiddel.
Beter is het te kijken naar de accucapaciteit in % die erboven wordt weergegeven, die lijkt een betrouwbaarder beeld te geven.

De Mokka E heeft 3 rijniveaus, Sport, Normaal en Eco. In het begin de Eco stand gebruikt maar daar zijn we snel van afgestapt vanwege de beperking van het verwarmingssysteem. Het was niet warm te krijgen en dan is autorijden niet erg comfortabel.
In de stand Normaal werkt het systeem snel en veel beter. Bij wegrijden wordt het vrij snel warm en comfortabel maar dat gaat gepaard met een wat hoger verbruik.

Ik heb een app verbinding met de laadbox en kan de laadsessie volgen. Op basis van de eerste ervaringen kom ik op een verbruik in de stand Normaal van tussen de 18 en 21 KWH en terugrekenend op een maximale afstand van 230 tot 250 kilometer, voor ons meer dan voldoende. In de Eco stand ligt het verbruik 5% lager. In de praktijk kijk ik nu naar het percentageverlies per rit tegenover de gereden kilometers en dan lijkt dit verbruik aardig te kloppen.
Ik heb buiten de deur nog niet hoeven te laden, 2 x heen en terug naar Rotterdam geweest met iets betere omstandigheden qua weer en heb dan nog zat capaciteit over. Daarbij moet ik wel aangeven dat op de snelweg ik de cc op niet hoger dan 95 en verder hebben wij hier 80 km wegen.

Waar ik in het begin dus bang was dat je snel beperkt bent is dat gevoel helemaal weg, je went snel aan de grenzen van de capaciteit.
De warmtepompfunctie moet ik nog activeren, dat gaat via de app verbinding in de "My Opel" omgeving, daar moet ik even voor gaan zitten. Hiermee kun je de auto iets verwarmen vooraf waardoor de accu in het begin wat gespaard wordt, aangenomen dat die aan de lader staat.

Laadverlies.

Ik ben niet zo technisch aangelegd maar mij viel tijdens laadsessies op dat er meer stroom werd afgenomen dan geladen. Uit diverse publicaties las ik dat laadverlies normaal is alleen erg kan verschillen per omstandigheid. Mij valt op dat er ongeveer 8% laadverlies optreedt tijdens het thuis laden. Op zich niet zo spectaculair maar wel iets om rekening mee te houden, immers die laadkosten komen eigenlijk bij het verbruik.

Voorlopige indruk.

Wij zijn erg blij met de Mokka E, mijn vrouw die niet zo heel veel met auto's heeft is er helemaal gek mee dus dat wil wat zeggen. Mijn indruk is heel positief, vooral het ontspannen rijden, de rust en de degelijke stevige indruk. Het maakt het rijden heel rustgevend en ontspannen.
Voor de rest is er op andere aspecten nog niet zoveel te melden. In het later stadium kom ik wel terug op andere aspecten.

In ieder geval lijkt de auto voor ons een schot in de roos, alles lijkt voor ons goed te kloppen. Het niet meer wekelijks benzine tanken zie ik nu al aan mijn hoger banksaldo, dat laatste is voor een deel natuurlijk mezelf wel wat voor de gek houden.

Indruk na 7 weken gebruik

We hebben de Opel nu 7 weken in gebruik en 2.612 kilometer mee gereden, inmiddels is daarom wel iets te zeggen over het praktijkverbruik. Vooral het verbruik zal mogelijk meerdere mensen interesseren die een dergelijke kleinere EV (en relatief betaalbaar) overwegen.

Zoals ik al eerder aangaf ben ik zelf blij dat we in de winter gestart zijn met het in gebruik nemen van deze elektrische auto, je weet dan wel gelijk waar je aan toe bent met betrekking tot de praktijk. Persoonlijk vind ik dat je relatief veel onzin leest over de EV , ik vraag me dan altijd af of reacties op praktijkervaringen berusten of dat het onderbuik reacties zijn. Het gaat dan vooral om rijbereik, ook in autotesten lijkt dat vaak een hot item te zijn. Ik lees vaak te weinig nuance of rijbereik voor elke EV rijder wel een item is. Maar goed, iedereen mag zijn eigen mening hebben.

Laat ik een aantal praktijkritten benoemen die we de afgelopen tijd hebben gereden met het praktijkverbruik. Ik probeer de weersomstandigheden te schetsen met het bijbehorend KwH verbruik en omgerekend naar maximaal rijbereik.

De Eco stand is de meest gebruikte rijmodus, de stand Normaal is alleen gebruikt wanneer de temperatuur minder was dan een graad of 6.

Een 120 km lange rit met -4 graden en wind leverde een verbruik van 21,7 KwH op, teruggerekend een maximaal rijbereik van 230 km.

Twee ritten op 1 dag van 92 en 33 km leverde een praktijkverbruik op van 18,4 KwH, teruggerekend 271 rijbereik. Temperatuur was +4 graden met wind.

Twee ritten van 66 en 45 km op 1 dag leverde een verbruik op 20,4 respectievelijk 18,9 KwH op, teruggerekend rijbereik 245 resp. 264 km. temperatuur was rond de 0 tot 3 graden.

Een rit van 103 km leverde een verbruik van 18 KwH op, teruggerekend 277 rijbereik, temperatuur 8 graden.

Twee ritten heen en terug naar Bussum van elk 148 km leverde een verbruik van 16,9 en 17,6 KwH op, teruggerekend 296 en 284 rijbereik. Temperatuur rond de 10 graden, terug wat meer tegenwind.

Gisteren, 29 december, heen en terug naar Utrecht. Temperatuur 8 graden, windkracht 6 tot 7. Heen wind mee, terug stormachtige tegenwind. Verbruik heen 16,5 en terug 19,3 KwH, teruggerekend 303 resp. 260 rijbereik. Heel sterke wind heeft dus duidelijk invloed!

Vaak starten we in de normale stand om de auto even op te warmen, na een km 5 gaat de stand naar Eco.

Inmiddels weet ik ook hoe het voorverwarming systeem werkt via de App "My Opel". ongeveer een 30 minuten vooraf laat je de auto voorverwarmen, dat werkt goed. Ik heb dat een keer gedaan zonder de lader en met de auto aan de lader. In het eerste geval kostte dat 2% accucapaciteit.

Verder is van belang dat onze ritten altijd beginnen met 80 km wegen en vervolgens snelweg, ik rij dan 95 tot 105 km op de cruise control met het verkeer mee, voldoende om vrachtverkeer in te halen en verder op de rechterbaan. Qua tijdsduur maakt het in de praktijk weinig uit.

Waar in het begin ik me enige zorgen maakte over het "snel leegraken" van de accu blijkt dat dus in de praktijk nergens voor nodig, met een beheerste rijstijl kom je verder dan je denkt.

Aan een snellader hebben we nog niet gestaan, alleen in Bussum en Utrecht heb ik de auto opgeladen aan een openbare laadpaal. In Utrecht had ik overigens nog 58% capaciteit over (aanvang 100%), omdat ik tegenwind kreeg terug toch maar wat bijgeladen. Bleek achteraf niet nodig want ik zou bij thuiskomst nog 9% over hebben gehad. Het was heen en terug 256 km dus het rijbereik die dag was uiterlijk 282 km geweest.

Omdat wij thuis laden met zonnepanelen (die nu nauwelijks iets opbrengen vanwege sombere weer) is laadstress voor ons niet relevant. Wanneer je ver gaat, door de handige apps van de ANWB en Ecoflux kun je snel een openbare laadpaal vinden en je ziet ook gelijk of ze in gebruik zijn.

Wij zijn bijzonder tevreden met het rijbereik en hebben inmiddels nooit meer een gevoel van "gaan we dat wel redden". Wij hebben er veel vertrouwen in dat bij oplopende temperaturen in het voorjaar en zomer het nog stukken beter wordt.

Voor wie lijkt deze auto geschikt?

Wij zijn wat ouder, ik ben met pensioen, mijn vrouw werkt nog en gaat volgend jaar met pensioen. Zij gebruikt de auto voor woonwerk en lokaal verkeer. In de praktijk gebruiken we de auto nu ook voor lange ritten. Onze Volvo XC70 (zie andere review) gaan we vanaf volgende winter schorsen, die gebruiken we alleen voor de zomer(vakantie).

Het praktisch rijbereik ervaren wij als min of meer onbeperkt, dat zal minder gelden voor iemand die lange afstanden dagelijks rijdt en haast heeft.
Qua rijbereik- lijkt het erop dat de Opel Mokka E vooral geschikt is voor de particulier en zakelijke gebruiker die lokaal zich verplaatst. Lange ritten zijn geen enkel probleem maar ik kan me voorstellen dat de accountmanager die van afspraak tot afspraak gaat zich niet dagelijks meerdere keren wil bezighouden met laadproblematiek.

In de beoordeling van diverse EV's lees ik weinig over de toekomstige wegenbelastingen die vanaf 2026 weer geheven worden. De Mokka E weegt leeg 1.498 kg en dat vonden wij aanvaardbaar, veel EV's wegen tussen de 1.600 en 2.400 kg. Dat zijn toch gewichten die de MRB portemonnee gaan raken, dan scheelt het toch of dat uit eigen zak komt of uit die van het bedrijf.

De "My Opel" App is niet heel erg gebruiksvriendelijk, daar moet je echt wel even voor gaan zitten om de mogelijkheden te weten. Deze app is vooral interessant om de auto op afstand te kunnen voorverwarmen en koelen, dat gaat via een tijdschema.

Overig.

Ik zal later nog wel een update plaatsen over de andere aspecten zoals comfort, audio en alles wat met autorijden te maken heeft. Onze eerste ervaringen met deze auto zijn in ieder geval zeer positief. Voor eenieder die een EV in gedachten heeft zou ik deze Opel in de overweging meenemen, de straks geupdate versie met iets zwaardere (en waarschijnlijk duurdere) accu en motor zal nog aantrekkelijker zijn. Voor ons is de huidige 50KwH versie meer dan genoeg.

De auto is compact, voldoende hoog en rijdt uiterst lichtvoetig maar toch stevig. De rust is weldadig, het lijkt wel of alles "vanzelf" gaat.

Tot zover, tot de volgende update.

PRIVATE LEASE Opel Mokka

DirectLease
Opel Mokka-e 11 kW Edition (5D/CVT)

DirectLease
Opel Mokka 1.2 Turbo 100pk Edition (5D/6H)

Alphabet
Opel Mokka-e 11 kW Edition (5D/CVT)